De dödas uppståndelse

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13689
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

De dödas uppståndelse

Inlägg av Markus Holst » 3 november 2020, 17:30

Som jag har förstått det finns det inom kristendomen en genom tiderna något växlande syn på livet efter detta. Det verkar som att det idag diskuteras som att efterlivet börjar direkt vid dödsögonblicket men visst är det så att det tidigare hette att man skall återuppstå på den yttersta dagen?

Vad man pysslar med fram tills dess vet jag inte om det finns dokumenterat.

Som jag förstått det var den väntande uppståndelsen länge orsaken till att kristna begravs i originalskick, utan kremering, eftersom kroppen kommer behövas när man på yttersta dagen skall resa sig ur graven.

Detta födde en fundering: Finns det någon manual för hur man skall ta sig igenom de två meter jord som man har över sig, för att komma upp ur graven?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: De dödas uppståndelse

Inlägg av Hans » 3 november 2020, 18:20

Mår du bra? Är inte allhelgona över?

Några prismaladdningar med sig löser jobbet.

Bild

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13689
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: De dödas uppståndelse

Inlägg av Markus Holst » 3 november 2020, 18:36

Bara på Skalman kan man läsa så vackra ord som övnprismalng

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13689
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: De dödas uppståndelse

Inlägg av Markus Holst » 3 november 2020, 18:44

SoldI Mtrl 1951.png

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28620
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: De dödas uppståndelse

Inlägg av Hans » 4 november 2020, 14:24

Relaterat, ja inte till prismaladdningar då: viewtopic.php?f=9&t=18067&hilit=liket

MVH

Hans

Användarvisningsbild
medundersåte
Medlem
Inlägg: 498
Blev medlem: 5 juni 2003, 15:07
Ort: Vadstena

Re: De dödas uppståndelse

Inlägg av medundersåte » 21 november 2020, 01:41

Markus Holst skrev:
3 november 2020, 17:30
Som jag har förstått det finns det inom kristendomen en genom tiderna något växlande syn på livet efter detta. Det verkar som att det idag diskuteras som att efterlivet börjar direkt vid dödsögonblicket men visst är det så att det tidigare hette att man skall återuppstå på den yttersta dagen?

Vad man pysslar med fram tills dess vet jag inte om det finns dokumenterat.

Som jag förstått det var den väntande uppståndelsen länge orsaken till att kristna begravs i originalskick, utan kremering, eftersom kroppen kommer behövas när man på yttersta dagen skall resa sig ur graven.

Detta födde en fundering: Finns det någon manual för hur man skall ta sig igenom de två meter jord som man har över sig, för att komma upp ur graven?
Rent allmänt finns det en hel del teologiserande om detta och liknande teman. Se exempelvis https://en.wikipedia.org/wiki/Christian_mortalism

Sedan förstår jag inte din fråga. Om nu kroppen kan återställas till sin krafts dagar och får liv igen, skulle det då vara så svårt att få upp den några meter ur jorden?

Skriv svar