Markus berättade lite här: viewtopic.php?f=39&t=19647&p=798895#p798865
Wiki: https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4stsko
Vad finns det att tillägga?
MVH
Hans
Hästskor
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
-
- C Skalman
Re: Hästskor
Nu fjäskar du rätt bra för chefen
Det finns såklart hur mycket som helst att tillägga. Någon gång får jag kanske lust att skriva en avhandling om hästskor här.
-
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Jag lyckades ganska bra i damsadeltråden.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Medlem
På finska kallas processen som i Sverige kallas att nita "kontkaus" eller "kotkaus" (beroende på var man bor eller var man lärde sig sitt vokabulär). Jag har ingen aning om etymologin...
Ett nitjärn har jag faktiskt sett (men aldrig hållit i handen). Det finska ordet var "vastarauta", ungefär "motjärn". Men det såg lite annorlunda ut:
På FR Hovslageris webbsida kallas det "Scandinavian Typ" - och det här kallas "USA modell":
Ett nitjärn har jag faktiskt sett (men aldrig hållit i handen). Det finska ordet var "vastarauta", ungefär "motjärn". Men det såg lite annorlunda ut:
På FR Hovslageris webbsida kallas det "Scandinavian Typ" - och det här kallas "USA modell":
-
- C Skalman
Det finns lite olika modeller. De är lite olika stora och med olika krökta handtag. Genomgående är att framkanten inte är i 90 grader utan sluttande. Det behövs när man böjer niten.
Den amerikanska modellen har börjat dyka upp här under de senare åren men just inte gått något genomslag eftersom de flesta idag använder nittång, som på finska heter Kotkauspihdit
Den amerikanska modellen har börjat dyka upp här under de senare åren men just inte gått något genomslag eftersom de flesta idag använder nittång, som på finska heter Kotkauspihdit