Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av currahee » 2 november 2021, 11:01

OK - då går jag ett nytt försök.

Bild 1 är alltså svensk, då är troligen även bild 3 svensk. Ser ut som samma pallbock under denna sadeln + den vita lappen som hänger baktill ser ut som de märkningar som Armémuseum har på sina saker på digitaltmuseum.

Gummidäcket är finsktillverkat.
Så då är bild 3 eller 4 troligen en finsk sadel.
Det ser ut som pallbocken på bild 4 är samma typ som bild 1 och 2, alltså svenskt.
Då borde bild 3 med den riktiga hästen vara en finsk sadel.

gissar / currahee

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13571
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 2 november 2021, 11:04

Där har vi det!

Bild ett är, som redan nämnts, svensk kavallerisadel m/1859.

Bild två är en svensk kavallerisadel m/1900

Bild fyra är även det en svensk kavalleri sadel m/1900, denna gång fältpackad.

Bild tre är alltså den som skall bort. Det är helt riktigt en finsk kavallerisadel av den typ som användes under kriget.

Currahee tar över.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av currahee » 2 november 2021, 17:15

Kul - som jag inte kan så mycket om hästar väljer jag en fråga som har att göra med seriernas värld.
En häst från en tecknad serie, vad heter den?

/ currahee
Bilagor
horse.jpg

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 2 november 2021, 21:13

Nämen, är det inte Lilla Åskan, Yakaris talande häst?

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av currahee » 3 november 2021, 08:28

Visst är det den. Frågan går till Patrik.

/ currahee
Bilagor
113941486-origpic-669f11.jpg
113941486-origpic-669f11.jpg (99.41 KiB) Visad 181 gånger

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 3 november 2021, 10:34

Det torde inte ha undgått någon att Peder Fredricson just nu är världsetta i hoppning. För knappt tio år sedan hade Rolf-Göran Bengtsson samma position.

En annan svenskt ryttare har också varit etta på världsrankingen. I vilken gren?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13571
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 3 november 2021, 20:13

Kan det vara Jan Brink?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 3 november 2021, 20:39

Det skulle kunna ha varit Jan Brink, men det är det inte. Jag tror att han bara lyckades ta sig upp till tredjeplatsen.

Antagligen känner du inte till ryttaren i fråga, så jag nöjer mig ett svar på vilken gren det var.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5629
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 3 november 2021, 21:12

Bild

Världsettan vann i Simlångsdalen

Maria Hagman-Eriksson och åttaårige Nadir vann Simlångsritten över 120 km, tillika nordiskt och baltiskt mästerskap överlägset.

– Skithärligt! Helt underbart, jublade den nyblivna mästarinnan.

Distansritt är ett kraftprov såväl för häst som för ryttare.

Maria Hagman-Eriksson, 22, från Uppsala behärskar alla moment till fullo i sin sport. Under lördagen i Simlångsdalen visade hon också varför hon är bäst i världen.
Hallandsposten 2 aug, 2010

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 4 november 2021, 05:41

Femtiotrean prickade rätt och tar över frågan.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5629
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 4 november 2021, 11:47

Jag måste kanske erkänna att det enda jag behövde googla var tösens namn. För tio år sedan råkade jag nämligen läsa om en ung svensk tjej som var världsetta i en hästsport som jag tyckte krävde många år av erfarenhet och som därför antagligen dominerades av lite äldre ryttare...

Här har vi också en ung kvinna - men hon jublade inte efter sin ritt. Hon kunde nämligen inte ens hålla tårarna tillbaka under ritten:
h2.jpg
h2.jpg (36.14 KiB) Visad 141 gånger
h4.jpg
h4.jpg (41.42 KiB) Visad 141 gånger
Ytters besvikna ryttare är inte så sällsynta, men det blev vissa konsekvenser. Vilka?

Var är vi? Vad hette ryttaren? Vad hette hästen?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13571
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 4 november 2021, 19:23

Vi är på OS i Tokyo 2021 (fast det heter 2020). Ryttaren på bilden är femkamparen Annika Schleu som lyckades rida den tilldelade hästen Saint Boy så brutalt att hon blev utslängd från OS och skapade en internationell skandal inom hästvärlden. Det hela verkar ha lett till att modern femkamp plockas bort från OS efter OS i paris 2024

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 5 november 2021, 06:31

Femtiotrean skrev:
4 november 2021, 11:47
Jag måste kanske erkänna att det enda jag behövde googla var tösens namn. För tio år sedan råkade jag nämligen läsa om en ung svensk tjej som var världsetta i en hästsport som jag tyckte krävde många år av erfarenhet och som därför antagligen dominerades av lite äldre ryttare...
Att du lade namnet på minnet och fortfarande kommer ihåg det efter tio år är faktiskt ganska imponerande. Trodde ingen skulle känna till det. Jag vet det bara för att Maria Hagman-Eriksson numera är Sveriges ledande tränare av arabgaloppörer.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5629
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 5 november 2021, 08:37

Det var förstås inte nånting jag bara läste om, det var någonting som föll i rätt plats i minnet, kanske därför att endurance var en sport som hade fått viss negativ publicitet och som hade också därför väckt min nyfikenhet. Det var alltså a part of a bigger picture och inte a trivial bit of info som man glömmer så fort man har läst tidningen.


Men det var inte Annika Schleu som blev utslängd utan den tyske tränärinnan Kim Reiners:

Tokyo Olympics: German pentathlon coach thrown out for punching horse

h3.png
h3.png (224.62 KiB) Visad 121 gånger
Freispruch für Fünfkämpferin Annika Schleu, Nachschulung für Trainerin


Enligt en tysk tränare var hästen - som hade orsakat en rysk tävlarinna likadana problem - fel utrustning:

Potsdamer Fünfkampftrainerin Claudia Adermann: „Das alles wird Annika als Person nicht gerecht“

Competitors are paired with horses, chosen in a draw, 20 minutes before the start of the event. To ensure fairness for all athletes, all horses which participate have successfully completed the set course. This segment has received criticism for being perceived as being a lottery should an athlete draw an un-cooperative horse; others argue that most incidents of horses refusing to jump are result of poor rider ability on the part of the athlete and adopting behaviour which unsettles the horse.
Det har alltså funnits en hel del latent motstånd på sportsliga grunder redan tidigare, Hästhoppning gör också sporten dyrare och arbetsbördan tungare för tävlingsarrangörer, vilket inte går hand i hand med att man vill ha en bredare bas. Skandalen i Tokyo kom som a blessing in disguise för förändringsförespråkare, kan man nog påstå.


Det roliga är att enligt The Guardian skulle det nya delmomentet bli cykling:

Riding set to be replaced by cycling to preserve Olympic status

Jag har nog svårt att föreställa mig hur en sådan cyklingstävling skulle se ut och jag antar fortfarande att det var en tidningsanka. Förbundet har "opened a consultation process to identify a suitable replacement for Riding in the Olympic sport of Modern Pentathlon."
Here is the list of criteria that will form the basis of the selection of a new discipline. It must:

Follow the Coubertin narrative of the most complete athlete
Not fall under the governance of another IOC-recognised International Federation.
Allow for global accessibility and universality
Be attractive and relevant for global youth and future generations
Provide for gender equality and fairness
Meet sustainability and legacy requirements of IOC Olympic Agenda 2020+5
Be exciting and easily understandable for TV / digital audiences and all sports fans
Be low-cost for both athletes and organisers (lower equipment costs and fewer officials)
Result in minimal injury rates and be easy to learn and train based on athletes’ existing skills
Not cause transportation and logistical complications
Fit inside new Pentathlon Stadium and urban settings
Be compatible with new 90-minute elimination format
Be compatible with current handicap start and continuous event concept

Markus har frågan!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13571
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 6 november 2021, 09:36

Se så elegant! Sadel m/1815 För officers-, underofficers- och manskapshäst. Men vad heter sadeltypen?
Bilagor
20211106_093439.jpg

Skriv svar