Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 5 oktober 2021, 13:54

Du kan tro att jag har försökt att hitta ett register över ägarfärger. Återkommer !

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 5 oktober 2021, 14:20

Markus Holst skrev:
5 oktober 2021, 13:54
Du kan tro att jag har försökt att hitta ett register över ägarfärger. Återkommer !
Kan tänka mig det. Du kanske bli expert på det efter det här :D

Men du behöver inget register - vet inte ens om det finns något sådant register på nätet - utan svaret kan du hitta om du går tillbaka till själva loppet på t.ex. wiki.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 5 oktober 2021, 14:43

Bild
Jockey Christophe Soumillon with Zarkava poses with owner Aga Khan

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 5 oktober 2021, 14:57

Jag letade länge på sidan för loppet på engelska wikipedia, utan att hitta Aga Khan :(

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 5 oktober 2021, 15:52

Aga Khan IV är fjärde generationen storhästägare och uppfödare inom galoppen. Hans far Aly Khan var en duktig amatörryttare (deltog bl.a. i en internationell jockeyturnering på Jägersro 1955), men själv har han såvitt jag vet inte ridit löp. Däremot tävlade han i utförsåkning för Iran i OS 1964. Men mest känd är han just som framgångsrik uppfödare och ägare av galopphästar, en av de dominerande tillsammans med shejkerna i Dubai och irländska Coolmore.

Femtiotrean tar över.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 5 oktober 2021, 17:57

Aga Khan var den första storhästägare jag räkade läsa om i någon tidningsartikel, Det var länge sen. Andra jag känner är Robert Sangster och schejk Mohammed...

Det var alldeles nytt och egentligen ganska förbluffande för mig när jag fann mig som åskådare vid en galopptävling i England att det är hästägarens färger som jockeyn bär och inte sina ägna!


Men nu söker vi en annan mycket vinstrik man:
somungman.png
somungman.png (289.25 KiB) Visad 209 gånger
medhattochkikare.png
medhattochkikare.png (539.31 KiB) Visad 209 gånger
medtävlingsprogram.jpg
medtävlingsprogram.jpg (49.74 KiB) Visad 209 gånger
?

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 6 oktober 2021, 09:04

Ja, Robert Sangster kommer man inte undan när man vill prata om fullblodsavel och hästägande. Det han byggde upp tillsammans John Magnier och Vincent O'Brien lade grunden till den fullblodsavel och galoppsport vi ser idag. Allt finns dokumenterat i boken Horsetrader: Robert Sangster and the Rise and Fall of the Sport of Kings. Synd av Sangster inte fick vara med längre och uppleva de enorma framgångarna de senaste decennierna. Schejk Mohammed och Godolphin har förstås också haft stor betydelse, men när han dök upp scenen var förvandlingen redan igång.

På bilden ser vi den franske topptränaren André Fabre, som om jag räknat rätt hittills vunnit makalösa åtta upplagor av Prix de l'Arc. Första gånge 1987 med Trempolino och senast 2019 med Waldgeist. Förutom det har han vunnit i stort sett allt annat en tränare vill vinna - alla klassiska löpningar i England, det franska derbyt, Breeders Cup i Amerika m.m.

Som ung var han en framgångsrik hinderjockey.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5628
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 6 oktober 2021, 15:19

André Fabre (born 9 December 1945) is a French thoroughbred horse racing trainer.

The son of a diplomat, Fabre graduated from university with a law degree but then decided to pursue a career in thoroughbred horse racing. He began by working in the stables as a groom then as a schooling rider. He became France's leading jump jockey, winning more than two hundred and fifty races including the Grand Steeple-Chase de Paris. When he turned to training horses, Fabre proved even more successful, first with jump horses then with flat racers.

He has been the champion trainer in France on 24 occasions, including 21 straight years from 1987 to 2007, and is one of the most successful trainers in the world, winning across Europe and North America including four Breeders' Cup races. Among the many champions Fabre has trained are Trempolino, Peintre Celebre, and two horses ranked No. 1 in the world, Hurricane Run (2005) and Manduro (2007). Fabre fulfilled a lifelong ambition by finally winning the Epsom Derby in 2011 with Pour Moi
https://en.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A9_Fabre
Prix de l'Arc de Triomphe – (8) – Trempolino (1987), Subotica (1992), Carnegie (1994), Peintre Celebre (1997), Sagamix (1998), Hurricane Run (2005), Rail Link (2006), Waldgeist (2019)
Personnalité atypique et secrète, il refuse de parler à la presse française depuis 1983, mais consent parfois à répondre aux questions de la presse étrangère
https://fr.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A ... C3%AEneur)


Patrik har frågan!

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 6 oktober 2021, 15:38

Den här bilden ska egentligen inte finnas, ty enligt legenden var både ryttare och häst osynliga. Hovslagen sägs dock fortfarande höras ibland i det område där de "härjade", trots att det är några sekler sedan.

Vem var hon?

intesåsnällkvinna.jpg
intesåsnällkvinna.jpg (90.06 KiB) Visad 193 gånger

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 6 oktober 2021, 16:02

Mästerkattan i stövlar?

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av currahee » 6 oktober 2021, 18:31

Finns 2 versioner av denna film ”The Wicked Lady”.
Jag har bara sett delar av dessa.
Men bilden är från filmen från 1945.

https://www.dailymotion.com/video/x2bp8a0

Sedan finns det en version från 1983



/ currahee

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13570
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 6 oktober 2021, 18:38

Den där bilden irriterar mig. Den skall alltså utspelas för några hundra år sedan. De får tag på en antik pickadoll men hästens utrustning skriker medio 1900-tal.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 6 oktober 2021, 19:04

Currahee har rätt, det är The Wicked Lady eller Katherine Ferrers som hon egentligen hette.

https://www.watfordobserver.co.uk/news/ ... neferrers/

Markus, du vet hur det är med film. Seriositeten sträcker sig sällan hela vägen. Titta på Netflix-serien The Crown. Miljonbudget, dugliga skådisar, vackra interiören, snygga kläder - men prinsessan Anne rider fälttävlan på Hickstead med en hjälm med modernt säkerhetsspänne och sitter i ett omklädningsrum i väntan på sitt tur (i stället för att vara på framridningen).

Frågan går till currahee.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av currahee » 6 oktober 2021, 19:37

Tackar.
Jag kan inte mycket om hästar, men en hel del om film och TV serier.
Så jag söker ett namn på en häst från en TV-serie.

/ currahee
Bilagor
horse.jpg

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av currahee » 7 oktober 2021, 18:18

I TV-serien bor han på en stor ranch med sina två bröder och sin pappa.
Den som lagar deras mat är en kines, något som idag troligen inte skulle vara så korrekt. Men i amerikansk TV på 50 - 60 talet var det OK.

Hästens namn har med indianer att göra.

/ currahee

Skriv svar