Hästar i andra världskriget

Om hästar, ryttare, ridning, körning mm genom historien, både civilt och militärt. Värd: Markus Holst
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av Hans » 28 november 2019, 16:01

Tack för svaret - jag vet inte om jag begrep så mycket mer men det har nog mer med min goda sed att hålla promillehalten hög eller med min bristfälliga intellektuella förmåga.

MVH

Hans

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 28 november 2019, 20:35

Hästar och sårade soldater:
37292.jpg
55682.jpg

Sårade hästar och soldater:
33035.jpg
25672.jpg

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 28 november 2019, 20:39

30389.jpg
Man behöver väl inte beskriva vad vi ser?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 28 november 2019, 20:45

Först tyckte jag att den sårade hästen verkade vara "kastad" omkull för att kastreras, men när jag tittar igen ser jag ett sår på insidan av låret. Min gissning är att något har hänt så hästen fått benet på fel sida skakeln. Då borde det bli sår just där.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 28 november 2019, 22:06

Glöm inte att det pågick ett krig med allt vad det innebär! "HevSp" var förkortningen för en förbandsplats för hästar. Det är en gevärskula som veterinären skall ta ut. Hästen i den andra bilden måste operaras för att få bort en granatskärva.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av erep » 28 november 2019, 22:23

Femtiotrean skrev:
28 november 2019, 22:06
Glöm inte att det pågick ett krig med allt vad det innebär! "HevSp" var förkortningen för en förbandsplats för hästar. Det är en gevärskula som veterinären skall ta ut. Hästen i den andra bilden måste operaras för att få bort en granatskärva.
Jag hade inget emot att du lade in bildnumret när du använder SA-kuvas bilder. Då kunde man se texten (+ ofta andra bilder i sammanhanget).

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 2 december 2019, 11:53

Jag hittade denna artikel om finska hästar i kriget : https://svenska.yle.fi/artikel/2014/11/ ... n-i-kriget

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av erep » 2 december 2019, 12:23

Markus Holst skrev:
2 december 2019, 11:53
Jag hittade denna artikel om finska hästar i kriget : https://svenska.yle.fi/artikel/2014/11/ ... n-i-kriget
Bra, den fanns också tidigare i tråden :thumbsup:
erep skrev:
16 november 2019, 00:34
Läsvärd artikel om hästarna i vinterkriget och fortsättningskriget. Särskilt rörande är berättelserna om hästarna som klarade sig och kände igen hemtrakten i slutet av artikeln.
https://svenska.yle.fi/artikel/2014/11/ ... n-i-kriget

I slutet av artikeln finns en länk till ett TV-program. Det är på svenska med svensk textning, men geoblockad så du behöver VPN med server i Finland för att se det utanför Finland.
https://arenan.yle.fi/1-2263049

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 2 december 2019, 12:35

Haha, jag tyckte jag läst det tidigare men kunde inte minnas var. Hur som så grät jag en skvätt när jag läste artikeln, både över soldaternas kärlek till hästen och över böndernas oro för sina hästar när de lämnas iväg.

Jag försöker föreställa mig känslan att behöva lämna iväg min häst på det viset, men det går inte. Även funderar jag på hur bönderna klarade gården när hästen var borta.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av Femtiotrean » 2 december 2019, 12:53

Det kunde ju vara så att hästen hade blivit rekvirerad och bonden inkallad - och det var bondefrun som klarade gården.

PS Och det kunde att bondens och hästens krigsvägar möttes av ren slump och att det blev ett igenkännande återseende...

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av sveahk » 1 april 2020, 10:25

Här ett i mitt tycke intressant exempel på hur tyskarna gärna förde sitt krig med ordning och reda - en bataljonsorder från november 1943:
24120942fed112933321310e0814a8683fc36f10 2.jpg

"Hästvård
Herr Div. Kdr. har vid marsch upprepade gånger sett att hästar blivit fastbundna på baksidan av täckta fordon. Han förbjuder denna bara hos zigenare brukliga metod att föra med sig hästar, och har gett order att i framtiden varje soldat som handlar mot detta förbud, och varje fordonsförare, som tillåter att en häst binds fast vid fordonet, eller ansvariga ledare av marschkolonnen som på detta sätt bryter mot marschordningen, skall bestraffas
."


Är denna cheforder bara ett bevis på att det hela såg slarvigt ut - liknelsen med zigenarna går i den riktningen - eller är det från en rent militär synpunkt bättre att inte ha hästarna fastbundna på det sättet?

Och frågan ställs också - i alla fall från min sida - hur medfördes då de ryttarlösa hästarna under marsch?

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 1 april 2020, 11:00

Det står väl inget i texten om täckta fordon? Det som står är Bespannfahrzeuge, vilket väl skall översättas med anspända = hästdragna fordon? Fast du kan tyska bättre än jag.

Anledning till ordern är mig obekant. Att binda för stunden överflödig hästar bak i vagnen får nog anses som proprie. Inte heller läser vi hur dessa hästar istället skall framföras.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av sveahk » 1 april 2020, 12:04

Markus Holst skrev:
1 april 2020, 11:00
Det står väl inget i texten om täckta fordon? Det som står är Bespannfahrzeuge, vilket väl skall översättas med anspända = hästdragna fordon? Fast du kan tyska bättre än jag.

Anledning till ordern är mig obekant. Att binda för stunden överflödig hästar bak i vagnen får nog anses som proprie. Inte heller läser vi hur dessa hästar istället skall framföras.
Hästdragna fordon stämmer helt säkert, jag letade i översättningen efter ordet bespannen, som på svenska betyder betäcka, hölja, skyla, övertäcka, täcka - och så blev det "täckta fordon".

Men frågorna kvarstår: Varför skulle hästarna tas bort från fordonets baksida, och hur förde man då kusarna under marschen?

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13478
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av Markus Holst » 1 april 2020, 12:12

Det är möjligt att du har rätt. Jag tänkte på ordet Gespannfahrzeuge. Det är ju möjligt att sekreteraren har halkat på tangenten. Men, som sagt, frågan kvarstår.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Hästar i andra världskriget

Inlägg av StefanZ » 6 maj 2020, 23:05

sveahk skrev:
1 april 2020, 12:04


Men frågorna kvarstår: Varför skulle hästarna tas bort från fordonets baksida, och hur förde man då kusarna under marschen?

Hans K
OM det var täckta fordon, förklarar saken sig själv. Säkerhetsfrågor. Man ser inte ordentligt den bundna hästen bakom. Råkar den ut för någon svårighet, kan det lätt bli elakartade skador.

Jag antar att den lediga hästen skulle alltid handledas. Tex någon satt där bak och höll i deras ledtyglar. Och samtidigt höll koll på dem.

Skriv svar