Vad pågår för tävling just nu?

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av Hans » 13 mars 2024, 10:21

Jag befinner mig i Nederländerna och slözappade på TV'n, som vanligt miljoner kanaler men inget att se. Hursomhelst var det någon form av tävling där hästar med ryttare skuttade över en massa olika saker. Som jag begrep det de 30 sekunderna jag tittade så går det ut på att göra det snabbast och inte ha isär sakerna på vägen. Någon svensk 'von' ledde. Snabbtrålen ledde bara till OS så vad är det för tävling?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av Markus Holst » 13 mars 2024, 11:21

Det dräller av internationella tävlingar och cuper, så många att jag har tappat kontrollen. Toppryttarna har flera hästar och tävlar någonstans varje vecka. Henrik von Eckerman är just nu Sveriges stolthet. Han har varit världs-etta längre än någon annan.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av Markus Holst » 13 mars 2024, 13:07

Jag kollade med förbunden och kommande helg är det 10 internationella hopptävlingar, de flesta i Europa. Jag hittar ingen i Holland men det kan ju vara någon annan stans. Troligen denna : https://www.sunshinetour.net/

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av Hans » 13 mars 2024, 14:55

Tack för svar, har ingen aning om var det var men någon av sportkanalerna visade den. Intuitionen sade Europa.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av Hans » 7 april 2024, 10:22

Återigen är det någon tävling med havremoppar inblandade. Tillräckligt viktigt för att göra en rubrik på BBC.

https://www.bbc.com/sport/horse-racing/68754417

Jag har läst men har förstått nada. Någon (Markus)?

Typ:
His six winners won at odds of 9-4, 6-1, 12-1, 9-2, 10-1 and 10-3.

The biggest success came in the Grade Two Santa Anita Oaks aboard 10-1 shot Nothing Like You.
MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av Markus Holst » 7 april 2024, 12:33

Kapplöpning. Jag begriper inte heller oddsen

hilbert
Medlem
Inlägg: 2206
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av hilbert » 7 april 2024, 15:46

Fractional odds
Favoured by bookmakers in the United Kingdom and Ireland, and also common in horse racing, fractional odds quote the net total that will be paid out to the bettor, should they win, relative to the stake.[9] Odds of 4/1 would imply that the bettor stands to make a £400 profit on a £100 stake. If the odds are 1/4, the bettor will make £25 on a £100 stake. In either case, having won, the bettor always receives the original stake back; so if the odds are 4/1 the bettor receives a total of £500 (£400 plus the original £100). Odds of 1/1 are known as evens or even money.

The numerator and denominator of fractional odds are always integers, thus if the bookmaker's payout was to be £1.25 for every £1 stake, this would be equivalent to £5 for every £4 staked, and the odds would therefore be expressed as 5/4. However, not all fractional odds are traditionally read using the lowest common denominator. For example, given that there is a pattern of odds of 5/4, 7/4, 9/4 and so on, odds which are mathematically 3/2 are more easily compared if expressed in the equivalent form 6/4.

Fractional odds are also known as British odds, UK odds,[10] or, in that country, traditional odds. They are typically represented with a "/" but can also be represented with a "-", e.g. 4/1 or 4–1. Odds with a denominator of 1 are often presented in listings as the numerator only.[citation needed]

A variation of fractional odds is known as Hong Kong odds. Fractional and Hong Kong odds are actually exchangeable. The only difference is that the UK odds are presented as a fractional notation (e.g. 6/5) whilst the Hong Kong odds are decimal (e.g. 1.2). Both exhibit the net return.
Här kan ni fördjupa er i den matematiska användningen av odds.
https://en.wikipedia.org/wiki/Odds

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av Hans » 7 april 2024, 16:53

Tack för förklaringen. Odds har jag lite kännedom om men jag fattar inte här, hur vann han sex gånger, då med olika odds. Var det sex olika lopp mot en annan hästkrake bara eller var det sex lopp mot flera hästkrakar - och alla andra hästkrakar hade då odds för sig enskilt?

Hursomhelst hade man tjänat en hacka om man startat med 100 och satsat på loppen efter varandra

9/4x100=225
6/1x225=1 350
etc.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av Markus Holst » 7 april 2024, 16:55

Det måste vara ovanligt med så många vinnare med så bra odds.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2206
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av hilbert » 7 april 2024, 17:29

Tack för förklaringen. Odds har jag lite kännedom om men jag fattar inte här, hur vann han sex gånger, då med olika odds. Var det sex olika lopp mot en annan hästkrake bara eller var det sex lopp mot flera hästkrakar - och alla andra hästkrakar hade då odds för sig enskilt?
Det måste ha varit att han vann sex olika lopp vid samma tävlingstillfälle.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2206
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av hilbert » 7 april 2024, 17:41

Apropå engelsmän och hästtävlingar, här har vi " not the nineoclock news" som gottar sig åt när överklassen drattar på ändan.


Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 7 april 2024, 18:28

:horse: Om Hans kommer hem till Sverige så har jag koll på travet; Elitloppet sista söndagen i maj och Hugo Åbergs Memorial samt Stochampoinatet på Jägersro o respektive Axevalla under sommaren. :horse: :D

Stortävling på Strömsholm är väl snart om det är i Sverige (ryttartävling).

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28586
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av Hans » 24 april 2024, 21:51

Denna vill jag veta mer om.

Bild
https://www.bbc.com/news/uk-england-london-68887800

Folk skadade så kanske inget att skämta om.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13609
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av Markus Holst » 25 april 2024, 01:03

Två hästar blev skrämda vid ett bygge, varför vet jag inte. Det står att hästarna "kastade av" sina ryttare vilket så klart inte stämmer. Det som hände är nog att hästarna blev så skrämda att de gjorde onormala rörelser för att undkomma faran varvid ryttarna föll av.

Så mycket mer vet jag inte. Troligen sprang hästarna rung på stan dels för att undkomma faran och för att hitta hem.

Den svarta hästens sadel hade passat i min samling.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5638
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Vad pågår för tävling just nu?

Inlägg av Femtiotrean » 25 april 2024, 11:55

"Building materials were dropped from height right next to them.
"The ensuing shock caused all horses to bolt and unseated some riders."
Detta förstår jag - men inte detta:
one of the loose animals collided with a taxi waiting outside the Clermont Hotel, shattering the windows

och

a horse collided with a tour bus at the scene

Jag har sett en eller två vettskrämda hästar men inte en som kolliderade med ett stillastående föremål.


PS Över 500 replies to https://twitter.com/BritishArmy/status/ ... 0694581367 men inte en enda som frågar hur det gick för cyklisten :(

Skriv svar