Kvalitativ fallstudie

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av Sören F » 22 februari 2024, 06:27

loop skrev:
21 februari 2024, 23:16
Om man kollar in din historik så blir allt mer klart, som vädret, men inte klimatet. Så vad vill du diskutera klimatförändring eller vetenskapsteori?
Jag har onekligen tänkt att själva klimatvetenskapen skulle vara undanstädad, så att det nu handlar om tråg, och därmed förstås metodik, som hänger ihop med själva ämnet, som ler och långhalm.

Sen förstås figurerar klimat i analysen av just dess tråg - som också blir det mest centrala tråget i uppsatsen. Fast i den figurerar också missilstyrningstråget, tobaksnoden (benämnd så för att den inte blev ett tråg) och tråg kring kallkrigsstrategi och vad som senare följde.

Sen kan besökare vilja varken eller också, och det brukar väl tillåtas det med i begränsat omfång.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1870
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av loop » 22 februari 2024, 18:41

De här positivisterna som du gillar. Har dom varit aktuella de senaste 50åren? Hur ska du undvika bias?

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av Sören F » 22 februari 2024, 19:31

loop skrev:
22 februari 2024, 18:41
De här positivisterna som du gillar. Har dom varit aktuella de senaste 50åren? Hur ska du undvika bias?
Det har de väl grundläggande varit. Deras entre var inte så dramatisk, och inte heller deras fortsatta närvaro som dominerande grundackord, som den stora vågen av motsatt Theory kanske ville ha det till. Vi talar "alla" fortfarande om sant och falskt och kunskap, iofs skrivna "med små bokstäver", men det betyder fortfarande samma. Vi begriper detta och jonglerar bägge metateoretiska flanker, och avarter. En senare tids referens inom statsvetenskapen som penslar ut det är Lillbacka (2013). Sen finns snarare en bred tendens till den där Hannas "suprascientific" närmast ultrapositivism som man också behöver se upp med.

Bias, jo det behöver man undvika och det är därför man använder metod: konkurrerande hypoteser, plus empiri. Största hotet mot det i det här fallet är för all del själva utrymmet. Det skulle kräva en hel avhandling, och mer, egentligen. Jag behöver där göra som en del andra jag märkt gör. Jag hänvisar till mångårig erfarenhet och överblick (förutom själva böckerna) och refererar då inom process tracing till Ikani et al. (2020) som också gör det. Jag vill ju egentligen mest ha för ovanlighetens skull struktur och de viktigaste referenserna på plats inom detta.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av Sören F » 8 april 2024, 16:59


Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av Hans » 8 april 2024, 17:46

Sören F skrev:
8 april 2024, 16:59
Den blev färdig hursomhelst :-)

http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/9149801
Intressant. Tack för att du delar.

Men jag måste nog samla lite kraft för att läsa och för att i alla fall förstå något. Lite för djupt för att ströläsa.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11177
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av sveahk » 8 april 2024, 19:09

Gratulerar Sören! Inte mitt område, men mitt universitet, i alla fall de första par åren, för nästan sextio år sedan, oj!, tiden går...!

Hans K

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av hilbert » 9 april 2024, 12:32

Har jag fattat det hela rätt i att uppsatsen handlar om bedräglig presentation av olika forskningsresultat , framför allt inom klimatvetenskapen?
Du har ingen möjlighet att utveckla det på ett lite mer populärt sätt.

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Kvalitativ fallstudie

Inlägg av Sören F » 12 april 2024, 08:04

Javisst, var bortrest ett par dar, men:

Den diskuterar bl a hur bedräglig (deceptive) nog är fel ord. Missledande passar bättre, då det också kan vara oavsiktligt (Fig. 3).

Studieobjektet är ett "skikt" under forskningen som gärna iklär sig rollen som förmedlare, Science Communication. Det har en tendens att förmedla mer övertygelse än vad både forskningen själv och nedströms slutanvändare hyser, vilket i så fall bildar ett "övertygelsetråg" (Fig. 1).

Vad den mest centrala analysen gör är att jämföra två hypoteser rörande skeenden i detta skikt under särskilt klimatforskningen: Oreskes (välkända och "härskande") mot min egen, som jag påstår är annorlunda i kraft av div insikt och överblick vilande på inifrån-erfarenhet, s k interactional expertise. Resultatet avslöjar en slags "trågets retorik": ett tråg framhåller ditt och undanhåller datt. Till sist resonerar jag kring hur ett tråg ev kan kringgås: via god journalistik och kanske ESG-arbetets Materiality Assessments framöver.

Det är historia, sociologi och statsvetenskap, fast med också klimatvetenskap mitt i det hela - där detaljer dock städades undan i och med det B-nivåarbete (Floderus, 2022) som också hänvisas till (fotnot 2 första sidan).

Skriv svar