Quiz: Hästen i historien

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Skriv svar
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 19 november 2020, 21:35

Slaget vid Poitiers 732. För första gången använder ryttare på båda sidor ett rätt nytt tekniskt hjälpmedel som utjämnar styrkeförhållandena. Vilket?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Amund » 20 november 2020, 18:44

Skydd för både häst och ryttare?

Annars ska morernas byte som de vägrade släppa ifrån sig. De tungt lastade mulorna med krigsbyte som åtföljde ryttarna gjorde de normalt snabba krigarna orörliga och defensiva.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 20 november 2020, 19:20

Nix, inte skydd.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 21 november 2020, 07:52

Stigbygeln?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 21 november 2020, 08:17

Just det! Tidigare lär endast morerna haft stigbygel, nu hade även merovingerna det. Patrik tar över.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 21 november 2020, 09:07

Vid OS i London 1948 tog Sverige lag-guld i dressyr men diskvalificerades efter protest från Frankrike. Vad var anledningen till det?

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 21 november 2020, 11:25

Gehnäll Persson was disqualified from the dressage event in London in 1948 when it was discovered he was "only" a sergeant in the army, when the astonishingly archaic rules at the time permitted only commissioned officers to take part. Persson had finished sixth in the individual competition, so his removal did not affect the medals there, but it had more severe repercussions in the team event: Sweden finished first, but eventually had to hand back their gold medals. The gold went instead to France - and it had been a French official who spotted that Persson was riding in a sergeant's cap rather than an officer's one.
Gehnäll Persson segrade, tillsammans med Henri Saint Cyr och G-A Boltenstern, i lagtävlingen vid OS 1948 i London och erhöll guldmedaljerna vid prisutdelningen. Vid FEI:s (Internationella ridsportförbundets) kongress 1949 återkallades medaljerna efter en protest från det franska laget eftersom Persson, som var remontryttare med fanjunkares grad vid K 4 i Umeå, endast under spelen varit tillfälligt konstituerad som fänrik. Enligt då gällande regler krävdes att man för att få delta i tävlingarna vid OS skulle vara "gentleman" eller officer, vilka räknades som amatörer, till skillnad från underofficerare som räknades som professionella. Sistnämnda eftersom det var deras huvudsakliga arbetssyssla att mot lön utgöra beridare och manskapsutbildare på heltid vid kavalleriregementena.

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 779
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Patrik Öbrink » 21 november 2020, 13:34

Ja, så var det på den tiden.

Då blir det Femtiotreans tur att ställa en fråga!

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 21 november 2020, 14:04

Vi söker en häst, närmare sagt en fux sto.

Den föddes i Löddeköpinge i början av 1930-talet och såldes som femåring. Den nya ägaren var känd som en riktig hästkarl, en ryttare och en hästkännare. Han dog några år efter andra världskriget av naturliga skäl - före sin häst som två år senare avlivades med ett skjutvapen och begravdes.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 21 november 2020, 14:24

Jag tror inte jag har rätt svar på detta. jag letar efter olympiska medaljörer men där hittar jag inget sto som var fördd i början av 30-talet, mest för att de spel där sådana hästar kunde vara med blev inställda till följd av mänskliga faktorn.

Emellertid hittar jag en olympisk ryttare som dog "några år" kriget, 1955, av naturliga orsaker: Gustaf Adolf Boltenstern j:r. Han red i OS 1948 på en häst som hette Trumf, men det låter inte som ett namn på en rödhårig donna.

Jag får leta vidare.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Amund » 21 november 2020, 14:45

Jag tänker att det måste vara en ganska känd person. Gissar på Kung Kristian X som varje dag under ockupationen red genom Köpenhamn på sin häst Jubilee? Men vet ingenting om den hästens historia.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 21 november 2020, 19:33

Amund har rätt, det är en ganska känd person och - jag inser nu att jag borde ha gjort det tydligt - absolut inte mest känd i egenskap av ryttare och hästkännare. Han var alltså ingen tävlingsryttare.

Amund har också rätt i att hästen såldes till ett annat land. (Köpeskillingen lär ha varit kring tretusen kronor.)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 21 november 2020, 22:51

Femtiotrean skrev:
21 november 2020, 19:33
(Köpeskillingen lär ha varit kring tretusen kronor.)
Nästan två årslöner på den tiden. Att hästen säljs vid fem års ålder gör att det bör vara en ridhäst, inte en löphäst. Då borde den ha sålts betydligt tidigare.

Kan det vara någon politisk potentat som köpte hästen? Churchill var ju känd för att gärna rida, men jag har svårt att tro att han hittade en häst i Sverige.

Eftersom frågan ställs av en man från Finland ligger det nära till hands att gissa på en finsk potentat och där har vi ju en tidigare rysk kavallerist vid namn Mannerheim. Är det månne han?

Jag är mycket spänd på upplösningen av denna cliff hanger.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Femtiotrean » 22 november 2020, 09:12

Jag är så förutsägbar :(

Mannerheim hade köpt en hannoveranare, Andermann, i början av 1930-talet via Ernst Linder, men valacken fick problem med framben. Mannerheim ville ha en svensk ridhäst och hästen vi söker var en - men inte den dyraste! - bland de som Linder hade utvalt för honom.

Mor var "Svenskt Varmblod (Halvblod, SWB)", far "Ostpreussare" (enligt hastkatalogen.se men "Trakehner" enligt de finska nätsidorna jag kollade). Stoet mätte hela 171 cm i mankhöjd.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13476
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Quiz: Hästen i historien

Inlägg av Markus Holst » 22 november 2020, 09:31

171 cm var väldigt stort på den tiden. Idag är 171 cm normalhöjd för en tävlingshäst.

Vi håller oss i närtid och jag frågar vilken häst som fick publiken på läktaren att ropa "oj oj oj" i sin hejaramsa.

Skriv svar