Hästar i syd/nord staternas kavalleri

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Nizze
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 30 november 2003, 17:37
Ort: Umeå

Hästar i syd/nord staternas kavalleri

Inlägg av Nizze » 13 augusti 2004, 20:13

Hur långt i från striden ställde Nord/syd-statarnas kavalleri sina hästar.
Stod de precis bakom och när det blev föt hett om öronen slängde de sig upp på sina hästar och red i väg. I ¨så fall skulle det bli jobbigt att anfalla/avansera då man måste ta med sig hästarana.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 14 augusti 2004, 23:28

Vänta lite nu, menar du att dom inte slogs på hästryggen? Tala om att känna sig desillusionerad... :?

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 15 augusti 2004, 01:57

Det Nizze är ute efter är dragooner inte vanligt kavalleri, dragooner färdades till häst med slogs till fots. Vilket gjorde dom till dåtidens pansarskytte, utnyttja luckor i fiendes försvar, mobila reserver och flankanfall/skydd.

Men då till frågan, tyvär så vet jag inte hur långt bak dom lämnade sina hästar. Men förnuftet säger mig att man lämna dom i skydd ca 20-200m bort beroende på terräng och ändamål.

Mvh John

Användarvisningsbild
peojon
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:02
Ort: Stockholm

Inlägg av peojon » 15 augusti 2004, 02:22

Kan tänka mig att allt kavalleri slogs avsuttet under amerikanska inbördeskriget. Har visserligen läst om enstaka kavallerichocker under perioden, med de måste vara undantagsfall.
Tidens infanteribeväpning gjorde det alldeles för dödligt att utföra traditionella kavallerichocker mot infanteri. Det gjordes ett antal under Fransk-Preussiska kriget som tog en ända med förskräckelse, för kavalleriet.
/P-O

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem
Inlägg: 528
Blev medlem: 23 februari 2004, 09:18

Inlägg av Johan Ekstrand » 15 augusti 2004, 12:35

peojon skrev:Kan tänka mig att allt kavalleri slogs avsuttet under amerikanska inbördeskriget. Har visserligen läst om enstaka kavallerichocker under perioden, med de måste vara undantagsfall.
/P-O
Det var faktiskt tvärtom, oftast stred kavalleri till häst. N. B. Forrest t.ex. är länd för sina våghalsiga anfall. Vanligare än chocker var dock att kavalleriet gjorde räder på fientligt territorium, tog förrådsvagnar, samlade information etc. J.E.B Stuarts räder runt fiendearmén (Peninsular Campaign) är kända.

Den ende general som egentligen förespråkade avsutten strid var J.N.O Buford, som genomförde detta med framgång vid Gettysburg.

Nizze
Medlem
Inlägg: 135
Blev medlem: 30 november 2003, 17:37
Ort: Umeå

Inlägg av Nizze » 15 augusti 2004, 14:07

jag trode att allt kavalleri under amrekanskainbördeskriget stred till fot.
Har läst det i någon bok och på några hemsidor. Fråga mig inte vilka säkert 4 år sedan jag läste intensift om det kriget.

Användarvisningsbild
peojon
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 7 juli 2004, 15:02
Ort: Stockholm

Inlägg av peojon » 15 augusti 2004, 14:27

Håller med Nizze här.
Då kavalleriet rekognoserade och gjorde räder fick man väl ändå hoppas att de var uppsuttna.

Det frågan gällde var just strid, och jag skulle nog hävda att det stora flertalet stred avsuttet.
/P-O

Användarvisningsbild
Angus
Medlem
Inlägg: 624
Blev medlem: 24 augusti 2003, 18:26
Ort: Okänd

Inlägg av Angus » 16 augusti 2004, 11:40

Efter Bufords framgångar vid McPherson's Ridge, så började fler kavalleriofficerare på båda sidor att experimentera med avsutten strid i kombination med snabbskjutande repetergevär, något som visade sig vara framgångsrikt på många håll.


//EMS

Skriv svar