Kavalleri/riddare?

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 13 januari 2004, 08:37

Det var inte ett citat, det var för att markera att det var rätt relativt. Du vet, som att skriva att Hitler var "ond" (för oss som inte tror på ondska) osv. Förstå? :)

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem
Inlägg: 4941
Blev medlem: 18 augusti 2003, 15:56
Ort: Lite nordöst om Stockholm...

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 januari 2004, 12:54

Ja, Andersson, vad menar du med "stora mängder" bepansrat kavalleri?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 13 januari 2004, 20:23

Med tanke på kostnaderna jag sett för varje bepansad riddare så skulle jag säga att mer än en per grevskap var mängder. Vilket är anledningen till att jag startade tråden.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 19 januari 2004, 10:03

Gissningsvis räknar det ickeromerska riddarväsendet anor från tiden från Karl den store, alltså under 800-talets början. Före det fanns det ju naturligtvis nordeuropeiska kavallerier, men 2 saker befästs med karl den store:

1. Dels kristendomens slutliga segrande när han slår ner det sista saxiska motsåndet i centraleuropa, vilket gjorde honom till påvens beskyddare och därmed också kejsare.

2. Karl anses ha tagit initiativ till den organisation som vi uppfattar som adlig, samt de titlar som omger den, detta hade inget självändamål utan ingick som mycket viktiga komponenter för att han skulle kunna bevara och försvara sitt rike. Titeln markgreve tex införs vid denna tid, en greve som regerade över en mark eller ett markgrevskap, alltså ett grevskap som gränsade till ett annat rike, en sorts gränspostering.

Detta försutsatte ett stort förtoende från kejsaren eftersom:

A) markgreven kunde lockas att gå över till motståndaren och

B) markgrven måste hålla sig med så stora trupper att han kunde garantera gränsen, vilken i sin tur gav honom medle att också vända sig mot kejsaren.

Detta är väl kärnan i ett vasallskap, att man är betrodd att vakta ett område åt sin kung eller kejsare, allså feodalism, vilket nu blir mycket tydligt definierat. "Adel" däremot i sig är väl lite luddigt när och var man kan säga att riddarna är adel.

I Sverige tex kallas riddarna adel först i och med svenska riddarhuset, innan det höll nog titeln herre, och termen frälse i sig.

Noble och nobilis däremot talar ju naturligtvis för det romerska ursprunget, men om definitionen för ordet överenstämde kan man fråga sig, alltså att man hade ett visst antal sköldar som betecknade en s förfäder, helst på båda förfädra linjer.

Detta var tex krav vid de första svenska grevarnas utnämning vid Erik den XIVs kröning.

Såvitt jag vet härstammar det svenska kavalleriet (beridna soldater utan särkild titel eller adelsvärdighet) från Gustav Vasas dagar??

Skriv svar