Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 26 januari 2022, 11:40

Då lärde jag mig att man arbetar för att få till en galoppbana på Gärdet, varför jag gissar på Gärdet.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 792
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 26 januari 2022, 13:49

Det stämmer att det funnits en galoppbana på Gärdet, och det är kapplöpningar där på nationaldagen varje år (förutom de två senaste åren på grund av Corona), men det är inte platsen jag söker.

Gustaf III kan leda er till rätt plats. Snön på bilderna är en ledtråd.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 26 januari 2022, 17:50

Djurgården?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 792
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 26 januari 2022, 18:13

Inte Djurgården heller.

Här ser vi en häst i närheten av den efterfrågade platsen:

häst.jpeg

Och här ser vi underlaget som travarna sprang på i början av 1900-talet:

travare.jpeg

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 26 januari 2022, 18:24

OK. Nu måste jag visa min okunskap om kungl. huvudkommunsområdet. Nog förknippar jag Haga med G3 och nog vet jag att man tävlat på Brunnsvikens is, men att denna fanns utanför Haga var långt bortom mitt kunskapsområde.

Ny gissning blir således Brunnsviken, som jag hittills nog blandat ihop med Nybroviken.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 792
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 26 januari 2022, 18:47

Ja, det är inte lätt att hålla koll på allt. Och det har ju tävlats på Nybroviken också. Numera vågar de nog inte arrangera kapplöpningar på isen, varken på Nybroviken eller Brunnsviken. Om jag inte missminner mig hade man planer för 10-15 år sedan, men då fick det ställas in på grund av blidväder. Och även på 1980 och 90-talen hände det att ekipage gick igenom isen. Bland annat släden med Jarl Kulle, som spelade Gustaf III.

brunnsviken .jpeg






Markus tar tillbaka frågan!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 26 januari 2022, 20:03

Nu en fråga som gränsar till ekonomisk historia.

Det finns i Europa en växande efterfrågan på hästmjölk. Den lär vara söt och fettsnål. För producenterna gäller det, just som för komjölk, att välja lämpliga mjölkdjur. I Norge använder man gärna islandshästar i produktionen. Varför väljer man dem istället för någon inhemsk ras?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 792
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 januari 2022, 10:00

Kan det vara så enkelt att islandshästar producerar lika mycket mjölk men fordrar mindre foder (och kanske till och med billigare foder) och inte lika mycket skötsel som andra hästraser? Har också hört att islandshästar i allmänhet är friskare och lever längre än de flesta andra hästraser, vilket ju även det i så fall bidrar till lägre produktionskostnader.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 27 januari 2022, 10:23

Du hittar den ena viktiga saken: Små kallblod äter mindre än större hästar men har också låg ämnesomsättning varför foder per liter mjölk blir lägre. Lång fertil livslängd är också bra i sammanhanget och den lilla storleken gör ju att de tar mindre plats.

Det finns emellertid en sak som skiljer dem från t ex de inhemska raserna fjordhäst och nordlandshäst. Vi kan säga att de har med en biprodukt att göra.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 792
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 januari 2022, 10:45

Den främsta biprodukten torde vara föl, och jag kan tänka mig att efterfrågan på islandshästar är större (i synnerhet om man räknar in exportmarknader som Sverige) än för inhemska raser. Kanske betingar de också ett högre pris. En annan "biprodukt" kan ju vara ridning och kanske är efterfrågan även där större för islänningar än för norrbaggar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 27 januari 2022, 11:06

Just så! Islandsfölen betingar ett högre pris än andra lämpliga mjölkrasers. Ingen mjölk utan föl. Det är även enklare att sälja ridturer på islands-mjölkstona under laktationsperioden eftersom det är modernt att delta i turridning på islandshäst. De ger ju inte lika mycket mjölk som en ko varför de måste dubbelarbeta. En tredje sak är att "restvärdet" på ett sto som mjölkar för lite är högre på islänningar eftersom de är populärare och därmed dyrare än de flesta andra rader.

Patrik får frågan i retur.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 792
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 27 januari 2022, 12:36

Fråga kommer i sinom tid, men om det är någon som har en på lager så får ni gärna göra ett inhopp.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 792
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 28 januari 2022, 17:09

Nu ska ni få göra lite efterforskningar.

Platserna på kartan har förstås hästar som en gemensam nämnare. Men exakt vilken?

Platserna kan också delas in i två kategorier. Vilka är kategorierna och vilka platser tillhör respektive kategori?

2022-01-27 15.20.43.png

P.S. Strunta i den vitmarkerade platsen, den är inte aktuell här.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13602
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 28 januari 2022, 19:33

I Högom, Sösdala och Finnestorp har man hittat folkvandringstida sadlar så kanske gäller detta även övriga platser?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 792
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 28 januari 2022, 21:02

Markus Holst skrev:
28 januari 2022, 19:33
I Högom, Sösdala och Finnestorp har man hittat folkvandringstida sadlar så kanske gäller detta även övriga platser?
Ja, precis så är det. Vilka två kategorier är det jag tänker på då?

Skriv svar