Filmer med hästar

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 784
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Filmer med hästar

Inlägg av Patrik Öbrink » 18 augusti 2020, 15:49

Igår kväll tittade jag på en av mina favoritfilmer igen - Ryttare i blått. Det är en ganska tunn deckare med svagt skådespeleri, men den är ju ett frosseri i hästar. För mig som älskar hästar, älskar Strömsholm och tycker om militäruniformer är den ganska given som favoritfilm. Som det stod i en recension:

"En film för hippologer - ett vimmel av vackra hästar, stallinteriörer, ritter och prishopp, söta unga damer i klädsamma ridbyxor, unga stiliga herrar i blandade uniformer."

Det är intressant att se hur det såg ut i Strömsholm och på Arméns rid- och körskola för drygt 60 år sen. De bodde i slottet på den tiden, vilket bl.a Anders Gernandt berättat om i sina memoarer (han sov i kungens sängkammare om jag inte minns fel). Idag finns officersmässen, "Klubben", rekonstruerad i slottet.

Andra intressant filmer ur historisk synvinkel är Löjnantshjärtan, med scener från 1940-talets Ljungbyhed och Jägersro. Jägersro finns också med i Blondie, Biffen och Bananen från 1952 där radarparet ska försöka vinna Svenskt Derby. En hel del scener också från Ulriksdal (som mindre än ett decennium senare ersattes av Täby Galopp) och glimtar från Solvalla. Täby Galopp förekommer för övrigt i filmen Stöten från 1961, ett år efter att banan invigdes. Två unga män rånar banan. Tyvärr inte så många hästar i den filmen, vars fokus är rånarnas flykt till Köpenhamn.

Kommer ni på några filmer som kan vara intressanta att se?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13581
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Filmer med hästar

Inlägg av Markus Holst » 21 november 2020, 16:39

Jag vet att Svarta hingsten filmatiserades och blev rätt bra. jag minns bilder där den unge Alex Ramsay galopperar barbacka och utan huvudlag på Svarten, med armarna rakt ut. Jag blev vansinnigt avundsjuk när jag såg det.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Filmer med hästar

Inlägg av Hans » 3 december 2021, 10:46

Började titta med sällskapet på:

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/War_Horse_(film)

Vi hann bara börja titta så jag kan inte ge ett personligt omdöme än.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28547
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Filmer med hästar

Inlägg av Hans » 3 december 2021, 10:52

Var också teater:



Jag är 97,63% säker på att jag har lagt in den tidigare här någonstans.

MVH

Hans

Skriv svar