Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 1 januari 2022, 08:18

Det verkar vara en amish-vagn som lämnat vägen, troligen bakom en skenande häst som blivit skrämd i trafiken.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 1 januari 2022, 10:52

Bild


Bild


https://www.nytimes.com/2018/01/12/nyre ... -side.html

https://www.popularmechanics.com/cars/c ... d-a-buggy/
Amish är en anabaptistisk kristen grupp, omfattande drygt 330 000 människor 2018, boende främst i Pennsylvania, Ohio och Indiana i USA och i delar av Kanada. /.../Jakob Ammann bildade en grupp som lämnade mennoniterna som de ansåg blivit för världsliga. På grund av förföljelse i Europa kom de att emigrera till USA på 1700-talet och 1800-talet./.../Karakteristiskt för amish är att de anser att den tekniska utvecklingen har gått för långt och därför lever de på ett sätt som många gånger ter sig ålderdomligt. Elektricitet och förbränningsmotorer används bara i undantagsfall.

Markus tog priset för årets första quizsvar som också var helt rätt!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 1 januari 2022, 12:08

Årets första quiz-fråga lyder som följer:

Vi har lärt oss att kavalleri huvudsakligen användes i slutet av ett slag, mot infanteri i upplösning. Det finns however en armé som enbart använde kavalleri och likväl lyckades med stora erövringar. Vilket känt rike avser jag?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 2 januari 2022, 13:32

De hade lite olika taktik. Ofta började de med att besätta kringliggande byar och elda upp dessa och grödorna för att på det viset få bete till sina hästar. När landsborna flydde in till staden blev det snart brist på allt där inne och staden gav sig, rätt ofta utan större strid.

Den växande staten hade även ett system där men gemensamt delade upp de plundrade sakerna efter slaget. Därför blev det inte bråttom att plundra. Man kunde först förfölja den flyende armén och när det var klart plundra i lugn och ro.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 2 januari 2022, 15:44

hästvan.png
hästvan.png (188.67 KiB) Visad 192 gånger
Bild


Bild


Bild

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 2 januari 2022, 18:16

Jomenvisst. Mongolerna under Djingis Khan använde sig uteslutande av kavalleri. Femtiotrean tar över

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 3 januari 2022, 09:18

Vi befinner oss i en europeisk huvudstad och söker namnet på en häst som står staty framför en ganska maffig byggnad:
stårstaty.jpg
Byggnaden är ungefär ett halv sekel äldre än statyn. Hästen blev en nationell och internationell kändis i galoppkretsar för mer än ett hundra år sedan.
kapplöpning.jpg
chillingwithacat.jpg
Hästen kom från ett land som kanske inte associeras med stora klassiska tävlingar och legendariska hästar.

Var befinner vi oss?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 3 januari 2022, 17:54

Hästen är Kincsem, som vann i samtliga 54 starter, och vi befinner oss på galoppbanan i Budapest, lämpligt nog namngiven efter Ungerns främsta kapplöpningshäst genom tiderna: Kincsem Park.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5632
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 3 januari 2022, 21:53

People often ask who was the best horse ever? Who was the fastest? Dr. Fager is often called the fastest and with good reason. Ruffian broke or equaled the track or stakes record in every race she finished going gate to wire from 5 furlongs to a mile and a half. You can make a case for them and also others. Like so much else in racing it is subjective. What is not subjective is who has the most wins of any undefeated horse in history?

That distinction belongs to Kincsem, which means My Precious in Hungarian. Kincsem was a filly born in Hungary way back in 1874. She made her racing debut as a two-year old and won. She raced 54 times, winning all 54 races. Now don’t tell me it was Hungary. She raced all across Europe and beat both males and females. She won the prestigious Goodwood Cup in England at Glorious Goodwood and later that year won the Prix de Deauville in France. She took down the Grosser Preis von Baden in Germany three times and those German races have always been tougher than they are credited with being. 54 for 54 against the best of her times. Kincsem can also mean My Treasure, and whether you go with that or My Precious they both fit.
https://pastthewire.com/the-best-mare-y ... f-kincsem/

Och kanske mer än man orkar läsa: https://thevaulthorseracing.wordpress.c ... -immortal/



Patrik - som antagligen inte visste att han egentligen borde inta ha hört namnet eller läst om den ungerska hästen :o - har frågan!

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 4 januari 2022, 06:45

Vi fortsätter inom galoppsporten, men med en annan ras.

På bilden ser vi Pamills Lipse, en svenskuppfödd och svensktränad arabgaloppör som vunnit European Heritage Arabian Championship fyra år i rad. Det är en löpning för enbart så kallade heritagearaber.

arab.jpeg


Vad skiljer heritagearaber från andra arabiska fullblod?
?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 5 januari 2022, 06:36

Det har med härstamningen att göra.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 6 januari 2022, 06:50

Heritagearaber är avlade på de ursprungliga blodslinjerna och kan spåra ursprunget tillbaka till "öknen".

Frågan är fri!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28544
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Hans » 6 januari 2022, 11:08

Jag får väl rycka in.

I Europas arméer finns minst två länder som har kvar hästar på riktigt. Alltså inte bara för parader och dylikt. Nämn ett.

MVH

Hans

raskens
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 25 augusti 2016, 14:04
Ort: sverige

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av raskens » 6 januari 2022, 14:11

Ett svar:
lherverband-Logist.JPG
i denna försvarsmakt:
Schweiz_Verteidigung.png
Om svaret godtages, så undanber jag mig att ta över frågan.
Det närmaste jag kommit hästkunskap, är att min farfar lär ha varit hovslagare i lumpen. Fast det kanske är en familjeskröna.
En gång red jag också på en åsna, men jag trillade av.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 6 januari 2022, 14:35

raskens skrev:
6 januari 2022, 14:11
Om svaret godtages, så undanber jag mig att ta över frågan.
Det närmaste jag kommit hästkunskap, är att min farfar lär ha varit hovslagare i lumpen. Fast det kanske är en familjeskröna.
En gång red jag också på en åsna, men jag trillade av.
Ditt ridkunnande verkar vida överstiga Hans varför jag finner dig fullt lämplig att ställa en fråga här i forumets viktigaste tråd.

Skriv svar