Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
louislil
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 januari 2011, 12:18

Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av louislil » 2 oktober 2011, 20:53

Jag undrar om någon kan ge tips om vilken källa som är pålitlig då det gäller vilken färg det var på Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt. Han lär ha bett en bön före slaget och jag håller på att måla en tennfigur som föreställer detta.

Jag har sett en tavla med kungen på en grå häst och en med en mörkbrun. Kungens egen häst, Streiff, som är uppstoppad och står på Livrustakammaren om jag minns rätt, är emellertid ljusbrun. Jag vet dock ej om han red denne vid Breitenfeldt.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File: ... enfeld.jpg

http://www.militarhistoria.se/serier/kr ... -ii-adolf/

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av Kapten_Gars » 2 oktober 2011, 21:22

Det finns tyvärr inga som helst källor som berättar om färgen på den häst som GIIA red vid Breitenfeld, kungen höll sig med ett stort stall av lämpliga riddjur även i fält och det är långt ifrån otroligt att han växlade häst under en dag. Särskilt i strid så gav en utvilat djur ryttaren ett ordentligt övertag.

Strax innan Breitenfeld så nedtecknades en omfattande rapport som beskrev den svenska armens marschordning och styrka. Där identifierade rapportören en grupp på 48 hästar som "Konungens livhästar", 12 av dessa var inte beridna och hörde troligen till Konungen själv. (Det vanliga sättet att "transportera" extra hästarna på vara att de reds av stalldrängar & andra betrodda tjänare. Bara de mest exklusiva hästarna leddes)

Streiff är ju det stora undantaget när det gäller vår kunskap om konungens hästar och detta enbart för att han var den sista häst som GIIA red varför han blev uppstoppad och bevarad. Det vanliga är att källorna är tysta när det gäller såpass mundana detaljer och som figurmålare eller historisk konstnär så har man därför stor frihet i valet av riddjurets färg.

louislil
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 januari 2011, 12:18

Re: Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av louislil » 3 oktober 2011, 07:11

Tack, Kapten_Gars, för givande svar!

Jag har ofta tänkt på att den tidens stridshästar ju inte var skyddade som de tidigare (av rustningar) och att de ju måste ha skadats stup i kvarten, så jag förstår att det måste ha funnits fler hästar än ryttare. Speciellt kungen, som på den tiden ledde sina mannar inne i hetluften, måste ju ha fungerande åkdon.

Det här var nyttig information för mig. Nu målar jag min häst i en brun nyans. Tack!

Ps. jag observerar din avatar ;-)

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av Fredrik Andersson » 3 oktober 2011, 18:23

Peter Englund m fl beskriver i sina 1600-tals skildringar de tragiska syner som kunde skådas efter ett fälstslag med just alla dessa skadade och lemlästade krakar till hästar som irrade omkring eller försökte resa sig trots sina skador. De stackarna fick betala för människornas vansinne.

Hur som helst så får du ju gärna visa resultatet av din färdiga figur oavsett färg på hästen!
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Re: Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av Kapten_Gars » 3 oktober 2011, 21:45

Även om varje fältherre med självbevarelsedrift önskade sig fler hästar än ryttare så var oftast förhållande det omvända, bådestridshästar och draghästar var en bristvara och det fanns alltid ett visst antal ryttare som fick gå till fots. I maj 1656 så var tex 20% av de svenska ryttarna i Adolf Johans arme i Polen oberidna. (Över 1000 man!) 30 år tidigare under Gustav II Adolfs krig med Polen-Litauen så fanns det tillfällen då bara 20-25% av ryttarna hade stridsdugliga hästar, de andra saknade hästar eller hade arma krakar som var utslitna då de tvingats dra ut fält mitt i den livländska vintern.

Tveklöst led hästarna förfärligt i krig, krigsmänens efterlämnade skrifter speglar ofta en komplicerad syn på sina fyrbenta stridskamrater. Å ena sidan så är de i slutända en resurs som förbrukas vid behov, å andra sidan trofasta och mycket betydelsefulla kamrater man mindes långt efterå. Den hårdhudade franske krigare Monluc mindes i sina memoarer sin bästa häst bättre och utförligare än de flesta av hans mänskliga underlydande.

louislil
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 januari 2011, 12:18

Re: Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av louislil » 5 oktober 2011, 12:14

Mycket intressant läsning om de stackars djurens lidanden. Människan är en komplicerad varelse, om man nu skall göra ett understatement.

Jag kände ej till att det var ont om hästar i krigen och att mången ryttare fick gå (utan häst).


Och jo, jag får väl visa resultatet när det är klart, om jag bara kommer ihåg hur man skulle lägga upp bilder. Det var länge sedan jag la upp bild här ju, men kanske någon kan berätta det sen. Jag skall göra ett försök att måla hästen som Streiff.

louislil
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 januari 2011, 12:18

Re: Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av louislil » 7 oktober 2011, 06:53

Jag såg fel på titeln till figurserien. Det skall vara "Bön före slaget vid Lützen" om det förändrar salen. Finns det pålitliga källor som säger vilken hästfärg som gällde vid denna bön. Jag har läst (i populärlitteratur) att han då satt på en grå häst och sedan bytte till sin ljusbruna Streiff.

Förändrar detta källläget?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av Fredrik Andersson » 7 oktober 2011, 16:00

Det där kan nog Kapten GARS svara bättre på. Men alla skildringar av Lützen som jag läst pekar på att konungen i princip satt på Streiff för första gången där i dimman. Därför tror jag inte att du är helt fel ute om du målar Gustav Adolf den Store sittandes på Streiff minuterna innan han avancerade in i dimman.
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

louislil
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 januari 2011, 12:18

Re: Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av louislil » 25 oktober 2011, 19:15

Här är kungen!

Bild

Fler figurer ur serien är på väg.

louislil
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 januari 2011, 12:18

Re: Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av louislil » 25 oktober 2011, 19:19

Glömde tillägga att tennfigurerna är s.k. silhuettfigurer, mindre än 1 mm tjocka och 4 cm höga från fotplatta till ryttarens huvud.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av Fredrik Andersson » 25 oktober 2011, 22:09

Väldigt stiligt, det har du gjort bra! Nu väntar vi bara på fortsättningen - hela den svensk-sachsiska armén uppställd för korum innan slaget... :wink:
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

louislil
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 januari 2011, 12:18

Re: Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av louislil » 27 oktober 2011, 11:51

Fredrik Andersson skrev: ... - hela den svensk-sachsiska armén ...

Ha, ha

louislil
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 januari 2011, 12:18

Re: Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av louislil » 27 oktober 2011, 18:57

Jag hade behövt hjälp att finna en passande fana till en figur som tillhör ovanstående grupp "Bön före slaget vid Lützen." Är den fana som visar på bilden på länken nedan riktig? Om ej, har någon något tips på en lämplig fana för ett regemente som var med vid Lützen?

http://www.militarhistoria.se/serier/kr ... -ii-adolf/

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av Fredrik Andersson » 27 oktober 2011, 20:30

Livgardet förlorade tydligen sin fana i slaget vid Lützen. Här är en rekonstruktion.
livgardet.jpg
livgardet.jpg (82.49 KiB) Visad 4109 gånger
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

louislil
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 januari 2011, 12:18

Re: Gustaf II Adolfs häst vid Breitenfeldt

Inlägg av louislil » 27 oktober 2011, 20:58

Ah, kunde du inte hitta en svårare fana att måla...? :wink:

Man tackar, den skall jag prova.

Skriv svar