Alla ridlärare är svin!

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024

Re: Alla ridlärare är svin!

Inlägg av Hans » 15 jun 2024 10:48

Tack för svar.

Reagerade lite på:
Men länge var det militära en stor del i häst­hållningen. Tradition och kunskap följde med men inte sällan var det hårda tag både för ryttare och hästar.
Visst fanns det disciplin men vad jag sett av reglementen så prioriteras hästens välbefinnande. Inte speciellt hårda tag utan vård för att säkerställa hästens funktion över tid. Eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman

Inlägg av Markus Holst » 15 jun 2024 10:59

De hårda tagen riktades främst mot adepterna, inte mot hästarna. "Förr" var man allmänt brutalare mot djur än man är idag. Våld var accepterat på ett annat sätt i samhället. T.ex så stod de flesta hästar bundna i spiltor hela året och kom bara ut när de skulle arbeta, vilket betydde ingen motion alls på söndagar. Utbildningsmetoderna var också hårdare förr. Det användes metoder i all välmening mot hästar som inte skulle vara acceptabla idag men mest illa for de ridande eleverna.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 sep 2024 19:40

Kanske lite OT även om det berör ridlärare och deras omgivning. Jag tänkte på det när jag läste de första inläggen. Min motsvarighet är dock hämtat från serievärlden och serietidningen innehåller bl a serien Oskar. När Oskar var på väg med en väggklocka för att behövde åtgärdas av en urmakare. På vägen dit så mötte han en person och Oskar tänkte ” Där kommer den otäcka ridläraren som tror att han är så rolig ” Ridläraren följde med Oskar till urmakaren och hela vägen så kom ridläraren med skämt som Oskar var obekväm med. När de kom till urmakaren så retade ridläraren upp urmakaren med bl a ”det måste vara ledsamt för en urmakare att se-kunderna gå”, serien avslutades med urmakaren drämde till ridläraren med en väggklocka (kanske den som Oskar kom med) och då blev ridläraren i princip i upplösningstillstånd med sitt skämtlynne.

Stefan