" Ändamålet helgar medlen"

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

" Ändamålet helgar medlen"

Inlägg av hilbert » 23 januari 2021, 19:34

När jag gick i realskolan i slutet av 60-talet fick vi lära oss att jesuiter är en suspekt samling som verkar enligt principen "ändamålet helgar medlen".
Ni ungdomar i forumet, fick ni också lära er det i skolan?

Jag kom att tänka på det när jag i ett annat forum såg en uppgift om att Joe Biden minsann är katolik och biktar sig hos en jesuitpastor.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: " Ändamålet helgar medlen"

Inlägg av Markus Holst » 23 januari 2021, 21:52

Jag har hört uttrycket nämnas om jesuiterna, men det var väl i samband med inkvisitionen vilket ju är en avslutad process. Påven är väl också jesuit?

Och jo, jag lärde mig i skolan att jesuiterna tyckte så - i samband med inkvisitionen.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: " Ändamålet helgar medlen"

Inlägg av hilbert » 23 januari 2021, 22:01

Allas vår Dick Harrison har naturligtvis koll på det här, det var i ett helt annat sammanhang än inkvisitionen :oops: .


den mycket lästa handboken Medulla theologiae moralis (1645), som baserades på föreläsningar i Köln. Här återfinns meningen Cui licitus est finis, etiam licent media, ”För den som har ett lovligt ändamål är också medlen lovliga”, men det syftar endast på ett specifikt ändamål i en mycket specifik situation: förspel till samlag inom ramen för äktenskapet.
http://blog.svd.se/historia/2014/05/03/ ... ar-medlen/

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: " Ändamålet helgar medlen"

Inlägg av Markus Holst » 23 januari 2021, 22:03

Jisses, snacka om att meningen fått eget liv ...

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 794
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55

Re: " Ändamålet helgar medlen"

Inlägg av Patrik Öbrink » 24 januari 2021, 20:18

Jesuiter har misstänkliggjorts i alla tider, och det inte bara av protestanter utan även andra katolska ordnar, så det är inte kanske inte så konstigt att det begreppet har spridits, taget ur sitt sammanhang. Redan från början, när Ignatius av Loyola grundade Jesu Sällskap på 1500-talet, uppstod en rivalitet med dominikanerna. Det handlade framför allt om missionen i Nya Världen och Fjärran Östern och synen på hur den skulle bedrivas. Jesuiterna ansåg att det var tillbörligt att anpassa riter och ceremonier till de lokala kulturerna - vilket väl får anses falla under " ändamålet helgar medlen" - medan dominikanerna motsatte sig alla sådan påhitt. Motståndet mot jesuiterna bestod länge och orden var till och med förbjuden i ett par årtionden.

Här uppe i den lutherska Norden bet nog avskyn mot all form av papism i allmänhet och jesuiter i synnerhet sig fast längre (måhända p.g.a. av de lömska jesuiterna i Topelius ”Fältskärns berättelser” som till och med ansåg att mord var okej) än på annat håll - och därmed även begreppet "ändamålet helgar medlen".

Jesuiterna var för övrigt inte de som skötte inkvisitionen, oavsett vad som påstås i Fantomen ...

Anders Ström
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 17 februari 2012, 18:27

Re: " Ändamålet helgar medlen"

Inlägg av Anders Ström » 3 mars 2021, 19:20

Att jesuiterna skulle ha som grundsats att "ändamålet helgar medlen" är en seglivad skröna som inte har något med verkligheten att göra. Redan på 1920-talet påtalades detta fel i läroböckerna, i en anmälan till Skolöverstyrelsen, så flera läroboksförfattare, bl.a. Grimberg, fick ändra i sina böcker. Jesuiterna har dessutom utlovat en belöning till den som kan hitta denna grundsats i någon av en jesuit författad skrift. Ännu har ingen lyckats med det.

Många andra skrönor om Katolska Kyrkan frodas i vårt land, vilka t.o.m. av intellektuella anses som fastslagen sanning. Bl.a. att konciliet i Nicea skulle ha beslutat med en rösts övervikt att kvinnan har en själ eller att avlatsbreven skulle ha berättigat till syndaförlåtelse.

Skriv svar