Inköpsålder och annat om att äga en häst.

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt.
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inköpsålder och annat om att äga en häst.

Inlägg av koroshiya » 02 maj 2025 19:18

Hur gammalt är ett föl när man får köpa det? En i bekantskapskretsen säger att vissa köper föl som är fem månader, men att det är alldeles för tidigt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Re: Inköpsålder och annat om att äga en häst.

Inlägg av Markus Holst » 02 maj 2025 20:49

Jag köpte ett föl som var tre månader. Min förhoppning var att den lille kunde gå kvar hos mamman och uppfödaren tills den var åtminstone sex månader men det gick de inte med på. Vi löste det genom att jag köpte mamman också.

Förr hette det att föl var klara att vänjas av vid tre månader men nu är regeln snarare ett år.

Att sälja föl är svårt. Det enda man sim ryttare kan göra med ett föl är att vänta till det är tre år och klart för inridning. Treåringar är alltså betydligt enklare att sälja.

Inom trav och galopp gäller andra regler så jag hoppas Patrik berättar.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 03 maj 2025 19:07

Så vitt jag vet finns inga regler för när en galopphäst får säljas, men uppfödare säljer vanligtvis hästarna på auktioner under sensommaren och hösten året då hästsrna fyllt ett år. Då kan man i allmänhet se om en häst har potential att bli en bra kapplöpningshäst eller inte.

Galopphästar får starta som tvååringar.

Det är likadant för travhästar, de säljs som ettåringar. Inom travet är det dock ovanligare med starter för tvååringar.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 03 maj 2025 20:44

Vad tycker ni själva?

Om man tänker på behov eller inte behov av att bli en "vuxen" häst tillsammans med morsan och kanske andra hästar?

Själv vet jag ingenting om det här.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 03 maj 2025 21:44

I det vilda föser stona bort fölen strax innan de skall föla igen, varför fölen alltså går ett år med mamman. Jag tycker det är en bra hållpunkt.