Ytterställ

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Ytterställ

Inlägg av koroshiya » 10 juli 2019, 20:37

Jag hade väl kunnat googla, men...

Såg på ett veterinärsprogram nu, med bland annat en sjuk häst, och den gick i ytterställ. Som jag tolkade det var det inte riktigt bra.

Vad är ytterställ?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ytterställ

Inlägg av Markus Holst » 10 juli 2019, 22:47

Är du säker på ordet? Jag har aldrig hört det i hästsammanhang.

Kan det vara utåtställd? Det betyder i då fall enkelt uttryckt att hästen böjer halsen utåt (bort från rörelseriktningen) när den svänger.

Fast det brukar inte bero på sjukdom, mera på stelhet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ytterställ

Inlägg av Markus Holst » 10 juli 2019, 22:52

Eller kan det vara utestall? Det betyder typ att hästarna sover med öppet fönster.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ytterställ

Inlägg av koroshiya » 11 juli 2019, 02:31

Eff, jag vet inte. Det är bara en sjuk häst, och som rider runt med ytterställ, och som det förklarades var det något som hästen själv gjorde.

Oki, ska titta efter och få se om jag hittar hästen i fråga.

Det är också fullt möjligt att jag hörde fel och att jag inte hörde rätt.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ytterställ

Inlägg av koroshiya » 11 juli 2019, 02:40

Skickar en till.

Tror att det här är programmet.

https://www.svtplay.se/video/2366290/hj ... start=auto

Fixar inte att spola fram till rätt plats, men hästen finns där någonstans.

Kanske kan det ge en bättre beskrivelse över vad som händer.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ytterställ

Inlägg av Markus Holst » 11 juli 2019, 08:49

- Känner du att han går utåtställd?

Så frågar flickan som sitter efter staketet. Strax efter ser vi ekipaget framifrån, travandes längs långsidan, och ser en häst som böjer halsen mot staketet.

Många gånger anses det bero på att hästen har någon muskulär låsning i kroppen och därför måste vända huvudet dit den kan istället för dig den vill. Just med travare som rids på en liten yta är detta mycket vanligt.

Travar-rasen har avlats i över hundra år på sin förmåga att springa fort rakt fram varför man i avelsarbetet inte brytt sig om hur bra de klarar att svänga eller galoppera.

En ridbana av den typ de använder här känns liten i många sammanhang, som när man rider en travare eller en unghäst, varför hästarna får ta till lite specialknep för att kunna ta sig runt där inne. Har man då en kropp som är gjord för full fart rakt fram får man hitta personliga lösningar, som att gå utåtställd.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Ytterställ

Inlägg av koroshiya » 12 juli 2019, 18:26

Tack Markus, och tack för att du tog dig tid att hitta var inslaget var. Jag borde ha tagit mig tid att åtminstone hitta en riktig tidsangivelse i programmet.

Det var intressant att du nämnde aveln, en bekant till mig säger att man avlat så hårt att vissa föl blir misslyckade med alldeles för mycket - om det var - ben och bråk i benen, så att väl leder inte fungerar som de ska.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Ytterställ

Inlägg av Markus Holst » 12 juli 2019, 19:21

Nu skall vi prata häst på riktigt:

Vi kan länge diskutera om hästarna inte duger för de sporter vi ber dem utföra - eller som sporterna egentligen inte är lämpliga för hästarna. Jämför med de kinesiska gymnastik-barnen så förstår du vad jag syftar på. För egen del tycker jag varje sport är förkastlig om den inte syftar till att utveckla hästens hälsa, förmåga och välbefinnande. Sport för portens skull - gillar jag inte.

Jag tog mig nördigheten att printa en bild från filmen på den utåtställda hästen,
Bilagor
utatstaelld.jpg

Skriv svar