Konsten att imponera på fienden

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt.
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Konsten att imponera på fienden

Inlägg av Markus Holst » 28 nov 2024 19:53

Snart kommer ni här att få reda på hur överklassen försökte imponera på varandra långt innan limousinerna och sportbilarna fanns. Inte ens motorcyklar fanns så man kunde inte se tuffa ut på sådana heller.

Vad gjorde man då?

Man skaffade sig en häst som såg bra ut på långt håll och som kunde röra sig på sätt så man såg ut som en sofistikerad hårding.

Forts ...

Rick von Sloneker
Medlem

Re: Konsten att imponera på fienden

Inlägg av Rick von Sloneker » 28 nov 2024 22:55

Kul tema, ska bli intressant att läsa.
Egennyttan talar alla språk och spelar alla roller, till och med den oegennyttiges.
-- François de La Rochefoucauld

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem

Inlägg av von Adler » 29 nov 2024 09:54

Minns att man på Gripsholms slott åkte fin vagn över borggården när det var två familjer (som var släkt med varandra förstås) som hade slottet och de skulle på besök hos varandra. Ut med vagnen, putsa och polera, rykta hästarna, fläta man och svansar, kördrängen tar på sig finkläder och rakar sig och så hämtar man upp ena familjen i ett hörn av borggården och kör dem c:a 40 meter till andra hörnet.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av Hans » 29 nov 2024 10:29

Varför kommer jag att tänka på denna?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 05 dec 2024 21:31

På bilden nedan öppnar Gustav den 3 1789 års riksdag. Som ni ser sitter han på vad som idag skulle betraktas som ett löjligt högt podium. Han sitter inte bara högt för att synas bra utan för att visa status. Om man vill kan man kalla honom en - översittare.

Att ha huvudet högre än alla andra har alltid varit ett sätt att visa - och få - makt. Hur gör man då detta ute i det fria, eller på en mindre permanent installation än Gustavs tron? Sätten är många. Man kan, likt Johannes XXIII vid andra vatikankonciliet, låta sig bäras in på starka mäns axlar i en bärstol höjd över alla andra. Man kan ställa sig i en egyptisk stridsvagn som gör att men får huvudet ett huvud högre än omgivningen.

Eller så kan man sätta sig på en hög häst.

Vi har till och med ett talesätt om det: Att sätta sig på sina höga hästar. Det gör översittare och så har såklart maktens män gjort i alla tider.

En normal vildhäst är sådär 120 - 130 cm hög. Jag lärde idag att man redan 1000 år f.kr. kunde avla fram hästar som var 140 cm. En sådan häst gjorde alltså att man växte över mängden och såg imponerande ut.

Allas vår vän Streiff, som fortfarande har jobb på livrustkammaren, är 142 cm hög i nuvarande skick. Dock ligger huden omlott i alla skarvar varför den levande Streiff var påfallande högre. Hur hög vet ingen levande människa.

För att få höga hästar att sätta sig på måste man avla fram höga hästar. Bland annat lär Magnus Gabriel de la Gardie ha haft ett stuteri just för att hålla sig och sin omgivning med stora hästar. Dessa var värda betydligt mer än de små allmogehästarna men jag vet tyvärr inte hur stora de var.

Genom historien har hästarna blivit större och större och större. Kronan tyckte aldrig att böndernas remonter (klippare) var stora nog utan ville alltid ha dem större. Under stora nordiska kriget ville man att nummerhästarna skulle vara minst 130 cm, vilket är i storlek med ett större gotlandsruss. När bönderna äntligen lyckats få fram hästar stora nog för att hålla kronan nöjd - höjdes minimigränsen för vilka hästar som köptes in, så började allt om på nytt. Länge länge var emellertid även stora hästar under det som idag betraktas som maxmåttet för ponnyer. Ponnyer är idag hästar under 148 cm och dessa rids av barn eftersom de inte anses klara stora vikter. Detta visste dessvärre inte Streiff när den tämligen fete kungen klev upp på honom. Det visste nog inte kungen heller.

Idag är all västerländsk ridning civil. Vi kan till och med säga att nästan all ridning i västvärlden är hobbyridning. Har detta gjort att storleken på hästar har minskat igen? O nej, det anses fortfarande snofsigt att sitta på stora hästar och sporthästarna växer för varje generation. På den tiden kronan köpte remonter var minimimåttet 152 cm. När jag var ung var en stor tävlingshäst 165 cm. Idag är det inte ovanligt med dressyrhästar på 180 cm. Allt för nöjet att se imponerande ut.

forts ...

Bild

Rick von Sloneker
Medlem

Inlägg av Rick von Sloneker » 05 dec 2024 22:17

Tack för intressant läsning! Hade ingen aning om att hästarna blivit högre med tiden. Vet man någonting om den ungefärliga höjden hos berömda hästar långt tillbaka, typ Alexanders Bukefalos?
Egennyttan talar alla språk och spelar alla roller, till och med den oegennyttiges.
-- François de La Rochefoucauld

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 05 dec 2024 22:25

Jag föreställer mig att hästars höjd emellanåt står nämnda i beskrivningar av dem, även så långt tillbaka som Bukefalos, eftersom höjden betraktas som en viktig egenskap hos hästen. Dock har jag inte brytt mig om att leta reda på höjderna på dem inför denna lilla essä utan överlåter det till intresserad läsare.

Vi kan emellertid konstatera att Brandklipparen har ordet klippare i namnet. I äldre svenskt språkbruk betyder klippare en liten lanthäst typ gotlandsrusset. Vad Brand- betyder i namnet är något de lärde tvistar om. Min gamle ridlärare menar att Brandklipparen var den lille häst som Karl XI klev upp på när han skulle inspektera stadens eldsvådor- för att höja sig lite över omgivningen. Vad av detta som stämmer vet jag inte men det är en kul historia.

Nästa text kommer att handla om en rosa Impala.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 06 dec 2024 11:04

Intressant (*låter som på linkedin*).

Suverän kommer från super som adjektiv, ungefär den/det som är ovanför. Egentligen samma ord som sopran.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 06 dec 2024 11:07

Jag läste just att vid Caesars andra expedition till Brittanien hade han med sig ovanligt stora hästar till sina kavallerister. De var hela 150 cm, alltså mer än en tvärhand högre än britternas ponnyer (som de körde stridsvagn med).

HJ
Stödjande medlem 2024

Inlägg av HJ » 06 dec 2024 16:29

I trådens anda är det kanske värt att påpeka hur konstnären gestaltat rikssalen 1789. Salen förefaller vara enorm i förhållande till människorna.

Jämför med
Oscar_II_of_Sweden_opens_Parliament_1898.jpg
Det är viktigt att imponera!

Sen är det väl ändå så att det finns en ren stridsteknisk fördel ju högre häst man har, speciellt i relation till andra hästburna. Inte bara för att imponera?

/Håkan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 06 dec 2024 16:45

Finns också: https://en.wikipedia.org/wiki/Bearskin

Försvann väl för något århundrade sedan, färgglada uniformer och stora hattar. Men från början att imponera på fienden.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 06 dec 2024 17:11

Höga hästar kan nog i vissa fall vara en taktisk fördel, men långt ifrån alltid. Tänk dig gerillakrigföring där man skall ta sig fram osynlig i terrängen. Då är en liten och smidig häst att föredra. * Den stora hästen ger såklart en viss fördel på slagfältet - så länge omgivande hästar är mindre. Mest för att en större häst skräms bättre. Som jag redan nämnt hade ju
Caesar lärt sig läxan inför andra brittiska expeditionen och höll kavalleriet med för tiden ovanligt stora hästar.

Nackdelen med stora hästar är ju att det är längre till marken vilket gör det svårare att spetsa infanterister med sitt spjut. Eller sitt svärd.

Den lilla hästen kräver även mindre bränsle för samma arbete.

* en i sammanhanget ofta förbisett försvar för den lilla hästen är att den är lättare att bestiga.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 dec 2024 15:05

- Rosa lack och kromad list på 59 års modell ...

Fanns ni i Sverige på 80-talet kan ni inte ha missat ovanstående rad där gruppen Snowstorm besjunger sin Impala. Bilen är inte bara större än alla andra, den har också en avvikande färg och sticker ut i mängden.

Och naturligtvis är inte hästfolk så annorlunda än raggare. Ett annat sätt att imponera med sin häst är såklart att ha en häst med avvikande färg.

Den högste potentaten hade förr en vit häst. Ett bra ställe att beskåda detta är på Ehrenstrahls kungaporträtt. Vid slaget i Lund avbildades Karl XI på sin vita Brilliant. På en målning där Gustav Adolf Magnus i dödens ögonblick glider av sin häst är hästen också vit. Jag tror inte att den brune Streiff hade skyndat sig till frissan för att bleka håret utan fick i konstnärens fantasi ge plats åt en vit kamrat. För högste potentaten har en vit häst. Annars är Universum ur led.

Leta efter bilder på medeltida kungar till häst. I alla parader rider de på vita hästar. Även påven håller sig med vita hästar och naturligtvis är Marengo vit när Napoleon ger marschorder över alperna.

Att avla vita hästar ger en del bekymmer. En häst kan vara vit av många anledningar. Den mest kända är ju skimmeln, som föds mörk men med tiden blir allt ljusare för att vissa fall på ålderns höst bli helt vit. Här har spanska hovridksolan i Wien gjort en kämpainsats för att avla fram skimlar som blir vita tillräckligt tidigt för at de redan i 7 års ålder kan vara med och visa upp sig i manegen.

Andra sätt att bli vit är att ha anlag som är vita redan vid födseln. Det är lika komplicerat avelsmässigt sätt eftersom två helvita hästar inte garanterat får helvita föl. Många hästar med lustiga färger får vita föl om de paras med en annan häst med lustig färg. Men bara i 50% av fallen. Svinnet är alltså stort. Ändå valde den danske kungen att rida sin morgonpromenad på en vit häst genom det ockuperade Köpenhamn, naturligtvis inte omedveten om vad en vit häst symboliserar. Dessa hästar var av den danska rasen Frederiksborgshäst.

Idag blev det om vita hästar. Raggarbilar av andra färger kommer härnäst

Bild

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 07 dec 2024 15:58

Tack för berättelsen.

Jag lagade Marengo igår kväll. Roligt sammanträffande. Jag visste inte att slaget gav namn inte bara till en maträtt utan även en häst.

Fast hur kunde han rida över alperna på en häst döpt efter slaget som enligt min, begränsade kunskap, om också geografi, ligger söder om alperna?

Och hur tusan kom Marsala in i receptet?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 07 dec 2024 16:24

Det är ju mycket möjligt att det är den konstnärliga friheten som placerat Marengo på alpporträttet. Eller så är det en annan vit häst. Jag kan ha fel.