Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 30 december 2021, 13:02

Skåne är rätt. Bravo! Faktiskt var alla tre skånska kavalleriregementen sysselsatta i den aktuella drabbningen, men var är vi?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Hans » 30 december 2021, 13:47

Bornhöft?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 30 december 2021, 14:55

Där satt den! Normalt brukar Mörners husarer, senare omdöpt till Kronprinsens husarer, få äran av att vara sista kavalleriet som stred till häst just i Bornöft. Regementet har Bornhöft som enda segernamn.

Hans får ta vid här i sin favoritquiz.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Hans » 30 december 2021, 15:08

Hmmm, favoritquiz är jag kanske inte så övertygad om men du gör nerslag de militära nördquizarna så vi får väl ge tillbaka.

'Min krona hängde på X värjspets' Vem sade det och vem var X samt efter vad sades detta?

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 30 december 2021, 16:28

"Min krona hängde på Bielkes värjspets, och att jag näst efter Gud har min tappre Bielke samt mitt Livregemente att tacka för segern", ska Karl XI ha sagt efter slaget vid Lund 1676. Bielke var Nils Bielke, chefen för Livregementet till häst.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Hans » 30 december 2021, 16:52

Och den 4:e december firades både på I 3 och K 3. Alla var beordrade att bära en liten medalj med en häst med blåvitt band bakom och halmkrans. Ett år ville inte min flickvän bära den så jag målade en bild av medaljen på hennes nagel. Någon dryg major kom och frågade varför hon inte bar medaljen och han fick fingret (ringfingret) - han backade.

Patrik tar nästa halmkrans.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nils_Biel ... 80%931716)

I mitten här: viewtopic.php?f=95&t=47401&hilit=kn%C3% ... 30#p783160

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 30 december 2021, 19:13

Vem åkte i den här pampiga vagnen? Och vad har hästarna som drog den med hans arv att göra?

vagn.png

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 31 december 2021, 00:40

Spännande vagn. "Cykelhjul" med stålekrar och gummidäck. Det syns inte om däcken är pumpade eller inte. Om de är pumpade är det en modern vagn , eller åtminstone moderna hjul.

Det ser ut som om det är elbelysning i "framskärmarna". De sitter inte där vagnslampor brukar sitta. Elbelysning behöver ett batteri eller en dynamo.

Jag har två alternativ: Det kan vara en modern pumpade replika, men det kan också vara en avantgardistisk vagn från förra sekelskiftet. Pratet om arv gör att det borde vara det senare.

Men vad för arv, och vad har hästarna med det att göra? Ingen aning men vagnen torde ha tillhört en riktig höjdare.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 31 december 2021, 08:51

Personen ifråga gillade nymodigheter och var först med en vagn med elektrisk belysning och gummidäck, i alla fall i Sverige.

Hans två hästar var av den här rasen (vilket på ett sätt också ger en ledtråd till vem han var):

vithäst.jpeg

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 31 december 2021, 14:19

En person som besökte honom fick njuta av en åktur bakom de snabba travhästarna skrev så här i brevet hem:

" Vi flögo, ja så tyckte jag, men han förklarade, att vi ej kunna låta hästarna skjuta den fart de ville, det vore för farligt i mörkret, då man ej på längre håll kunna urskilja mötande."

Resan gick med en himla fart och han förklarade för gästen:

- "Nu börgar ni göra er en föreställning om hur dessa hästar kan springa. När det är dager kör jag med dem 3 mil i timmen.

Gästen var mäkta imponerad och det är man ju själv med tanke på att det inte var någon sulky som de drog efter sig. Gästen fortsatte:

"Jag är viss om att detta är sant. Ty jag såg att detta var en lek för hästarna att skjuta den fart de gjorde."

Hans vagn var en s k phaeton och framför den två välstammade orlovtravare anspända i tandem. Vagnen hade han hottat upp rejält och designat med den tidens absolut bästa nya grejor - den var ljudlös och hade elektrisk belysning i stänkskärmarna!

Det är inte illa att köra tandem med två hästar framför en fyrhjulig vagn med suflett, två gubbar i baksätet och en tredje sittandes högt upp på kuskbocken

Hästarna hette Dorogoj (Min kära/Min dyre) och Sorvanets (Bråkstake/rackare/filur).


Bild


År 1898 stämdes dödsboet av franska intressen i en fransk domstol. Dödsboet hade sen tidigare en fransk advokat, Paul Coulet, och det blev han som fick representera testamentsexekutorerna i den franska domstolen. Det gällde att nu på nytt visa att Alfred Nobel inte bott i Paris utan i Karlskoga.

Och märkligt nog lyckas advokat Coulet övertyga rätten om Nobels hemvist. Avgörande sägs argumentet om Nobels fina hästar ha varit. Alfred Nobel ägde ett antal dyrbara ryska Orlov-hästar som han vid sin död hade stallade på Björkborns herrgård. Där en man har sina hästar bor han, underströk Coulet och rätten gick på hans linje. Åtalet ogillades.

Den magnifika droskan är tillverkad vid Nobels mekaniska verkstad i Sankt Petersburg och var ytterst modern. Den elektriska belysningen monterades sannolikt 1882, samma år som Thomas Alva Edison uppfann glödlampan och är förmodligen det första fordonet i världen som försetts med elektrisk belysning. Skicket på droskan är mycket gott och på vagnkorgens sidor syns Alfred Nobels initialer AN vackert målade i blått. De stålekrade gummihjulen var också en världsnyhet och för detta erhöll Nobel högsta utmärkelsen av tsaren, guldmedalj jämte rätten att använda dubbelörnen i sitt varumärke. Droskan är totalt ljudlös.
Nobels droska tillbaka i ljuset, Svenska Dagbladet, 17 december 2013:

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 31 december 2021, 14:33

Femtiotrean hittade rätt och får dra oss vidare.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 31 december 2021, 15:56

Blue Cross is urging people to ditch fireworks this New Year’s Eve, as the extent of equine suffering is revealed.

The animal charity surveyed horse owners early this month, and found great concern about the impact fireworks have, and the difficulty in predicting when they may be let off as owners try to plan ahead.

They found 73% of respondents prepared their horses for fireworks, with 51% making plans with their yards. Action taken included bringing horses in early, playing music and trying to distract horses with food, while some used prescribed medication or herbal remedies.

But 35% of respondents reported accidents as a direct result of fireworks, which included a pony who broke her neck and a horse who sustained a serious leg injury. Both had to be put down, and another pony died of a heart attack.

Almost 70% of owners said they were extremely worried about the horses’ welfare. It was reported in the survey that 71% of horses had shown fear of fireworks in the past, and 49% had become difficult to handle as a result.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 31 december 2021, 16:00

Om det är en fråga är det den hittills underligaste du har ställt

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 31 december 2021, 18:46

Om det hade varit en fråga så skulle du ha sett minst tre frågetecken!


Jag ville bara på mitt lite konstiga sätt önska er ett gott nytt år och hästarna en så lugn och trygg natt som möjligt.

Fråga kommer, men ni får lov att ha tålamod och vänta till nästa år!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 1 januari 2022, 07:24

ingagummidäck.jpg
Vad har hänt? Var? Varför?

Skriv svar