Inköpsålder och annat om att äga en häst.
-
- Stödjande medlem 2021
Inköpsålder och annat om att äga en häst.
Hur gammalt är ett föl när man får köpa det? En i bekantskapskretsen säger att vissa köper föl som är fem månader, men att det är alldeles för tidigt.
-
- C Skalman
Re: Inköpsålder och annat om att äga en häst.
Jag köpte ett föl som var tre månader. Min förhoppning var att den lille kunde gå kvar hos mamman och uppfödaren tills den var åtminstone sex månader men det gick de inte med på. Vi löste det genom att jag köpte mamman också.
Förr hette det att föl var klara att vänjas av vid tre månader men nu är regeln snarare ett år.
Att sälja föl är svårt. Det enda man sim ryttare kan göra med ett föl är att vänta till det är tre år och klart för inridning. Treåringar är alltså betydligt enklare att sälja.
Inom trav och galopp gäller andra regler så jag hoppas Patrik berättar.
Förr hette det att föl var klara att vänjas av vid tre månader men nu är regeln snarare ett år.
Att sälja föl är svårt. Det enda man sim ryttare kan göra med ett föl är att vänta till det är tre år och klart för inridning. Treåringar är alltså betydligt enklare att sälja.
Inom trav och galopp gäller andra regler så jag hoppas Patrik berättar.
-
- Medlem
Så vitt jag vet finns inga regler för när en galopphäst får säljas, men uppfödare säljer vanligtvis hästarna på auktioner under sensommaren och hösten året då hästsrna fyllt ett år. Då kan man i allmänhet se om en häst har potential att bli en bra kapplöpningshäst eller inte.
Galopphästar får starta som tvååringar.
Det är likadant för travhästar, de säljs som ettåringar. Inom travet är det dock ovanligare med starter för tvååringar.
Galopphästar får starta som tvååringar.
Det är likadant för travhästar, de säljs som ettåringar. Inom travet är det dock ovanligare med starter för tvååringar.
-
- Stödjande medlem 2021
Vad tycker ni själva?
Om man tänker på behov eller inte behov av att bli en "vuxen" häst tillsammans med morsan och kanske andra hästar?
Själv vet jag ingenting om det här.
Om man tänker på behov eller inte behov av att bli en "vuxen" häst tillsammans med morsan och kanske andra hästar?
Själv vet jag ingenting om det här.
-
- C Skalman
I det vilda föser stona bort fölen strax innan de skall föla igen, varför fölen alltså går ett år med mamman. Jag tycker det är en bra hållpunkt.