Stockholms mittpunkt

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Stockholms mittpunkt

Inlägg av Gavrilo Princip » 12 juli 2022, 19:08

Jag är lite osäker på under vilken avdelning denna tråd bäst passar att6 lägga i, därför chansar jag på att detta blir rätt.

Frågan gäller, om någon vet vilket som brukar räknas som Stockholms absoluta mittpunkt. Givetvis måste det inte stämma på millimetern, men så exakt som möjligt vore jag tacksam få veta. Jag antar det är någon plats i Gamla stan, men mer än så vet jag inte. Är det mitten av den s.k. "inre borggården" på Kgl slottet? Eller är det någon annan plats som är mittpunkten?

Hoppas någon kan bringa klarhet i detta.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13691
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Stockholms mittpunkt

Inlägg av Markus Holst » 12 juli 2022, 19:20

Går detta alls att bestämma utan att blanda in känslor? Det finns säkert någon som tycker att glaskuken på det där torget vars namn jag inte vet är mitten.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Stockholms mittpunkt

Inlägg av currahee » 12 juli 2022, 19:21

En enkel Googling gav dessa resultat:
Bergsringen, 167 43 Bromma

https://uddautflykter.se/guide/stockhol ... mittpunkt/

https://www.mitti.se/nyheter/har-ar-sto ... iq!103574/

/ currahee
Bilagor
mittpunkt.png
mittpunkt.png (147.59 KiB) Visad 2429 gånger

Grönis
Medlem
Inlägg: 453
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Stockholms mittpunkt

Inlägg av Grönis » 13 juli 2022, 21:26

Kanske inte hör hit men jag fick lära mig en gång av en taxichaffis att alla gator i Stockholm numreras utifrån Slottet. Dvs. den delen av gatan som ligger närmast slottet har nummer ett osv. När jag har kollat i Gamla Stan funkar väl den principen men hur det ser ut i övriga stadsdelar vet jag inte.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Stockholms mittpunkt

Inlägg av Hans » 14 juli 2022, 00:14

Vad är Stockholm? Det första jag tänker mig är innanför tullarna men Stockholm som administrativ enhet har väl inte växt symmetriskt så man måste kanske fastslå ett (eller kanske flera olika) årtal för att kunna svara på frågan?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Stockholms mittpunkt

Inlägg av koroshiya » 14 juli 2022, 02:39

Markus Holst skrev:
12 juli 2022, 19:20
Går detta alls att bestämma utan att blanda in känslor? Det finns säkert någon som tycker att glaskuken på det där torget vars namn jag inte vet är mitten.
Jag åkte förbi glaskuken som turist en gång och frågade mig själv, "vad faan är det där". Turligt nog fanns där ett par på bussen som sade, "ja, det undrar vi också".

Det ledde till en trevlig stund med ett par som var emot många nyheter och som förmodligen inte bodde i en uppstående statarlänga.

Det här var på väg från staden och till de museum som ligger nordöst. Minns jag rätt var det arkeologi, sjöfart och annat.

Dessa hade jag gärna svingat en bägare med, men som det blev ute på lokal blev det mest fotbollsvrak, någon som pratade om sitt egets lag storhet, och där jag förstås svarade med liknande idiotier ur en blåvit synpunkt.

Den där Glaskuken såg inte bra ut när man åkte förbi i en buss.

Gavrilo Princip
Medlem
Inlägg: 671
Blev medlem: 11 april 2010, 02:40

Re: Stockholms mittpunkt

Inlägg av Gavrilo Princip » 15 juli 2022, 00:37

Grönis skrev:
13 juli 2022, 21:26
Kanske inte hör hit men jag fick lära mig en gång av en taxichaffis att alla gator i Stockholm numreras utifrån Slottet. Dvs. den delen av gatan som ligger närmast slottet har nummer ett osv. När jag har kollat i Gamla Stan funkar väl den principen men hur det ser ut i övriga stadsdelar vet jag inte.
Exakt! Jag hade tänkt lägga till detta också, men nu när du gjort det så behövs inte det. Ju lägre gatunummer, desto närmare city är man visavi ju högre nummer, desto längre bort är man. Detta gäller även utanför tullarna.

Skriv svar