blyertsteckning med häst och rytt. 1500-tal

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

blyertsteckning med häst och rytt. 1500-tal

Inlägg av Mäster Grå » 27 maj 2006, 18:29

Ok, det här kanske inte hör hemma i den här kategorin alls, men jag testar, så får väl Herr Moderatorn flytta den annars...

Tänkte göra som PanzerIV och lägga ut en bild som jag har ritat, dock ej 2:a värlsdkriget utan häst och ryttare från 1500-talet. Alla kommentarer mottages med stor tacksamhet! :D
Finns det möjligen andra här på Skalman som tecknar el målar liknande motiv..?

/Mäster Grå
Bilagor
Mäster till häst.jpg
Mäster till häst.jpg (55.27 KiB) Visad 3866 gånger

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 27 maj 2006, 18:37

Det hör nog hemma i samma kategori som Panzer IV.s teckningar. Finns det ingen sektion om konst och historia? Kulturhistoria kanske?
Fin bild förresten, mycket bättre än mina kassa bilder. Jag har bara ritat byggnader och en del germaner,mm. Byggnaderna ser rätt bra ut, men människor....
Jag kan inte rita levande varelser, jag är kass på det. Det ska bara vara döda föremål eller byggnader. :)
PS. Hästen blev fin, hästar är notoriskt svåra att rita, ''puffarna'' på kläderna har du lyckats med också.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 27 maj 2006, 18:52

Fin bild förresten, mycket bättre än mina kassa bilder. Jag har bara ritat byggnader och en del germaner,mm. Byggnaderna ser rätt bra ut, men människor....
Är du verkligen så himla kass som du påstår..? :wink:
Kan du inte lägga ut några av dina bilder? Det är alltid kul att se! :) Vad är det för byggnader och tidsperioder? Eller är det bara nutid?

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 27 maj 2006, 18:58

Jag har ingen fungerande scanner, tyvärr. :(
Jag brukar mest rita kyrkor och andra byggnader som är äldre än 1920. Annars blir det en del landskap också, typ alplandskap och skogar.

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 27 maj 2006, 19:07

Skaffa en scanner, Andreas!!! :D

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 27 maj 2006, 19:15

Jag kan försöka rita av den i Paint om du vill. :wink:

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 27 maj 2006, 19:31

Ja, kan du rita i Paint, så blir jag jätteimponerad! :wink:
Det är verkligen 8O -svårt. Men det finns ju något bra teckningsprogram, som jag inte har... Minns inte vad det hette nu..? :?

/Mäster Grå

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 1 juni 2006, 23:03

Den där killen på bilden har jag allt sett förut någonstans!:o

Han som kommit över en väl brukad dräkt från någon Shakespear-pjäs på Stadsteaterauktionen. Sytt en snygg barett av sammet från Olssons Tyger men resignerat när det gäller fotbeklädnaden och nöjt sig med nödtorftigt maskerade sneakers.
Så har han fått låna flickvännens kallblodstravare som skolats i "Akademisk ridkonst" av en historieromantisk natural-horsemanship-tränare. Flickvännens western-sadel (som pyntats upp med skumplast och silvertejp) och dito stångbetsel har fått duga (ett sådant där snitsigt utan käkrem som knappt sitter kvar). Till det har vårhjälte fixat brösta och hindertyg av samma stuvbit som han gjorde baretten. Tips och idéer fick han av en kompis som pysslar med tornerspel.
Flickvännen undrar om det är klokt att han ska rida utan hjälm när sitsen är så hängig och kontrollen över tyglarna är så tveksam, men nu ska han ju få hänga med en renässanslajvförening på vilkor att han har häst med. De deltar i ett av alla dessa medletidsrenässansbarockriddarspel som fyller vårt land i sommar!

:wink: Nu ska jag sluta retas, för du har gjort ett gott försök.
När man läst in sig på ett ämne rejält så hakar man upp sig på felaktiga detaljer och småsaker som andra inte tänker på.
Jag känner personer som gör illustrationer till läromedel, och som lägger ned stor möda på förstudier när de ska de illustrera en historisk person och ett skede.
Man kan dels undersöka tidstrogen utrustning på museer, dels bildmaterial från den tid man vill skildra. Livrustkammaren ställer ut tornersadlar från Vasarnas tid och har mängder med annan utrustning i magasinen.
Min favorittecknare när det gäller hästar och ridutrustning på det tidiga 1500-t är Albrecht Dürer. Den här soldaten är fantastisk.
Lycka till i fortsättningen, du har en säker och uttrycksfull teckningsstil!
Bilagor
03knight.jpg
03knight.jpg (51.5 KiB) Visad 3812 gånger

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 2 juni 2006, 18:36

:lol:

Jo det kan nog vara en hel del fel... Jag utgick från en bild från 1530-tal, där Kristian II sitter till häst omgiven av gående soldater, dock har jag väl av ren lättja gjort en del förenkligar av hästutrustningen... Mannens kläder är ett hopplock av klädesplagg återgivna på bilder från 1550-tal. Den uppslitsade jackan hittade jag på en bödel i en tysk bild föreställande en landsknektsavrättning, byxor och barett är tagna från klädkavalkaden i boken Gustav Vasa och hans folk av Göte Göransson. Skorna likaså... Hästen är kanske lite väl stor, det kan jag ju erkänna... :) Men manen är precis som den på Kristian II-hästen! :lol:

Har du forskat något själv i ämnet? Jag känner lite folk som skrivit uppsats om hästutrustning från järnålder. Jag kan ju säga som så att den utrustningen inte hade funkat att använda på min häst... Vassa, skruvade och jättesmala bett skulle nog inte uppskattas... :roll:

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 2 juni 2006, 18:37

Det kan vara så att jag har glömt käkremmen, ja... :oops:

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 2 juni 2006, 18:41

Det är inget fel på den hästen! Visst den har lite ''kraftig benstomme'', för den som är petig kanske den ser ut mer som en plogdragarhäst än en paradpålle, men nog är proportionerna bra annars. Höjden t.ex. är ju bra i förhållande till mannen. :)

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 2 juni 2006, 19:46

Nja... :) Hästarna var ganska små på medeltid och 1500-tal. De flesta var nog som islandshästar el fjordhästar, ca 145 cm i mankhöljd som högst skulle jag gissa (och förmodligen inte så finlemmade). Som jämförelse kan man ju påpeka att min häst, som är halvblod med inslag av fullblod och eg är en ganska "liten" storhäst, är 160 cm. Tittar man på medeltida benmaterial från häst så liknar det mest dagens ponnyer i storlek.

Men tack för komplimangen! :D

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 2 juni 2006, 19:50

som är halvblod med inslag av fullblod och eg är en ganska "liten" storhäst
Va? Jag förstod ingenting av det där... :lol:
Halvblod och fullblod- vad är skillnaden?

Användarvisningsbild
Mäster Grå
Tidigare medlem
Inlägg: 677
Blev medlem: 15 april 2006, 18:06
Ort: Skåne

Inlägg av Mäster Grå » 2 juni 2006, 20:08

Ja du, lilla Andreas... Hur ska jag nu förklara det här..? :?

För det första är en ponny en häst som är under 148 cm i mankhöjd; de finns i fyra olika storlekskategorier: A-ponny som är upp till 107 cm, B-ponny som är något större, C-ponny och D-ponny. De stora hästarna finns liksom ponnyerna i en mängd olika raser. Halvbloden är vanliga, stora ridhästar och kan vara ex svenska halvblod, hannoveraner, holsteiner-häst etc. Fullbloden däremot är först och främst raserna Engelskt fullblod (galopphästar), arabiskt fullblod, shagya-arab och angloarabiskt fullblod. Dessa är gamla raser som avlats efter samma principer under lång tid och inte har så mycket inblandning av andra raser som halvbloden har. Arabiskt fullblod är exempelvis en mkt gammal ras och det engelska fullblodet härstammar ytterst från denna. Fullbloden är oftast av ädlare typ än halvbloden och de är kända för stirrigt och nervöst temperament... (vilket jag märker av dagligen, tyvärr)
För att ytterligare krångla till detta, Andreas, så finns det även kallblod och varmblod. Varmbloden är oftast travare -alltså de som springer med sulky på Solvalla. Kallbloden däremot är de riktigt tunga hästarna, de som används till jord- och skogsbruk, eller som brygghästar i Danmark :wink: .

Ok, nu har du säkert råkat i ett tillstånd av tillfällig sinnesförvirring. Men ta det lugnt. Det brukar gå över av sig självt efter ett tag.

/Mäster Grå

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 2 juni 2006, 20:15

Tja...jag hängde med någorlunda i alla fall. A=small B=medium C=Large D=X-Large?
Det är bara att tänka på A-D-kupa så kommer man väl ihåg vilken häst som var störst...
D som i Dolly Parton... :wink: :lol:

Skriv svar