Fel hästskor kostade Napoleon segern

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fel hästskor kostade Napoleon segern

Inlägg av Hans » 10 februari 2012, 19:07

Panzerschreck skrev:LITE OT? :?
Reeeelaaaax maaan :wink:

Jag som trådstartare tycker det är helt OK om man hamnar lite - eller snarare mycket - OT. Många intressanta trådar har startat om någonting helt annat.

MVH

Hans

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Fel hästskor kostade Napoleon segern

Inlägg av Der Löwe » 12 februari 2012, 18:34

Jag vet inte om det är On Topic, men jag har för mig att det finns en gräns för hur långt en framryckning med "hästbundet" underhålla kan genomföras. Om man antar att man även måste framtransportera hö och annat foder med hästtransporter så finns det en brytpunkt för hur långt från underhållsbasen som framryckningen kan ske. Vad gälle Napoleon stora armé var väl ett av problemet atthästarna som skulle transportera det man kunde hitta till den amlade armen dog i drivor. Alternativen man hade var att sprida armén, omöjligt eftersom det fanns en Rysk arme kvar, eller att svälta.

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Re: Fel hästskor kostade Napoleon segern

Inlägg av Panzerschreck » 13 februari 2012, 18:32

Nu är jag värdelös på matte, så förbättra gärna mina uträkningar.

Säg att en häst äter 10kg per dag, fyra hästar drar en vagn med ett ton foder kanske (höftar lite) så 40kg per dag 1000/40=25. Så de har mat i 25 dagar, så max 12 dagar till målet om de ska tillbaka samma väg utan att svälta eller få påfyllning. Hur långt går en häst och vagn per dag? Gissar på ca 50km, så 12x50km=600km.

Efter 600km har alltså fyra hästar tillräckligt med mat för att ta sig hem än mindre dela med sig någon annan last.

Napoleon planerade ett kort fälttåg och insåg att han inte kunde försörja sin stora armé särskilt länge i Ryssland, problemet fick alltså lösa sig själv lite. När väl fälttåget drog ut på tiden förbättrades faktiskt läget med mat för soldaterna då destå närmare Moskva man kom destå mer mat fanns på landsbygden. Ett av problemen var att disciplinen i regel var dålig så landsbygden plundrades av få istället för att försörja många. Vissa förband klarade sig bättre än andra, Davouts kår och gardet exempelvis, ett tecken på disciplin... och bortskämdhet i gardets fall :D

Värt att notera igen är att invasionsstyrkan på över 400 000 man var uppdelad, Napoleons armé, Jeromes armé, Eugens armé och Schwarzenbergs armé.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Fel hästskor kostade Napoleon segern

Inlägg av von Adler » 13 februari 2012, 18:37

Det var väl en preussisk armé som gick längs östersjökusten mot Sankt Petersburg, som körde fast utanför Riga och vars befälhavare förhandlade med ryssarna och bytte sida?

Edit: Kollade upp. Det var 20 842 man under Yorck, som körde fast utanför Riga.

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Fel hästskor kostade Napoleon segern

Inlägg av frejs väpnare » 16 februari 2012, 07:56

mer OT
von Adler skrev:.. vars befälhavare förhandlade med ryssarna och bytte sida?
.
De svek alltså sin trohetsed mot Napoleon.
Bland Yorcks officerare fanns en viss von Clausewitz. För att försvara trohetssveket skapade han doktrinen att arnens officerare representerar "folket". Och när "folkets intressen" kolliderar med trohetseden mot statsöverhuvudet har armen både rätt och skyldighet att störta statsöverhuvudet. Har motiverat militärjuntor i Grekland, Chile, Nicaragua, Bolivia, Libyen..........

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Fel hästskor kostade Napoleon segern

Inlägg av von Adler » 16 februari 2012, 11:02

Men von Clausewitz tjänstgjorde väl för ryssarna under den här tiden?

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Re: Fel hästskor kostade Napoleon segern

Inlägg av Panzerschreck » 16 februari 2012, 13:50

von Adler skrev:Men von Clausewitz tjänstgjorde väl för ryssarna under den här tiden?
Yes!

Skriv svar