Kul tur och Pro paganda...

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11186
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Propaganda kimono

Inlägg av sveahk » 29 november 2023, 15:25

Nu ni kommer något som i alla fall jag visste mycket lite om!

Som ni vet traskar jag gärna omkring på museer och utställningar, wherever I go. I grannstaden Zürich hittar vi i dagarna en utställning som kort och gott heter "Kimono". Doesn't sound very exciting, men Japan och samurajerna har alltid varit ett tema för mig, så det blev ett besök. Och där hittade jag det som japanerna kallar "ormoshirogara". Tillåt mig citera Wiki...

"Kimono that carried designs depicting scenes from contemporary life became popular in Japan between 1900 and 1945, during Japan's involvement in WWII. Now referred to as omoshirogara (面白柄, lit. "interesting" or "novelty" designs), the decoration of many kimono produced during this time often depicted the military and political actions of Japan during its involvement in the war on the side of the Axis powers. In English, these kimono are commonly referred to as 'propaganda kimono'."

Och i utställningen hittade vi ett par "vackra" kimonos från 30-talet, ett par "propaganda kimonos", som t.ex. den här...
IMG_0549 2.jpeg

Det är en Juban, en underkimono för en ung man, tillverkad i början på 1930-talet. Japan har just ockuperat Manchuriet och med nationalistiska motiv så intimt nära kroppen förbereder man för framtida krigsäventyr!

Vad det är för krigsfartyg och pansarfarkoster överlåtar jag gärna åt andra att bestämma - men flygplanet vi ser har vissa likheter med Japans första riktiga bombare, Mitsubishi Ki-1, som användes över Manchukuo och norra Kina i mitten på 30-talet.
Mitsubishi_Ki-1_(1).jpg
Mitsubishi_Ki-1_(1).jpg (52.58 KiB) Visad 925 gånger

För övrigt har vi här lite svensk anknytning. Den i Sverige byggda Junkers K 37, med kännetecken S-AABP...
600px-Junkers_K.37_flight_photo_NACA_Aircraft_Circular_No.104.jpg
600px-Junkers_K.37_flight_photo_NACA_Aircraft_Circular_No.104.jpg (69.84 KiB) Visad 925 gånger

...såldes 1933 till de japanska stridskrafterna, med bygglicens nota bene, och användes av Mitsubishi till att konstruera just...deras Ki-1 bombare.

Det påstås också att den "svenska" bombaren användes skarpt över Manchukuo 1933 - men till det påståendet har jag inga källor... :roll:

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kul tur och Pro paganda...

Inlägg av Hans » 30 november 2023, 10:52


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11186
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Propaganda kimono

Inlägg av sveahk » 30 november 2023, 12:07

Visar gärna ytterligare två, båda från 30-talet...

Det första är ett bälte för kvinnor, en obi. Lite ovanligt, men även kvinnorna väntades dra sina propagandistiska strån till stacken. Motivet är intressant - flygplan över Kina...den stora muren och namnen på diverse kinesiska städer klart synliga: Shanghai, Nanjing, Qingdao, Jinan, Beijing och Rehe. En klar anspelning på den japanska invasionen!
IMG_0551.jpeg

Det andra är något speciellt...en kimono för en nyfödd pojke. Det första besöket till ett japanskt Shinto-skrin är en viktig initieringsceremoni, bör ske trettio dagar efter födelsen. Den lilla grabben blev då invecklad i en kimono, som skulle vara dekorerad med motiv fyllda av styrka och prestation...och på 30-talet blev de traditionella samurajmotiven gärna utbytta mot moderna militärmotiv, som det här - ett gigantiskt krigsskepp!
IMG_0550.jpeg




...och till slut, något OT - lite frågesport. Vi ser tre "moderna" kimonos...
IMG_0556.jpeg

Två såg vi i två inte helt obekanta filmer...och den tredje användes av en hejdundrande bekant sångare. Någon som kan lura ut vilka filmer och vilken sångare?

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kul tur och Pro paganda...

Inlägg av Hans » 30 november 2023, 12:16

Den enda japanska sång jag känner till kanske?



MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11186
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Kul tur och Pro paganda...

Inlägg av sveahk » 30 november 2023, 12:27

Där sitter vi i samma båt...en av ytterst få japanska slagdängor som får igenkännande grönt ljus hos mig!

Och nej, inte den...
Bara en film är äkta japansk. Den andra filmen och sångaren har gaijin-stämplar på sig!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28643
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kul tur och Pro paganda...

Inlägg av Hans » 30 november 2023, 13:43

Då har jag ingen aning, får gå och dra någon gammal kimono över mig. Funderar på att ge en av de visade till hustrun, hon fyller (jämnt) den 7/12.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11186
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Kul tur och Pro paganda...

Inlägg av sveahk » 1 december 2023, 15:54

Ja Du grabben, ge du din fru en kimono för de jämna åren och dessutom en ordentlig kram från mig! Hon verkar ta bra hand om Dig!

Och sedan kimono-frågorna, så svåra är de inte...titta på bilderna...
ettan.jpg
tvåan.jpg
tvåan.jpg (67.53 KiB) Visad 870 gånger
trean.png
Mvh Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Kul tur och Pro paganda...

Inlägg av Amund » 1 december 2023, 19:33

Är den första De sju samurajerna ?

Den andra får mig att tänka på operan Madame Butterfly...

Trean kan jag inte alls.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11186
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Kul tur och Pro paganda...

Inlägg av sveahk » 1 december 2023, 22:54

Bra försök Amund...här kommer svaren:

1. Toshiro Mifune i Kurosawas samuraj-film "Sanjuro"
2. Star Wars: Episode III - Revenge of the Sith...och det är Queen Apaliana som vi ser i den fina skruden
3. Freddie Mercury älskade att dressa sig i Kimonos, på scenen och det som han kallade hemmavid...

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Kul tur och Pro paganda...

Inlägg av Amund » 2 december 2023, 09:26

Då känner jag mig lite ursäktad. Har aldrig klarat av att se science-fiction filmer och Freddy Mercury har jag till mångas förfäran aldrig tyckt om. :)

Användarvisningsbild
Sören F
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 12 maj 2013, 11:06
Ort: Kbh. V

Re: Kul tur och Pro paganda...

Inlägg av Sören F » 2 december 2023, 12:03

Här kan man lära ännu mer - den enda japanska sång jag lärt, från en serie loppisvideos:



Det sägs att bara japaner och svenskar använder det där u-ljudet? (det för oss vanligaste, som i "nu du")

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11186
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Kul tur och Pro paganda...

Inlägg av sveahk » 26 januari 2024, 16:41

Året är 1894. Vi befinner oss i östra Asien. En kvarts miljon japaner landar på den koreanska halvön. Det första kinesisk-japanska kriget har börjat.

För Japan att i modern tid föra ett krig utanför den egna öns gränser var nytt. Knappt 300 år hade landet fört en isolationistisk tillvaro. Tills amerikanarna kom på 1850-talet.

Nu hade man förberett sig med utländsk hjälp, rustat upp sin militär till modern standard. Korea var målet. Kina stod i vägen. Det var dags att gå i land. Skulle det fungera...?

Vad vi ska titta lite närmare på här, är hur Japan presenterade kriget för hemmapubliken. Först - inbäddade och nytt för japanerna var de utländska iakttagarna, som förmedlade fakta och insikter om krigets förlopp till den västerländska pressen.

Men vi hittar också japanska journalister.
2000_435_l.jpg
2000_435_l.jpg (157.23 KiB) Visad 100 gånger
De som beskrev striderna, och då framför allt de egna hjältedåden och framgångarna - enstaka bildskapare, men framför allt i text. Fotografer fanns där också, men nu, i slutet av 1800-talet, var det ännu inte deras tid - nej, det var framför allt konstnärerna i Japan som visade kriget för de där hemma, konstnärer som förde den urgamla japanska träsnitt-traditionen vidare!

De stora konstnärerna, som Hokusai och Hiroshige hade dött. Nu kom en ung generation japanska träblockmästare, med huvudsakligen en uppgift - att illustrera det pågående kriget i Korea och Manchuriet. Texten fick de per telegram, nu gällde det att snabbt omsätta den i bild. Hektiska dagar, det gällde att snabbt rita, snitsla, trycka, visa och sälja deras bildversion av vad de läst. Ett par dagar max, högst en vecka fick det ta, sedan måste de vara färdiga...

Och deras bilder var naturligtvis fyllda med hjältemod, med en hel del fantasi skildrades den japanska krigslyckan i färgstarka och starkt propagandistiska bilder! Hemmapubliken tittade, köpte och jublade...
0000_016_l.jpg

Krigarna, landets nya samurajer, presenterades, slagen, till lands och på vattnet. Man räknar med att under det knappa året som kriget varade producerade hemmakonstnärerna över 3.000 träblock, varje block gav minst 200 prints innan de var förbrukade...det blev alltså en hel del!

Här ett par bilder från slaget vid Yalu floden 1894...
2000_380_22_l.jpg
H3721-L330090015.jpeg
I farten tog ibland fantasin överhanden. Här kämpar man med svärd och yxa under vattnet - en hel del Jules Verne...och Bond...!
yalu-river-battle-1894.jpg


För den som vill läsa mer...
https://visualizingcultures.mit.edu/thr ... say01.html

...återigen, klicka på bilderna för att se de fantastiska detaljerna!
Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Kul tur och Pro paganda...

Inlägg av Amund » 27 januari 2024, 18:50

Stort tack för dessa fina bilder och beskrivningar av den dåtida krigsrapporteringen. En skamligt okänd period för oss västerlänningar som beskriver hur Japan tar del i uppstyckningen av det sönderfallande kinesiska kejsardömet. Det är fantastiska bilder som närmast påminner mig om Hergés bilder med klara uttrycksfulla färger.

Har frågat i Stilla Havs-qvissen länge sedan om Första Kines-Japanska kriget 1894-95. På vissa ´teckningar där framstår de kinesiska amiralerna som plockade från en djonk under Jesu tid, snarare än ett modernt bepansrat linjeskepp. Japanerna var västerländskt drillade av britterna.
sveahk skrev:
26 januari 2024, 16:41
För Japan att i modern tid föra ett krig utanför den egna öns gränser var nytt. Knappt 300 år hade landet fört en isolationistisk tillvaro. Tills amerikanarna kom på 1850-talet.
Fast man hade krigat i Korea även innan, även om det inte var helt lyckat och man var ganska så grymma även på den tiden.

https://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_ ... 80%931598)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11186
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Kul tur och Pro paganda...

Inlägg av sveahk » 28 januari 2024, 19:16

Tack Amund för det inlägget! Hergé-liknelsen är inte utan! Och påminnelsen, att Japan så sent som i 15. århundradet fortsatte att militäriskt försöka övertyga Korea att de hörde till Japan!!

De kinesiska krigarna i det första sino-japanska kriget blev på bild väldigt folkloristiskt klädda - skillnaden till den moderna japanska uniformen skulle väl accentueras.
attack-in-a-snowstorm-on-the-100-shaku-cliff-in-weihaiwei-bay-print-F7NHM0.jpg

Som sagt, de flesta Meji-trycken gjordes med viss konstnärlig frihet, de som fick uppdragen att beskriva de japanska framgångarna på det västliga fastlandet hade säkert inte en exakt bild hur det såg ut "over-there"!

För övrigt, De över 3.000 tryck med militära motiv som producerades då 1895/95 var mer eller de mindre de sista innan fotografierna helt tog över. Från rysk-japanska kriget 1904/5 och framåt förde de en skuggtillvaro. Det sagt, så hittade jag två praktfulla tryck där japanerna visar hur de med torpedbåtar och torpeder kunde mejsla ner de ryska skeppen...
image-asset.jpeg
Russo+Japanese+War+2.jpg

Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11186
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Kul tur och Pro paganda...

Inlägg av sveahk » 30 januari 2024, 14:39

Sett i "Haus der Geschichte" i Wien...
IMG_0299.jpeg
IMG_0300 2.jpeg
IMG_0300 2.jpeg (23.07 KiB) Visad 41 gånger

Så enkelt var det att vända på kappan efter 1945! Tankeväckande!

Och man frågar: Hur många österrikiska flaggor kunde man göra av en hakkorsflagga...?

Hans K

Skriv svar