Vad jag undrar är om det förelåg någon skillnad i de roller och fokus som kavallerifördelningens kavalleri hade gentemot det som fördelningskavalleriet hade?
Tränade man annorlunda? Var den ena avsedd för blankvapenchock och den andra för spaning, patrullering, foragering, skärmande, eller hade de bägge samma fokus och träning? Övade man strid till fots inom kavalleriet på den tiden? Om jag förstår saken rätt hade alla karbiner och bajonett till dessa (något som verkar aningen onödigt om man bara skulle slåss till häst). Var kavalleriet utrustade för och övade i fältbefästning (rulla taggtråd, gräva skyttegravar o.s.v.)?
Fanns det verkligen hästar till alla dessa kavallerister vid en eventuell total mobilisering, eller skulle en del kanske tjänstgöra som lätt infanteri istället?
Hur stod sig svenskt kavalleris värnplikt internationellt? Jag har för mig att fransmännen hade kyrassiärer med bröstharnersk, lansar och sablar och ingen träning alls för strid till fots.
Jag vet att t.ex. Umeås Blå Dragoner och bokserien om K1 nämner en del kring detta, men jag har bara 1926-och framåt-delen av K1 och inte Umeås Blå Dragoner att titta i, då mitt fokus och intresse varit mest på andra världskriget.
Tacksam för all information jag kan få.