Världens största Dalahäst.

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Världens största Dalahäst.

Inlägg av Anders Nyman » 12 juli 2008, 10:01

Åker man på riksväg 70 förbi Avesta i södra Dalarna, så står världens största Dalahäst invid Riksvägen. Bara synen av denna stora häst är ju imponerande i sej själv. Så för den reströtte och hungrige så finns det en liten trevlig restaurang strax bredvid Hästen, å om man har tid och stanna en stund i Avesta, så finns det så otroligt mycket att upptäcka i Dalarnas sydligaste kommun, "Myntmuseet, den gamla lilla trästaden i Avesta, den imponerande älvforsen mitt i centrala stan" å mycket annat. :wink:

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Världens största Dalahäst.

Inlägg av Markus Holst » 12 juli 2008, 10:30

Om man roar sig med att ta gamla vägen tillbaka söder om älven genom Krylbo och Karlbo, kan man se den stora hästens föregångare. Den är förvisso rätt mycket mindre, men står närmre gränsen mot västmanland. Just nu har jag glömt vad byn heter och det finns ju en risk att hästen blivit bortplockad sedan jag senast åkte där för 25 år sedan.

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Världens största Dalahäst.

Inlägg av Anders Nyman » 11 augusti 2008, 13:34

Jag stannade vid denna stora Dalahäst i Förra veckan strax utanför Avesta,, å det var första gången jag var fram till denna ståtliga häst.. Å, när jag stog bredvid den eller rättare sagt under den,, den känndes ENORM.. Väldigt Pampigt gjord är denna Dala Häst. 8-)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Världens största Dalahäst.

Inlägg av Anders Nyman » 11 augusti 2008, 13:35

Markus Holst skrev:Om man roar sig med att ta gamla vägen tillbaka söder om älven genom Krylbo och Karlbo, kan man se den stora hästens föregångare. Den är förvisso rätt mycket mindre, men står närmre gränsen mot västmanland. Just nu har jag glömt vad byn heter och det finns ju en risk att hästen blivit bortplockad sedan jag senast åkte där för 25 år sedan.
Kan det vara Brovallen som du tänker på.. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Världens största Dalahäst.

Inlägg av Markus Holst » 11 augusti 2008, 14:37

Javisst är det Brovallen!

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Världens största Dalahäst.

Inlägg av Anders Nyman » 11 augusti 2008, 18:04

Markus Holst skrev:Javisst är det Brovallen!
Ja, jag råkade åka förbi där häromdagen, å då kom jag på denna grej som du skrev här,, vad byn heter.. Å, Den lilla Dalahästen som du tänker på,, den finns kvar såg jag.. För jag var bara ute och åkte häromdagen, på en del av den gamla dragningen av riksväg 70 och såg då den lilla mysiga Dalahästen.. Men en gång i tiden så fanns det även en liten djurpark där i byn, men det fanns inte många djur där. En liten Björn, å en Papegoja kommer jag ihåg, å sedan var det något mer djur där, men jag kommer inte ihåg idag vad det mer var för djur där. :wink: :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Världens största Dalahäst.

Inlägg av Anders Nyman » 25 augusti 2008, 09:55

Finns det mer saker, än denna Dalahäst som är stor.. Har för mej att det är utanför Bollnäs eller Edsbyn, som det står en Jättestol alldeles bredvid Riksvägen som går ut mot havet. :wink: Skulle vara intressant att veta om det finns flera stora saker på detta sätt, som står bredvid våra vägar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Världens största Dalahäst.

Inlägg av Markus Holst » 25 augusti 2008, 13:57

det finns i Huskvarna en stor staty föreställande en sjöorm och ett troll.

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

Re: Världens största Dalahäst.

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 25 augusti 2008, 14:32

Far söderut till Norberg

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Världens största Dalahäst.

Inlägg av Anders Nyman » 26 augusti 2008, 19:27

WEst Kennet Long Barrow skrev:Far söderut till Norberg
Låt mej tänka.. Visst är det i Norberg, om man kommer från Avesta/Borlänge hållet står en stor figur på Höger sidan av vägen mot sjön. Men har inte tänkt på vilken den föreställer. :wink:

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: 7 april 2008, 10:06

Re: Världens största Dalahäst.

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 27 augusti 2008, 02:30

Anders Nyman skrev:
WEst Kennet Long Barrow skrev:Far söderut till Norberg
Låt mej tänka.. Visst är det i Norberg, om man kommer från Avesta/Borlänge hållet står en stor figur på Höger sidan av vägen mot sjön. Men har inte tänkt på vilken den föreställer. :wink:
Torde vara Engelbrekt

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Världens största Dalahäst.

Inlägg av Anders Nyman » 27 augusti 2008, 17:07

WEst Kennet Long Barrow skrev:
Anders Nyman skrev:
WEst Kennet Long Barrow skrev:Far söderut till Norberg
Låt mej tänka.. Visst är det i Norberg, om man kommer från Avesta/Borlänge hållet står en stor figur på Höger sidan av vägen mot sjön. Men har inte tänkt på vilken den föreställer. :wink:
Torde vara Engelbrekt
Å, sedan om man kommer på skogsvägen mellan Hedemora och Norberg, vid byn Ingolsbenning, så finns ju den stora minnes stenen över just Engelbrekt. :)

Johan Matsson
Medlem
Inlägg: 1000
Blev medlem: 27 juli 2003, 15:41

Re: Världens största Dalahäst.

Inlägg av Johan Matsson » 14 september 2008, 19:25

Anders Nyman skrev:Finns det mer saker, än denna Dalahäst som är stor.. Har för mej att det är utanför Bollnäs eller Edsbyn, som det står en Jättestol alldeles bredvid Riksvägen som går ut mot havet. :wink: Skulle vara intressant att veta om det finns flera stora saker på detta sätt, som står bredvid våra vägar.
Ja, om skidorna står kvar som de gjorde för 30 år sedan då jag som liten brukade åka förbi där, he he he.

Skriv svar