Namn på hästar?

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 11 oktober 2005, 20:36

Har ingen länk till någon lista, men...

JEB Stuart hade en favorithäst vid namn Virginia, och Shermans favorit hette Lexington.



//EMS

EDIT: Det har jag visst, http://www.civilwarhome.com/horses.htm

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 23 november 2003, 12:46
Ort: Mordor

Inlägg av Uruk-Hai » 11 oktober 2005, 21:14

Karl XI red Brilliant vid Lund 1676 efter att ha fått sin häst Thotten skjuten under sig.
Var det inte Brilliant som kom att kallas Brandklipparn och övertogs av unge Karl XII?
Fast 30 år är gammalt för en kuse.

Apache hette hästen som var enda överlevande vid Little Big Horn.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 13 oktober 2005, 20:41

Ang. Djingis Khans hästar har jag nu hört från två "kollegor" att man känner till namnen på två hästar - Zagal och Zostbor ("Brunfläck")

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 13 oktober 2005, 22:54

Djinghis Khan skrev:Ang. Djingis Khans hästar har jag nu hört från två "kollegor" att man känner till namnen på två hästar - Zagal och Zostbor ("Brunfläck")
Djävulens advokat säger kanske att: är det säkert att Brunfläck var ett namn? Han kanske bara sa: vilken ska jag ta just nu, ah dra fram den brunfläckiga! :D


(nå för att vara helt rättvis, så riksklenoden polska Kasztanka betyder ju det kastanjefärgade stoet - om med det menas fux eller brun har jag aldrig blivit klok på (fux är brun över hela sig, brun har svart man och svans och brun i övrigt).

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 oktober 2005, 01:36

De flesta namnen förefaller maskulina, bara några feminina. Red dessa herrar verkligen hingstar, eller var det mest vallacker? En hingst är ofta svårriden och har en egen, oförutsebar, vilja. Vallacker tycks sakna den. Ston - är mera uthålliga i min erfarenhet - och sparar sig tills det verkligen behövs. Hingstar - som alla karlar - 'har brått till målet - sen faller dom ihop som en tom säck...'.....Varjag

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 14 oktober 2005, 12:53

varjag skrev:De flesta namnen förefaller maskulina, bara några feminina. Red dessa herrar verkligen hingstar, eller var det mest vallacker? En hingst är ofta svårriden och har en egen, oförutsebar, vilja. Vallacker tycks sakna den. Ston - är mera uthålliga i min erfarenhet - och sparar sig tills det verkligen behövs. Hingstar - som alla karlar - 'har brått till målet - sen faller dom ihop som en tom säck...'.....Varjag
I Djingis fall var det vallacker som gällde, eller t.o.m. märrar. "Mongolernas hemliga historia" omnämner ofta vallacker, men nästan aldrig hingstar. Mongolerna och andra ryttarfolk föredrog alltid vallacker och märrar (de senare var nödvändiga för logistiken genom att förse krigaren med mjölk)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 14 oktober 2005, 13:01

Tack Djinghis för svaret - jag gissade att det måste ha varit så. Och stomjölken - ja den måste ju ha varit en delikatess.... :roll: hur var det med det där 'att rida köttet mört under sadeln...'? Fantasi eller verklighet?...mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 31 juli 2005, 23:30
Ort: Polen

Inlägg av Copernicus Polonus » 14 oktober 2005, 22:11

Stefan skrev: (nå för att vara helt rättvis, så riksklenoden polska Kasztanka betyder ju det kastanjefärgade stoet - om med det menas fux eller brun har jag aldrig blivit klok på (fux är brun över hela sig, brun har svart man och svans och brun i övrigt).
När det gäller hästfärger fux motsvarar den polska benämningen ”maść kasztanowata” och brun ” maść gniada”.
Kasztanka mig veterligen var ljuskastanjefärgad och hade också bläs och vita tecken på benen.

/ Copernicus

Användarvisningsbild
Copernicus Polonus
Medlem
Inlägg: 711
Blev medlem: 31 juli 2005, 23:30
Ort: Polen

Inlägg av Copernicus Polonus » 14 oktober 2005, 23:33

Man kan också tillägga att går man strikt efter namnet bör Kasztanka vara utan tvekan fux men i folkmun (på typiskt polskt vis) kunde man i visa fall också kalla de bruna hästar för Kasztan /Kasztanka utan att bry sig nämnvärt om färgen på hästens man eller svans.
/ Copernicus

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 14 oktober 2005, 23:52

varjag skrev:Tack Djinghis för svaret - jag gissade att det måste ha varit så. Och stomjölken - ja den måste ju ha varit en delikatess.... :roll: hur var det med det där 'att rida köttet mört under sadeln...'? Fantasi eller verklighet?...mvh, Varjag
Fömodligen en myt, det där med köttet är f.ö. hämtat från Priscus redogörelse över hunnerna på 400-talet, inte mongolerna... Har hört från en ungrare att man i själva verket la kött under sadeln för att skona hästen från skavsår, men om det är sant kan jag inte bekräfta. Mongolerna å andra sidan åt i regel torkat kött i fält

Här har vi förresten Khanen på sin Zagal:

Bild

Amazon
Medlem
Inlägg: 144
Blev medlem: 12 juli 2005, 00:14
Ort: Uppsala

Inlägg av Amazon » 23 oktober 2005, 21:09

Oj, det här var ju mitt ämne!

Karl XIV Johan red i slaget vid Leipzig 1813 en häst som hette Andalus. Han hade bytt till sig den av en fransk korpral fem år tidigare. Hästen står uppstoppad på Skoklosters slott. Den är knappt större än en ponny trots att KXIVJ räknades som en reslig herre!
På Skokloser finns också ett jätteporträtt av Carl Gustaf Wrangels trogne häst Le vers Galand, av spansk ras.

Karl XI var ju en riktig hästälskare och lät måla två dussin enorma porträtt av sina favorithästar. Två av dem heter förljdaktligen Favorit. En annan heter Finska slädlöparen och en Den lille Engländaren. Stenbocken och Falk hade han fått av spanska drottningen. Från Ludvig XIV fick han ett dussin, varav en var Brillant. Kortom som blev mer än 34 år var hans gamla skolhäst och ansågs som mycket klok.
När Nils Bielke återvände till Sverige efter att ha deltagit i slaget vid Mohacs förde han med sig några levande krigsbyten till den förtjuste KXI: en kamel inklusive kamelskötare samt de turkiska hästarna Vezir och Sultan.
Nils Bielke själv hade en mängd dyrbara hästar i sitt stall vid Salsta slott. Några av dem hette förmodligen Le Duc, Le Monarque, oldenburgen, Försten och Näsvijs. Porträtt av hästar med dessa namn hängde ovanför spiltorna!

Henrik II av Frankrike dog efter att ha skadats av en lans under ett tornerspel. Hästen påstås ha hetat Malhuereux. Ludvig XIII lärde sig att rida på Le Bonite.

Det var vanligt att man namngav hästar efter ursprung (ras), t.ex. Polacken, Engländaren eller färg som Grålle, Blacken, Skäcken. De kunde också kallas Björnen eller Lejonet eller något som avslöjade deras egenskaper.
Ridhästarna var av hankön - kastrerad eller ej. Stona var dyrbara eftersom de behövdes i aveln. Kunde dock användas som draghästar i flerspann eftersom de lättast höll fred med varandra. den gamle romaren Plinius tyckte att det var bäst att man stred på ston "eftersom de kunde urinera medan de löpte". Ett faktum är att kissnödiga hästar kan vara knepiga, och hanhästar inte vill kissa på platser där det stänker! Om ston är så mycket bätter må vara osagt. Profeten Muhammed lär ha fördragit ston, och ston hade högre status i den arabiska kulturen. I vilket fall som helst utvecklar hingstar en större muskelmassa och det är ju en fördel för ryttaren. Fogliga kan de vara om ryttaren vet hur de ska hanteras.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 januari 2006, 17:20

Traveller
Robert E. Lee's horse. Foaled in 1857 in Greenbrier County, VA (now West Virginia); purchased by Lee 1861. When Robert E. Lee died of a heart attack in 1870, Traveller was led behind the hearse; Traveller died the following year. Today he is buried outside the Lee Chapel at Washington and Lee University.
Jag undrar hur mycket Lee fick lägga ut för att får denna gråa häst 1861, men han föddes iallafall 1857 och härstamningen har ni via en länk i denna tråd. Men jag har undersökt lite grann de berömda hästar som reds av olika befäl under amerikanska inbördeskriget.

http://www.civilwarhome.com/horses.htm

Comanche var Custers häst under slaget vid Little Big Horn när han själv stupade. Ni kan läsa mer om denna häst på denna hemsida.

http://www.si.edu/resource/faq/nmnh/famehors.htm

På denna hemsida finns också en del andra hästar som har blivit berömda eftersom dessa har blivit ridna av kända personligheter.

Stefan

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 23 januari 2006, 18:11

Lite OT, men det finns en bok som handlar om Traveller, boken berättas med Traveller som huvudperson (eller häst) och med Traveller som berättare.

/CvD

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 23 januari 2006, 18:24

Varifrån kommer namnet "Brunte"? Har bestämt för mig att det står i de första sidorna av Rosens namn, som en detalj i det första smakprovet av Baskervillarns snille.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 23 januari 2006, 20:47

Hexmaster skrev:Varifrån kommer namnet "Brunte"? Har bestämt för mig att det står i de första sidorna av Rosens namn, som en detalj i det första smakprovet av Baskervillarns snille.
Sveriges - mest omsjungna häst - Gamle Svarten - heter f.ö. Old Faithful i den engelska
orginaltexten.....Varjag

Skriv svar