Riddarnas hästar

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Dansa med hästar
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 januari 2005, 09:53
Ort: Örebro

Riddarnas hästar

Inlägg av Dansa med hästar » 12 januari 2005, 10:12

Jag har läst att det fanns en grupp riddare som härskade över stor del av europa och de var så framgångsrika tack vare sina utomordentliga kunskaper om ridkonst, jag kan inte hitta någon mer ingående info om den här gruppen, är det någon här som vet något?
De hade tydligen ett speciellt sätt att hantera sina hästar som gjorde att de kunde rida utan tyglar och hästen lydde ändå deras minsta vink.
Skriver arbete om den akademiska ridkonsten och skulle vilja veta mer om de berömda tempelriddarnas ridning.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 12 januari 2005, 17:43

Skulle tempelriddarna "härskat över en stor del av Europa"? 8O Nog för att de var hästvana, men fullt så framgångsrika var de väl inte..

Din beskrivning passar väl närmast in på Mongolerna...

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 13 januari 2005, 00:03

Tja, de bästa riddarna red nog så, det var tvunget om de skulle t.ex. slåss med svärd eller stridsyxa i ena handen och hålla skölden i andra.
Guillou antyder det var tempelriddarna, men det var helt enkelt så att de enda övade riddare han berättar om är ju han munken som var fd tempelriddare. Och här i norden menar guillou slogs de inte normalt till häst.

Jag tror du tänker på de normandiska riddarna, där några delvis besläktade familjer var faktiskt mycket framgångsrika under ett par sekler runt 1050-1200 så där; Normandie förstås; England, men så tog de södra Italien och Sicilien - och sedan var de ledande i de tidiga korstågen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 januari 2005, 10:43

Skyterna var en väl beriden stam, men dom levde lite tidigare än Medeltiden, snarare under vikingatiden, men dom var nog igång lite grann när medeltiden inträdde och då är det nog lämpligt att lägga detta inlägg i din tråd.

Stefan

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 13 januari 2005, 12:04

Stefan skrev:Och här i norden menar guillou slogs de inte normalt till häst.
Jag tycker att det är orelevant att använda Jan Gulliou som källa här, visst att han skriver spännade böcker men han är ingen historieker, enligt Dick Harisson fanns det gott om riddare som stred till häst under denna tid i Norden.

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 13 januari 2005, 12:30

johane skrev:
Stefan skrev:Och här i norden menar guillou slogs de inte normalt till häst.

Jag tycker att det är orelevant att använda Jan Gulliou som källa här, visst att han skriver spännade böcker men han är ingen historieker, enligt Dick Harisson fanns det gott om riddare som stred till häst under denna tid i Norden.
Teoretiskt har du alldeles rätt, men antagligen inte praktiskt. Jag gissar alltså att frågeställaren tar sina diffusa kunskaper just från Guillou, och det är därför jag bemöter just Guillou.

Och visst, nånstans får man ju börja, då duger ju även Guillou. :D

Användarvisningsbild
johane
Medlem
Inlägg: 391
Blev medlem: 26 september 2004, 15:16
Ort: Helsingborg, Skåne

Inlägg av johane » 13 januari 2005, 19:13

det tycker inte jag :wink:

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Inlägg av Stefan » 14 januari 2005, 00:02

Johane, men du skriver ju själv att det är spännande böcker?!
Alltså är de en bra början, men sedan får man ju fortsätta givetvis. Vilket frågeställaren ju gjort.

Således är vi nog allihopa tämligen eniga samt nöjda och glada. Så här: :D :D :D

Dansa med hästar
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 januari 2005, 09:53
Ort: Örebro

KFH

Inlägg av Dansa med hästar » 14 januari 2005, 09:05

Mina uppgifter kommer från boken Dansa med hästar som är skriven av Klaus Ferdinand Hempfling.

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem
Inlägg: 583
Blev medlem: 3 september 2003, 16:36
Ort: Bälinge, Uppland och Östergötland

Inlägg av Olof Ekström » 14 januari 2005, 09:40

Jag tror problemet är att det är lite svårt att avgöra vad dina uppgifter är - vem är det du (eller författaren) menar styrde delar av Europa?

Själv är jag nyfiken på hur det ska kopplas till den akademiska ridkonsten - är det inte ett glapp på några sekler mellan riddare och de spanska och italienska ridskolorna? Visserligen fanns ridkonstteorier långt tidigare på annat håll men jag känner inte till något sånt i Europa förrän.... 1400-talet tror jag?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 januari 2005, 09:54

För att utveckla tråden lite grann så har Europas befolkning använt hästar som fortskaffningsmedel i över tusen år.

Stefan

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 14 januari 2005, 12:11

Stefan Lundgren skrev:Skyterna var en väl beriden stam, men dom levde lite tidigare än Medeltiden, snarare under vikingatiden, men dom var nog igång lite grann när medeltiden inträdde och då är det nog lämpligt att lägga detta inlägg i din tråd.

Stefan
Nej skyterna försvann ur historiens dimmor redan innan tidigmedeltiden. Under folkvandringstiden och medeltiden fanns det istället många andra beridna nomadfolk - sarmater, alaner (båda besläktade med skyterna, alanerna kallas numera osseter), hunner, avarer, bulgarer, magyarer (ungrare), pecheneger, kipchaqer samt slutligen mongoler och tatarer

/Mikael

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 januari 2005, 12:14

Men de stammar som levde på de sydryska stäpperna var väldigt beridna, det gäller nog både skyterna och dess efterföljande besläktade stammar.

Stefan

Dansa med hästar
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 12 januari 2005, 09:53
Ort: Örebro

Ridkonst

Inlägg av Dansa med hästar » 14 januari 2005, 12:15

Först och främst är det en bok som handlar om kommunikationen mellan häst och människa och kopplingen till riddartiden är för att det fanns en grupp runt 1000-1300-talet som hade en speciell kommunikation med sina hästar och som var så skickliga att de kunde rida i strid med båda händerna fria och de gjorde även många av de högre skolorna* från akademiska ridkonsten, det är tydligen från stridskonsten under medeltiden som dessa skolor härstammar...om jag inte har missförstått allting totalt...men det tror jag inte....
Han nämnde också i boken att ingen tidsepok är så lite omskriven som denna han talar om så jag förstår varför det är så svårt att hitta information.

*skolor=rörelser, t ex capriole, terre á terre osv.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 januari 2005, 12:45

Saxat från nätet: "Klaus's techniques were learned from Spanish monks who kept alive the traditions of training from the Knights Templar".

Tempelherrarna. alltså. Dessa är nu inte så fruktansvärt illa dokumenterade som antyds, om de verkligen var sådana Wunderreiter så kan man väl förvänta sig att hitta något... Något mer än de spanska munkarna, då.

Skriv svar