Var hästarna skodda???

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Var hästarna skodda???

Inlägg av kentauer » 30 december 2005, 12:42

Hade en stor diskution med min svägeska i julhelgen som har hästar och är kompetent på det området,,
men nu till ämnent..Hon hävdar att man inte började sko hästar först under medeltiden...Medans jag tror
att man började under antiken,,,har för mig att jag har läst det,,,Fråga mej inte bara var,,,!!!!!!

hur är det med den saken nån som kan???

/Kentauer

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 december 2005, 13:32

Kan och kan, kan man inte så tar man reda på:
It is unknown who invented the first horseshoe. Early Asian horsemen used horse booties made from leather and plants. During the first century, the Romans made leather and metal shoes called "hipposandals". By the 6th and 7th centuries, European horsemen had begun nailing metal shoes to horses' hooves. Around 1000 AD, cast bronze horseshoes with nail holes had became common in Europe. The 13th and 14th centuries brought the widespread manufacturing of iron horseshoes.
http://inventors.about.com/library/inve ... seshoe.htm

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Inlägg av kentauer » 30 december 2005, 14:10

jag bugar & tackar....nu ska hon få...skrattar

Användarvisningsbild
Endre Fodstad
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 september 2004, 15:57
Ort: Oslo
Kontakt:

Inlägg av Endre Fodstad » 2 januari 2006, 08:57

kentauer skrev:jag bugar & tackar....nu ska hon få...skrattar
Øh....hvorfor det? Det er jo hun som hadde rett - hestesko, som vi tenker på dem, er tidligst fra 6-700-tallet (og reelt fra høymiddelalderen), om vi skal tro sitatet. Hipposandaler var meget forskjellige fra hestesko, og mye mindre funksjonsdyktige...da Dr. Junkelmann (http://www.junkelmann.de/) trippet rundt i Europa i 1990, i sitt morsomme og lærerike eksperiment med å ri hele limes-grensen i romersk utstyr, ble han, for å spare hestene sine, nødt til å bruke hestesko i jern - hipposandaler slet for mye på hestenes hover.

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

varför det???

Inlägg av kentauer » 2 januari 2006, 14:21

http://www.svhkf.se/HSK%20Hist.doc

läs detta så förstår du
kentauer

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 2 januari 2006, 20:39

Jag tolkade också svaren som att romarna var först med att använda det vi idag kallar hästskor :?
Kanske var det inte en sådan gjuten sak som användes senare utan som en sorts mockasin?
Eller varför satte romarna läder på sina ''hästsandaler''?
Även om du hade fel så kan du ju alltid ljuga för din vän, då blir du vad vi alla hatar........EN HISTORIEFÖRFALSKARE!!! :lol:
Andreas

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 2 januari 2006, 20:41

Jag måste lära mig att läsa folks länkar innan jag postar... :lol:

Användarvisningsbild
Endre Fodstad
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 september 2004, 15:57
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: varför det???

Inlägg av Endre Fodstad » 3 januari 2006, 00:45

kentauer skrev:http://www.svhkf.se/HSK%20Hist.doc

läs detta så förstår du
kentauer
'

Vel...egentlig ikke - det vil si, jeg forstår hva du mener, men det er noe misforstått: Ja, man finner tilfeller av gjenstander, or spor i ny og ne, som kan tolkes som hestesko før folkevandringstid (og la meg forsikre deg, torvlagsdatering med data fra 1800-tallet er alt annet enn en eksakt vitenskap), men det er smått med det, og etter hva man kan tolke av den relativt mye større andelen hipposandaler sog tilsvarende som er funnet - flere i organisk, ekstremt forgjengelig, materiale, har man i all praktisk henseende ikke begynt med hestesko i en skala som betyr noe før folkevandringstid. Det er litt som med vannmøllene: man har funnet rester av tre eksempler på dem fra romersk keisertid i nordeuropa, og de nevnes i ny og ne i kildene, men deres utstrekning og bruk har vært så begrenset at man først kan si at de brukes praktisk i middelalder.

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

men det er noe misforstått:

Inlägg av kentauer » 3 januari 2006, 19:14

joo jag håller med dig absolut.. men att jag skrev så att* nu ska hon få*
Är det att.. enligt henne så fanns det inget som påminnde om hästko före medeltiden,,,
Och då menar jag att jag hade rätt,,,för det fanns det jhu!!!!!
eller anser du att jag har fel???

kentauer

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: men det er noe misforstått:

Inlägg av Dan Koehl » 3 januari 2006, 20:40

kentauer skrev:joo jag håller med dig absolut.. men att jag skrev så att* nu ska hon få*
Är det att.. enligt henne så fanns det inget som påminnde om hästko före medeltiden,,,
Och då menar jag att jag hade rätt,,,för det fanns det jhu!!!!!
eller anser du att jag har fel???

kentauer
Medeltiden börjar cirka ar 450...

Användarvisningsbild
Ralf Palmgren
Medlem
Inlägg: 2287
Blev medlem: 17 juli 2004, 16:03
Ort: Helsingfors

Inlägg av Ralf Palmgren » 3 januari 2006, 21:20

Vanligtvis räknar medeltidshistorikerna att den kontinentala Medeltiden börjar med "tidig medeltid" år 476 då Odovakar tar makten eller om man vill ha ett runt årtal så omkring år 500.

Användarvisningsbild
Endre Fodstad
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 22 september 2004, 15:57
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: men det er noe misforstått:

Inlägg av Endre Fodstad » 3 januari 2006, 22:17

kentauer skrev:joo jag håller med dig absolut.. men att jag skrev så att* nu ska hon få*
Är det att.. enligt henne så fanns det inget som påminnde om hästko före medeltiden,,,
Och då menar jag att jag hade rätt,,,för det fanns det jhu!!!!!
eller anser du att jag har fel???

kentauer
Nei, det er riktig nok. Jeg innehar bare en innbittt trang til flisespikkeri.

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 4 januari 2006, 10:59

När man diskuterar historiska frågor måste man vara överens om vad man diskuterar för region och tid. Kentaur var säker på att det fanns hästskor under antiken medan svägerskan hävdade att det var först under medeltiden. Båda har rätt om man utgår ifrån att de talar om olika regioner:

* Inom det romerska riket användes hipposandaler och det anses att den moderna fastsömmade hästskon uppstod under romersk tid och troligeni västra Europa eller Brittannien bland kelter (eftersom fuktigt väglag gör hovarna mer nötningskänsliga än torrt). Att sko hästar är bökiga jämfört med att behålla dem oskodda, användes därför bara när det var nödvändigt, vid truppförflyttningar t.ex. Museum of London har en sko med sömhål som hittades tillsammans med romersk keramik (i ett orört marklager) och därför anses vara från första eller andra århundradet e Kr.

* I Sverige har man haft oskodda hästar långt fram i historien. Under 1600-talet förvånades utlänningar över att skjutshästar var oskodda. I snö och på is fick hovarna bättre grepp oskodda. Under järnåldern i Mälardalen användes en slags tåkappor och broddar vid ritt i halt väglag. Jag förmodar att en ökande import av storvuxna hästar under medeltiden ledde till ökad användning av hela hästskor. De tunga ridhästarna användes ju av aristokratin som var skyldiga att mundera krigare och stridshästar. Hästarna skoddes med långa intervall. Det måste tolkas som att de periodvis gick oskodda.

Idag skos alla hästar för att det anses som ett "måste". Den som låter bli att sko hästen anses vara underlig och snudd på djurplågare. Med moderna tankebanor kan det vara svårt att inse varför hästar egentligen behöver skos. Få tänker som Xenofon (Athen ca 350 f Kr): härda hästens hovar genom att låta den stå på kullersten ty hovarna ska ljuda som symbaler på en god häst!

Användarvisningsbild
kentauer
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 17 september 2005, 16:38
Ort: stockholm

Jag tycker det är härligt

Inlägg av kentauer » 4 januari 2006, 15:47

att så många kommer med och diskuterar om det här ämnet,,,

en jag måste göra klart en sak som är väldigt viktig,,,
Jag & min svägerska tolkade nog medeltiden som runt 1200-1500 Talet
Och jag hade ingen aning om att man började räkna medeltiden från när Romulus augustus
sattes av tronen, för mig är det fortfarande romartid...

Sorry,,,
kentauer

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 4 januari 2006, 16:52

Medeltiden infaller vid olika tidpunkt i olika länder! Det gör den krångligare än andra epoker.
Men den frågan hör inte hemma här utan har redan diskuterats upprepade gånger i Medeltidsforumet! :wink:

Skriv svar