Jag skulle vilja få reda på vad olika fältherrar, kungar, generaler och dylikt har kallat sina hästar genom tiderna.
De jag vet om är följande;
Gustav II Adolf: Steiff (Streif)
Napoleon: Tauris och Wagram
Fyll gärna på listan

/mvh Viktor
Var det inte denna häst? Om någon vet hur gammal den var som Lee red på under inbördeskriget.Perra skrev:Robert Lees favorithäst hette Traveller.
Vet du eller gissar du? Visst kunde han haft en favoritparadhäst, men annars hade de ju regelmässigt ett antal hästar under ett fälttåg, 6-12 - samtidigt - så där var det brukliga... Hästarna var då givetvis mera en utbytesvara - om än viktig, än personlig vän som den tenderade att vara för europeiska ryttare som hade bara en häst per man.Hexmaster skrev:Hade inte Djingis Khan någon favorithäst? Vore ju lämpligt.
Jag kan inte minnas att jag sett något hästnamn relaterat till Djingis Khan. I ”Mongolernas hemliga historia” som är primärkällan till samtida mongolisk historia nämns endast ett fåtal hästnamn, men ingen av dem tillhörde storkhanen själv om jag minns rätt. Däremot är författaren förvånandsvärt noggran i sin beskrivelse av hästarnas utséendeHexmaster skrev:Hade inte Djingis Khan någon favorithäst? Vore ju lämpligt.
Mongolerna kunde ha - och har - mycket nära band till sina hästar. Som jag skrev ovan var författaren till "mongolernas hemliga historia" noga med att beskriva olika hästars utséende, och i vissa fall namn. I Flera mongoliska gravar har man funnit hästar, ngt som enligt legenden också ska finnas i Djingis egen grav.Stefan skrev:Vet du eller gissar du? Visst kunde han haft en favoritparadhäst, men annars hade de ju regelmässigt ett antal hästar under ett fälttåg, 6-12 - samtidigt - så där var det brukliga... Hästarna var då givetvis mera en utbytesvara - om än viktig, än personlig vän som den tenderade att vara för europeiska ryttare som hade bara en häst per man.
Eftersom det står saddlebred på hästen så måste det nästan vara Lees häst under amerikanska inbördeskriget. Finns det nån länk som det står vad olika hästarna hette som reds av generaler under inbördeskriget.Stefan Lundgren skrev:Var det inte denna häst? Om någon vet hur gammal den var som Lee red på under inbördeskriget.Perra skrev:Robert Lees favorithäst hette Traveller.
![]()
Undrar om inte det var den.
http://www.allbreedpedigree.com/traveller6
Stefan