Nu är det Femtiotreans stund att glänsa, för nu skall vi äntligen träffa

Frederico Caprilli
född 1868 i Livorno. Vi möter honom som kapten i det italienska kavalleriet.
Det heter att Caprilli tog kameran till hjälp för att lära sig hur hästen rörde sig i frihet, men jag vet inte på vad sätt han gjorde det, ifall han själv utförde foto-experiment eller tog del av någon annan fotografs verk.
Detta var ju en tid där det experimenterades flitigt med kameran i samband med hästar, vilket gjorde att man för första gången kunde röna ut hur hästen rörde benen i de olika gångarterna. Innan dess hade man en rätt vag kunskap om detta, vilket vi ser på mången gammal målning där hästarna är avbildade i onaturliga positioner, till exempel på galopp-målningen i inlägget ovanför.
Caprilli inte bara såg bilderna, han drog även den för många förvånande slutsatsen att vår Herre nog bäst vet hur en häst skall röra sig. Därför blev han motståndare till alla försök att omdana en häst. Istället för att detalj-styra hästens rörelser skulle ryttaren vara så passiv som möjligt och lära sig att på bästa sätt följa med hästen.
Säkerligen var detta inte så nytt som det låter. Ryttare har säkert gjort så i alla tider, men med Caprilli förvandlades det till en doktrin.
Likt Tod Sloan inom galoppen, kortade Caprilli sina stigläder och ställde sig lätt framåtlutad över hästen. Det är samma framåtlut som som slalom-åkare, enduro-åkare och surfare har så ridsporten är inte ensamma om det.
Denna stående framåtlutade stil kallas idag för fältsits, på engelska för forward seat. På samma sätt som lättridningen är proprie i nästan all ridning i trav, är fältsitsen en självklarhet vid längre galoppsträckor i friare tempo. På dressyrbanan, och viss annan långsam ridning, sitter ryttaren på rumpan i galopp, men oftast är det i fältsits som det galopperas.
er chef.jpg
Caprilli kortade inte stiglädren lika mycket som Tod Sloan, eftersom hans kavallerisoldater ju skulle kunna rida en mer varierad ridning än Sloan, och även skulle sitta längre stunder till häst varför de behövde sitta bekvämare och stadigare.
Men han blev lika förlöjligad som Tod Sloan. Caprilli fick ta emot mycket spott och spe för sin apsits, och värre skulle det bli.
Fortsättning följer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.