Hitlers hästar/Kavalleri i Wehrmacht

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Hitlers hästar/Kavalleri i Wehrmacht

Inlägg av Anton Severin » 29 december 2003, 12:54

Den tyska armen hade ju 100 000 tals hästar till sitt förfogade när kriget började som skulle dra kanoner, vagnar mm. Har några frågor kring detta.

Hur många av Wehrmachts hästar överlevde kriget och vad hände med dem?
Vilka raser var populärast att använda och hur mycket kunde de dra?
Hur lyckades tyskarna samla ihop så många hästar, hade man någon nationell uppfödningskampanj?
Hur mycket mat och liknande behövde hästarna varje dag?


Och så kavalleri i Wehrmacht. Hur stor var den avdelningen egentligen? Har inte hört alls mycket om den vapengrenen så det skulle vara kul att få veta mer. Sattes kavalleriet någonsin in i någon större utsträckning? Vad hade kavallerisoldaterna för utrustning?

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 29 december 2003, 13:28

Kan inget på rak arm, men jag här är två böcker som berör ämnet i frågan som du kanske är intresserad av.

* Weapons and Equipment of the German Cavalry in World War II
* The Cavalry of the Wehrmacht 1941-1945

Användarvisningsbild
triumph5
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 18 juli 2003, 23:32
Ort: västmanland

Re: Hitlers hästar/Kavalleri i Wehrmacht

Inlägg av triumph5 » 29 december 2003, 14:02

Hartman skrev:Den tyska armen hade ju 100 000 tals hästar till sitt förfogade när kriget började som skulle dra kanoner, vagnar mm. Har några frågor kring detta.

Hur många av Wehrmachts hästar överlevde kriget och vad hände med dem?
Vilka raser var populärast att använda och hur mycket kunde de dra?
Hur lyckades tyskarna samla ihop så många hästar, hade man någon nationell uppfödningskampanj?
Hur mycket mat och liknande behövde hästarna varje dag?


Och så kavalleri i Wehrmacht. Hur stor var den avdelningen egentligen? Har inte hört alls mycket om den vapengrenen så det skulle vara kul att få veta mer. Sattes kavalleriet någonsin in i någon större utsträckning? Vad hade kavallerisoldaterna för utrustning?
Då hästar var mycket vanligt förr, kan jag nog tänka mig att dom helt enkelt tog en del från bönderna utöver dom som armen hade själva.
Lite off topic om hästar.
I Norge finns det ett ogräs som jag inte kommer ihåg namnet på. Men enligt min 80 årige Norske vän så kom ogräset . Jag citerar. Ogräset spreds med höet som tyskjävlarna hade med sig.Slut citat. Dom få gånger han sagt något om kriget, har det alltid hetat Tyskjävlar.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: 30 augusti 2003, 19:11
Ort: sthlm

Inlägg av volgar » 29 december 2003, 14:15

Tyskarna använde väl sitt kavalleri för att bekömpa ner partisaner? (rätta mig om jag har fel)

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Inlägg av Albert » 29 december 2003, 14:33

Självklart hade även den tyska krigsmakten stuterier. I övrigt köptes eller beslagtogs det som behövdes.

I övrigt har jag inget svar på din fråga, men hästar använd fortfarande av militären.
I Kosovo används hästar, i viss utsträckning, vid patrullering i "väglöst" land.

hans lindquist
Medlem
Inlägg: 477
Blev medlem: 7 maj 2003, 12:27
Ort: hans lindquist

Re: Hitlers hästar/Kavalleri i Wehrmacht

Inlägg av hans lindquist » 30 december 2003, 12:09

Hartman skrev:
Och så kavalleri i Wehrmacht. Hur stor var den avdelningen egentligen? Har inte hört alls mycket om den vapengrenen så det skulle vara kul att få veta mer. Sattes kavalleriet någonsin in i någon större utsträckning? Vad hade kavallerisoldaterna för utrustning?

Tyskarna hade fortfarande en del beridet kavalleri främst för spaning vid angreppet på Polen och Frankrike. Vidare fanns ett beridet SS-förband uppkallat efter en medeltida rovriddare (Florian eller Dorian någonting). Det tyska kavalleriet var beväpnat med mauserkarbin och sabel.
I kriget på ostfronten förekom kavalleri på tysk sida, men det rörde sig oftast om kosacker och andra folk, som anslutit sig till tyskarna.
Med hippologisk hälsning
Hasse L

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Hitlers hästar/Kavalleri i Wehrmacht

Inlägg av MD650 » 30 december 2003, 12:13

hans lindquist skrev: Tyskarna hade fortfarande en del beridet kavalleri främst för spaning vid angreppet på Polen och Frankrike. Vidare fanns ett beridet SS-förband uppkallat efter en medeltida rovriddare (Florian eller Dorian någonting).
8.SS-kavallerie Division Florian Geyer
http://www.wssob.com/008divfgy.html

:)

Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Inlägg av Anton Severin » 30 december 2003, 12:22

Vad för raser användes i den SS-divisionen, kan inte ha varit vilka bondhästar som helst. Vann de några segrar i fält?

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 30 december 2003, 13:38

inför operation Barbarossa hade dom inte mindre än 600000 hästar tror jag.

Solitaire
Medlem
Inlägg: 1152
Blev medlem: 1 maj 2003, 09:45
Ort: Västmanland

Inlägg av Solitaire » 30 december 2003, 19:38

Panzershreck skrev:inför operation Barbarossa hade dom inte mindre än 600000 hästar tror jag.
Mest till transport väl?

Användarvisningsbild
Panzerschreck
Medlem
Inlägg: 1021
Blev medlem: 18 augusti 2003, 14:52
Ort: Stockholm

Inlägg av Panzerschreck » 30 december 2003, 21:36

Solitaire skrev:
Panzershreck skrev:inför operation Barbarossa hade dom inte mindre än 600000 hästar tror jag.
Mest till transport väl?
99% skulle jag nog säga ganska säkert

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 31 december 2003, 04:42

Det här ämnet diskuterades tidigare i år på TRF. Tydligen hade armén inför Barbarossa i öster omkring 740 000 hästar. 80% av alla tyska transporter var hästdragna, vid artilleriet troligen mera omkring 90%.
På östfronten ingick omkring 24000 man som veterinärer eller i veterinära enheter för djurens vård. En vanlig tysk infanteridivision hade ett komplement omkring 4000 - 6000 hästar som krävde tillförsel av omkring 25-50 ton hö per dag! Tysklands totala förbrukning under hela kriget uppskattades till omkring 6,7 MILJONER hästkrafter! I trängda lägen förvandlades de stackars pållarna till nödproviant - sålunda beräknas att i Stalingradfickan nedslaktades och uppåts omkring 26000 hästar. De flesta kom fraan tyska remonter i Ostpreussen med oerhorda mängder rekvirerades aven fraan Polen,Ungern,Rumänien,Danmark, Frankrike och Norge. Uppenbarligen användes bara en mycket liten procent av dem i rena kavalleri-enheter, resten släpade på kanoner och tusentals kärror med förnödenheter.

broadstick
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 januari 2004, 17:07
Ort: broadstick

Inlägg av broadstick » 12 januari 2004, 17:24

När engelska armén avrustade under 30-talet såldes även hästarna ut. Till viss del köptes dessa in av tyska krigsmakten. Några av hästarna deltog tom vid Dunkirk och igenkändes av tillfångatagna engelska officerare pga brännmärkningen vid hoven.

Skriv svar