Hästar och tandläkaren.

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Hästar och tandläkaren.

Inlägg av koroshiya » 1 december 2019, 05:36

Läste nyss att deras tänder visst fortsätter växa, lite som gnagartänder, och att hästen måste gå till tandläkaren då och då.

Hur länge har man sysslat med det? Kanske kan man se spår av att folk har filat på hästens tänder redan i tidigt arkeologiskt material?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästar och tandläkaren.

Inlägg av Markus Holst » 1 december 2019, 08:46

Det jag vet så här när jag ligger på rygg i soffan är att man redan på 1700-talet företog en del tand-operationer på hästar.

Det som behöver åtgärdas är de delar av tänderna som inte slits ned. Det är väldigt vanligt att kindtänderna får vassa små hakar i ytterområdena, som fastnar i kinden och gör ont, till slut så ont att hästen inte vill tugga längre. I Sverige är det kutym att ta sin häst till tandläkaren en gång om året för munhålekontroll.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästar och tandläkaren.

Inlägg av Markus Holst » 5 november 2020, 16:30

Jag tänkte jag kunde bidraga med en bild där vår lille shettis-ponny Lakris (sic) är hos tandläkaren. Munnen är uppspänd med en s.k. munstege så veterinären kan arbeta ordentligt i munnen på den sederade hästen. Mannen hukandes på knä är själva veterinären. Assistenten kämpar med att hålla den något översederade Lakris upprätt. Veterinären hade missbedömt hans vikt, tror jag.
Bilagor
dentist.jpg

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Hästar och tandläkaren.

Inlägg av Mackan L » 5 november 2020, 16:43

Är tandproblemen en produkt av att människan tämjde (och började avla) hästen?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästar och tandläkaren.

Inlägg av Markus Holst » 5 november 2020, 16:47

Mackan L skrev:
5 november 2020, 16:43
Är tandproblemen en produkt av att människan tämjde (och började avla) hästen?
Det är svårt att säga. Jag tror att tandvården hänger ihop med en vilja att få större utbyte av hästen. En frisk häst arbetar bättre och längre och blir således mera lönsam.

Vår förmåga att förbättra hästens tänder gör ju att tandstatus inte är viktigt i avelsarbetet varför det nog lämnas opåverkat av människans närhet. Jag tror inte att vilda hästar har bättre tandstatus, men de lider nog mer.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Hästar och tandläkaren.

Inlägg av Mackan L » 5 november 2020, 17:23

Tack för svaret. Det är lockande att jämföra med hunden. Många av de olika hundraser som (in)avlats fram lider ju av diverse genetiska defekter just pga av det.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästar och tandläkaren.

Inlägg av Markus Holst » 5 november 2020, 17:28

Ja. Så är det. Visst finns sådant inom hästeriet också, speciellt i små raser med ett ännu smalare användningsområde. Jag måste läsa på mer för att hitta tydliga exempel.

Skriv svar