När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
ERland
Medlem
Inlägg: 406
Blev medlem: 1 mars 2012, 00:11

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av ERland » 22 augusti 2020, 00:36

För att sammanfatta det jag lärt mig i den här tråden, plus några egna reflektioner:

Hästens betydelse för jordbruk, transporter och det militära minskade stadigt under 1900-talet. Jag trodde att hästar i stort sett inte användes i Andra Världskriget, men där verkar jag ha haft fel. Men efter kriget hade försvaret en massa hästar som man inte längre hade militär användning av. Då öppnade man ridskolor för allmänheten, vilka oftast drevs av pensionerade militärer. Detta stöddes av statsmakterna som propagerade för ridning som ett sätt att få folk att motionera. Det visade sig då att det främst var flickor som sökte sig till ridskolorna, särskilt från början av 1960-talet. Flickorna välkomnades redan från början, och efter hand fick kvinnor rätt att tävla i ridsport. Dessa flickor slet hårt i stallen och fick huvudsakligen betalt i ridlektioner. Man kan väl säga att det utvecklades en kulturell gemenskap bland flickor från 1960-talet och framåt att intressera sig för och ta hand om hästar, och att rida. Hästflickorna hölls samman av kärleken till hästarna och tack vare denna stod de ut med det hårda slitet i stallen. Detta hårda slit har nu till stora delar försvunnit och numera är ridskolorna mer av inrättningar som säljer tjänster. Icke desto mindre blev resultatet rätt tidigt att ridning och hästskötsel, som varit traditionellt manligt kodat, istället blev kvinnligt kodat. En 180-graderssväng.

Men jag har några funderingar till:

- Det är lite märkligt att flickorna togs emot med öppna armar av de gamla militärer som drev ridskolorna i början. Gamla militärer är ju ofta konservativa och man föreställer sig att de borde varit tveksamma till att släppa flickor i en sådan traditionellt manlig domän.

- Och återigen: varför lockade ridning och hästar åtminstone från 1960-talet nästan bara flickor och inte pojkar? Det är förstås lätt att förstå att när ridskolorna fått sin kvinnliga dominans, så började detta betraktas som kvinnligt, eller "flickigt", och då blev det svårare för grabbar att ägna sig åt det utan att betraktas som feminina, liksom allt fler flickor drogs till hästar och ridning för att deras kompisar höll på med det. Men vad var det som gjorde att det från början kom så många fler flickor än pojkar till ridskolorna?

Vi har ju fått några förslag till svar på detta i tråden, och jag har även själv några idéer.

- Kan det ha varit så att ridning förr betraktades som en överklassyssla? Hästar användes förvisso av allmogen i jordbruk och transporter, men då red man i regel inte på dem (vi har ju förstås amerikanska cowboys, men sådana fanns väl knappast i norra och västra Europa). Det kändes kanske därför inte naturligt för arbetargrabbar att ägna sig åt ridning, när det fanns arbetarsporter som fotboll att hålla på med. Sen kom ju också under 1900-talet intresset för motorer alltmer: bilar, mopeder m.m. och det blev ganska naturligt manligt kodat (minns alla fördomar om att kvinnor inte kan köra bil och än mindre laga en bil) och det attraherade då pojkar i första hand. Kvinnor har ju istället traditionellt ansetts mjuka, vårdande och omhändertagande, mer intresserade av levande människor och djur än av döda ting (som fotbollar och bilar), och det torde vara betydligt fler kvinnor än män som har husdjur (tänk efter hur många singelkvinnor resp. -män i din bekantskapskrets som har katter), och där passar även hästar in. Kärleken till djuren kan ha övervägt över tveksamheten även hos arbetar- och medelklasstjejer att ägna sig åt något så överklassigt och tidigare manligt kodat som hästar. Och förresten hade kanske även överklassen fått andra saker än hästar att ägna sig åt (lyxbilar och resor till exempel). Därtill kan nog hästen, i alla fall hingsten, uppfattas som en manlighetssymbol för tjejer i puberteten och förpuberteten, innan de på allvar börjat dejta killar. Små ponnyer är kanske inte så manliga ur denna synpunkt, men desto sötare, tycker nog många tjejer.

Å andra sidan tycks ju inte kärleken till djur ha särskilt många tjejer att slita i ladugårdar med att mjölka kor och mata grisar, men det är klart, dem kan man ju inte rida på. Jag vet inte: kanske är det lättare att ha en personlig relation till en häst än till en ko? Får anses väl å andra sidan vara söta och rätt populära bland tjejer, och barn allmänt, fast inte som hästar förstås...

Och en annan fråga: I hur stor utsträckning är denna svenska utveckling representativ för "germanskpråkiga" länder? Håller samma förklaringsmodeller i andra sådana länder?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Markus Holst » 22 augusti 2020, 01:32

Det går en kulturgräns inom ridningen som i stort följer språkgränserna. Vi kan prata om nord-och sydeuropeisk rid-tradition. Låt oss lämna de slaviska länderna därhän.

Söder om Alperna har det i högre utsträckning funnits en folklig agrar rid-tradition eftersom man där vallade kor till häst. I dessa länder anses ridning fortfarande som macho-tufft.

(På spanska heter ko "vaca". En ko-herde/vallpojke blir få en vacuero. När spanjorerna etablerade sig i Amerika förändrades en vacuero till en buckaroo)

Norr om Alperna var det överklass och militärer som red även om den professionella sporten kom igång tidigare i t. Ex. Tyskland och Holland. I dessa länder ser vi samma nedgång i ridandet efter andra världskriget och den civila utvecklingen efter det är likartad.

När väl ridandet var etablerat som flicksport så blev det ju en självförstärkande effekt. Att det blev hästar och inte kor för flickorna beror nog bland annar på tillgängligheten: Det finns få kor där det finns gott om folk men där fanns snart ridskolor och dit kunde man söka sig. I kommersiella ladugårdar fanns inte samma möjlighet att tillbringa dagarna. Verksamheten på bondgårdarna var inte uppbyggda på det sättet.

Jag vet inte om det finns några akademiska analyser om varför det blev en flicksport. Däremot finns det en hel del skrivet om hur flickornas intåg förändrade hästvärlden.

Bland annat kan man se hur häst-romanerna gick från att vara pojkböcker (t.ex. svarta hingsten) till att vara flickböcker (Britta och Silver), och hur huvudpersonen i boken med tiden ändrades från överklassflicka som fick en häst av föräldrarna till en medelklassflicka som kämpade med att tjäna pengar och köpa häst trots föräldrarnas ogillande.

Vi kanske även skall titta utanför hästvärlden och se hur samhället förändrades vid denna tid. Det är väl vid denna tid som allt fler skaffar sig en hobby. Jag tror inte att det tidigare fanns så många fritidsaktiviteter för flickor. Pojkarna hade mycket riktigt sina arbetarsporter att ägna sig åt. Där var inte flickorna välkomna när de nu förväntades skaffa sig en hobby. Hästeriet ligger där öppet och väntar på dem.

Det är möjligt att flickornas inträde underlättade av sportens struktur. När sporten öppnades upp för damer, en process som avslutades med att de fick deltaga i mästerskapen, så blev det aldrig, med några undantag, separata herr- och dam-klasser. Från start tävlade, tränade och red man tillsammans. På ridskolorna var det därför inte heller uppdelat i pojk- och flick-grupper. Flickorna fyllde upp den befintliga undervisningen där det fanns plats, och plats fanns det.

Jag tror inte det civila ridandet bland män minskade, men av någon anledning var flickorna välkomna in i stallarna på ett sätt de inte var på fotbollsplanen. Vi kan ju se att i de sporter där flickor var välkomna så ökar deras antal vid denna tid.

Under andra världskriget användes hiskeliga mängder hästar av alla arméer, främst i tross men även som dragare av kanoner. Jag har här på Skalman lärt mig att den största enskilda varan som efter D-dagen lossades i de allierade hamnarna var - hästfoder.

Kom ihåg att de förklaringsmodeller som här har avgetts är mina gissningar.

PS det går att rida kor och det förekommer inte helt sällan att flickor gör det.


Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Amund » 22 augusti 2020, 18:45

Som barn såg man ju väldigt många vilda västernfilmer på TV, och jag minns att jag undrade om man även på svensk landsbygd under 1800-talet red omkring på samma sätt för att ta sig runt - varför inte tänkte jag, Norrland är ju stort..?
Ärligt talat, som lokalt färdmedel borde hästen ha varit det överlägset snabbaste sättet att ta sig fram - betraktades tidsvinsten inte som viktigt eller var hästen som transportmedel en alltför dyr lyxartikel?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Markus Holst » 22 augusti 2020, 19:24

Det reds i Sverige, speciellt i äldre tid när landet var väglöst. Då red även bönder och de red på ungefär samma sätt som cowboyen och faktiskt i sadlar som inte var helt olika westernsadlarna.

Men så kom vägarna och de stora tunga draghästarna. Då började bönderna åka häst och vagn, eller släde, när de skulle någon stans. Varför låter jag vara osagt, men det går att plocka fram en del plausibla förklaringar, som att en häst kan bära 1/6 av sin vikt men dra 5x sin vikt.

Ridning har fördel framför körning när man behöver vara snabb och rörlig. Det behöver sällan svenska bönder men de som föser kor i Spanien eller USA behöver det.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Markus Holst » 22 augusti 2020, 19:31

Det fanns ju några få ridande yrkesgrupper i Sverige, även utanför arméerna. Den som främst kan nämnas är postryttaren, som nog blev en idol hos pojkarna i byn när han kom med sitt posthorn, sin stora häst och sin sadel med många väskor och fickor.

Bild

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2589
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Der Löwe » 23 augusti 2020, 11:31

Kanske "flickböcker" med hästtema kan vara del av förklaringen?
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4stbok

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Markus Holst » 23 augusti 2020, 12:14

När flickor började dominera ridsporten förvandlades hästboken långsamt från pojkvän till flickbok, vilket redan är nämnt ett par gånger i tråden. Således kan man se att hästboken genomgick en kommersiell förändring för att passa marknaden. Hästboken följde med utvecklingen, den styrde den inte.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Markus Holst » 23 augusti 2020, 12:52

Hästbokens utveckling beskrivs i denna uppsats: https://www.diva-portal.org/smash/get/d ... TEXT01.pdf

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Amund » 23 augusti 2020, 14:33

Markus Holst skrev:
22 augusti 2020, 19:24
Det reds i Sverige, speciellt i äldre tid när landet var väglöst. Då red även bönder och de red på ungefär samma sätt som cowboyen och faktiskt i sadlar som inte var helt olika westernsadlarna.

Men så kom vägarna och de stora tunga draghästarna. Då började bönderna åka häst och vagn, eller släde, när de skulle någon stans. Varför låter jag vara osagt, men det går att plocka fram en del plausibla förklaringar, som att en häst kan bära 1/6 av sin vikt men dra 5x sin vikt.

Ridning har fördel framför körning när man behöver vara snabb och rörlig. Det behöver sällan svenska bönder men de som föser kor i Spanien eller USA behöver det.
Tack för svar. Fast de svenska bönderna lär väl i alla fall mestadels ha varit obeväpnade till skillnad från mina cowboys och tuffa revolvermän? :)

Angående trådrubriken: Kanske det redan nämnts men kan det manliga intresset för ridning ha avtagit i samband med motorfordonens intåg i samhället? Inte minst inom sportens värld måste det ha smällt högre med Mercedes och Bugattis kamp på Nurnburgring än hästtävlingar - fast kanske med undantag av en del galopptävlingar som behållit sin glans?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Markus Holst » 23 augusti 2020, 15:08

Postryttarna var beväpnade. Till en början med spjut, men snart även med sabel och revolver. Att cowboysen var beväpnade var en mode-nyck, ingen praktisk nödvändighet.

Jag är osäker på om männens intresse har minskat, eller om det är flickornas som har ökat. Jag tror det senare. Det som hände på 1960-talet var inte att ridintresset omfördelades utan exploderade. 1960 fanns det ca 70.000 hästar i Sverige. Idag finns det ca 350.000. Jag tror inte att männen slutade rida utan att flickorna började. Jag har läst att idag utgör antalet män inom ridsporten ungefär 5%, vilket ger vid handen att det faktiska antalet ridande män har stått sig över tid. Det är möjligt att ridandet minskade bland pojkar i takt med att ridning började anses flickigt och pojkarna började bli mobbade för sin ridning. Det beror i så fall inte på sviktande intresse utan på omgivningens reaktion.

Att så många män förr höll på med hästar berodde inte på ett stort intresse utan på en praktisk nödvändighet, på samma sätt som det idag finns många fler bilister än bil-entusiaster.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Hans » 23 augusti 2020, 15:24

Markus Holst skrev:
22 augusti 2020, 01:32
Under andra världskriget användes hiskeliga mängder hästar av alla arméer, främst i tross men även som dragare av kanoner. Jag har här på Skalman lärt mig att den största enskilda varan som efter D-dagen lossades i de allierade hamnarna var - hästfoder.
D-dagen och hästfoder stämmer inte. I de västallierade arméerna fanns inte många hästar och i Normandie troligtvis inga. Tyskarna däremot använde hästar hela kriget.

MVH

Hans

HJ
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1504
Blev medlem: 31 juli 2003, 16:40
Ort: Göteborg

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av HJ » 24 augusti 2020, 12:37

Sarvi skrev:
15 augusti 2019, 09:39
Hästfoder var för övrigt den enskilt största kvantitet i ton räknat som transporterades från Storbritannien till västfronten under andra världskriget, större till och med än mängden ammunition. Och då kan man återigen fundera på hur mycket plats ett ton hö och havre tar jämfört med ett ton granater...
Här är citatet från tråden om hur man transporterar sig långa sträckor till häst. Så får Hans och Sarvi reda ut om det stämmer eller inte (om det syftade på 1a vk eller 2avk:s östfront hade jag inte lyft på ögonbrynen).

/Håkan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Hans » 24 augusti 2020, 13:22

Jag misstänker att det bara blev fel mellan första och andra men eftersom jag sitter på en restaurang i Aten tänker jag inte forska vidare.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Sarvi » 24 augusti 2020, 13:52

Japp, det stämmer! Ska vara första, inte andra.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: När och hur blev ridning ett tjejintresse?

Inlägg av Markus Holst » 24 augusti 2020, 14:33

Sarvi skrev:
24 augusti 2020, 13:52
Japp, det stämmer! Ska vara första, inte andra.
Då ändrar jag i ditt ursprungliga inlägg och korrigerar inläggen i denna diskussion så inte Skalman blir känt för historieförfalskning.

Skriv svar