Vad är egentligen empati?

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Vad är egentligen empati?

Inlägg av a81 » 6 mars 2024, 21:38

Jag tänker på begreppet empati som blivit alltmer populärt. Är det så självklart vad det är? Jag tänker exempelvis på pandemin. Var det t.ex. empatiskt av 60-plussare att umgås barnbarnen som vanligt våren 2020 och därmed öka risken för massdöd på äldreboendena? Eller var det mer empatiskt om 60-plussarna höll distansen till barn och barnbarn ett tag, för att försöka rädda sin egen föräldrageneration på äldreboendena, även om kontakten med barnbarnen försvagades? Det finns fler liknande exempel som inte rör pandemin...

Jag vet inte helt vad som är rätt eller fel, men det är en intressant fråga. Det känns som att begreppet empati är för brett på något sätt. Det finns liksom olika former av empati.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad är egentligen empati?

Inlägg av Markus Holst » 6 mars 2024, 22:44

Det är ju en klassisk fråga som finns i många varianter.

Hur omoralisk får man vara i syfte att upprätthålla god moral?
Får man bryta mot lagen för att upprätthålla lagen?
Hur oempatisk kan man vara för att maximera empatin?

Något svar finns nog inte men det är ju sådant som praktiska filosofer funderar på.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad är egentligen empati?

Inlägg av a81 » 7 mars 2024, 23:19

Tänker också att man bör göra skillnad på empati och sympati. Det går att vara empatisk men osympatisk. Jag tänker t.ex. på någon som är oerhört inkännande mot människor i sin närhet, men har svårt att känna sympati med utomstående (jfr barnbarn vs okända gamlingar på äldreboenden). Det går också att vara sympatisk men oempatisk. Där tänker jag mer en person som t.ex. ägnar sig åt välgörenhet, men har en stel, kylig relation till sina närstående.

Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vad är egentligen empati?

Inlägg av Davian » 9 mars 2024, 23:20

Empati är förmågan att förstå andras känslor.

Sympati är förmågan att ta över andras känslor.


Empati = förstå att någon är ledsen
Sympati = bli ledsen för att någon annan är ledsen


Det går att vara det ena utan det andra. Vi behöver båda delarna i vårt liv för att fungera som sociala varelser men graden av förmågorna kan variera mycket.

Överlag är det ”sämre” att vara för sympatisk än för empatisk pga man med sympati tar över känslor. Då kan man såra sig själv eller andra ganska allvarligt.

Både empati och sympati har massvis med nyanser och delar och olika funktioner.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Inlägg: 1598
Blev medlem: 20 februari 2003, 14:57
Ort: Gustavsberg
Kontakt:

Re: Vad är egentligen empati?

Inlägg av Örjan » 10 mars 2024, 11:23

Jag håller inte med Davians distinktion eftersom jag tycker att ordet empati omfattar både och.

Nu är det svårt att ta fram ett ordentligt facit eftersom ordet empati är så pass nytt att det inte finns med i Svenska akademins ordbok, men väl i Nationalencyklopedins ordbok som daterar det till 1955.
NEO skrev:empati: (förmåga till) inlevelse i andra personers behov och reaktioner.
Inlevelse är mer än bara förståelse. Det vill säga: jag både förstår att du är ledsen och blir själv ledsen för att du är ledsen. Jag skulle tro att ordet "empati" mer eller mindre bara är en "utländsk" motsvarighet till det gamla hederliga svenska ordet "medkänsla" som SAOB definierar på följande sätt:
SAOB skrev:deltagande känsla av sorg, smärta o. dyl. l. (mera tillf.) av glädje som framkallas hos ngn av ngn annans lidande, sorg, motgång, olycka, svårigheter resp. framgång, lycka o. d., deltagande; medlidande, medömkan; stundom övergående dels i bet.: förståelse, dels i bet.: ömsinthet. Ha medkänsla med, äv. för ngn, äv. (mera tillf.) för ngns olyckor o. d.
https://www.saob.se/artikel/?seek=medk% ... M577_96220

Även ordet sympati kan dock användas synonymt med medkänsla. Men av de olika definitionerna är det tydligt att det sympati egentligen handlar om är att man håller med och uppskattar vad någon sysslar med.
NEO skrev:sympati: känsla av varm uppskattning av ngn (särsk. av egenskaper som vänlighet pålitlighet, hjälpsamhet o.d.)
SAOB har en ganska lång artikel om ordet sympati.

Sammanfattningsvis kan jag säga att jag har empati för Davians försök att definiera orden, men jag sympatiserar inte med hans slutsatser.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad är egentligen empati?

Inlägg av a81 » 10 mars 2024, 13:56

Jag tolkar det som att empati handlar mer om att känna och sympati mer om att ha förståelse för.

Jag tänker att den som exempelvis vill att någon som är arbetslös direkt ska flytta upp till Norrland för att "jobben finns där", eller någon som tycker att man inte ska belasta sjukvården om man är för gammal, brister i sympati för arbetslösa och äldre. Samma personer kan mycket väl vara väldigt "kramiga" och inkännande mot människorna i sin närhet.

Man kan också tänka sig det motsatta, någon som vurmar för de svaga i samhället, men samtidigt exempelvis inte är en bra förälder.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad är egentligen empati?

Inlägg av sonderling » 10 mars 2024, 14:28

Det där motsats förhållandet mellan att vara fullständigt kallsinnig inför att döda hundratusentals och sedan gå hem och gulla med sin familj är något jag fascineras av i historieläsningen.

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11178
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad är egentligen empati?

Inlägg av sveahk » 10 mars 2024, 14:48

sonderling skrev:
10 mars 2024, 14:28
Det där motsats förhållandet mellan att vara fullständigt kallsinnig inför att döda hundratusentals och sedan gå hem och gulla med sin familj är något jag fascineras av i historieläsningen.

Sonderling
Tänker du kanske på den här filmen...



...kanske redan sett den? Om inte - gör det!
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Zone_ ... est_(film)

Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad är egentligen empati?

Inlägg av sonderling » 10 mars 2024, 17:42

Ja det är det jag menar och ja den är på min lista!

Sonderling

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad är egentligen empati?

Inlägg av a81 » 10 mars 2024, 22:25

Ja, det är ju ett extremt exempel. I mera normala sammanhang och situationer tänker jag att det t.ex finns driftiga människor som litegrann ser ner på låg-/medelpresterande människor, men samtidigt är otroligt måna om sina barn, sina gamla föräldrar, etc.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7166
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad är egentligen empati?

Inlägg av sonderling » 11 mars 2024, 07:11

a81 skrev:
10 mars 2024, 22:25
Ja, det är ju ett extremt exempel. I mera normala sammanhang och situationer tänker jag att det t.ex finns driftiga människor som litegrann ser ner på låg-/medelpresterande människor, men samtidigt är otroligt måna om sina barn, sina gamla föräldrar, etc.
Sant, det kan man ofta se i arbetslivet. Jag har tex försökt förklara för en högpresterande att den som hen tyckte var lat jobbade efter sin bästa förmåga. Jag vet inte om det gick fram. (Jobbar kommunalt och man får ofta ta hand om kantstötta människor som gör så gott de kan. Att ens person lägsta nivå är en annans högsta nivå, det kan skära sig ibland i en arbetsgrupp.)

Sonderling

Skriv svar