Kollektiv skuld

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Kaos i USA

Inlägg av Blixten » 29 juli 2020, 19:59

sonderling skrev:
29 juli 2020, 16:52
Blixten, är det där som kallas "Straw man" argument? Jag kan inte bemöta ditt inlägg för jag känner att mycket av det där har jag inget med att göra. ...
Det jag skrev var mer om debatten i allmänhet, inte om något du har skrivit.
sonderling skrev:
29 juli 2020, 16:52
För mig räcker det med att höra Trump tala och se honom agera för att avgöra att mannen inte är riktigt klok, faktiskt.
Hur skall jag säga det...detta hade varit ett hyfsat argument för mig om ämnet hade varit något i stil med för eller emot Justin Bieber.

Du och jag kanske inte är så intresserade av vad den andra har att säga egentligen? Du har ju tex inte hakat på spåret om huruvida det är vettigt att tillskriva en folkgrupp en kollektiv skuld, en fråga som jag tycker är mycket intressant.

Vi ses nog i en annan tråd om det inte var ngt mer!

Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Kaos i USA

Inlägg av Davian » 29 juli 2020, 20:10

Jag tycker mig flera gånger ha sett sonderling ge uttryck för att hen inte stödjer idéer om kollektiv skuld.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Kaos i USA

Inlägg av Blixten » 29 juli 2020, 21:06

Davian skrev:
29 juli 2020, 20:10
Jag tycker mig flera gånger ha sett sonderling ge uttryck för att hen inte stödjer idéer om kollektiv skuld.
Ja. Jag tycker mig veta detsamma. Därför vore det intressant med en kommentar om de aktuella händelserna på temat.

Davian, du och jag hade ett spår angående poliser i Portland och deras eventuella hemlighet. Jag vet inte om vi kommer lägre i den diskussionen utan kan nog bara konstatera att jag nog har större förtroende för polisen än vad du har.

Misstro mot poliser i allmänhet och federala poliser i synnerhet har ju på funnits länge bland viss amerikansk höger. Därför har de slagit vakt om konstitutionens andra tillägg så att de kan vara säkra på att elaka poliser inte är de enda med pickor. Mycket av vänstern har ju däremot varit mindre förtjusta i att alla skall få ha ett vapen. Är det fler som tycker sig märka att vänstern börjar ta till sig fördelarna med 2A?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Kaos i USA

Inlägg av mrsund » 29 juli 2020, 21:29

Kollektiv skuld är ju problematiskt, det tycker man nog bara är rätt när man är som mest upprörd, men ärftlig kollektiv skuld är ju ännu mer konstigt. Finns det någon som är utan skuld då?

Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Kaos i USA

Inlägg av Davian » 29 juli 2020, 22:23

Jag tror ytterst få människor hävdar att någon människa har nedärvd skuld, än mindre ärftlig kollektiv skuld.

Ang. det ordet du söker efter om nationalismen som ökar är nationalism. :) det begreppet täcker in det ämnet bra. En del försöker göra skillnad mellan patriotism och nationalism och mena att det ena är bättre/sämre än det andra. Och att nationalism är liksom politisk rörelse medan patriotism är enskild persons inställning till sin nation.

Personligen tror jag inte man kan göra den åtskillnaden eftersom det aldrig går att skilja individ från kollektiv och tvärtom. Exempelvis; om 10 patrioter bildar förening för att syssla med patriotism har det ju blivit en politisk stämning. Patrioter o andra sidan kan inte finnas utan att det en nationell rörelse med idéer och tankegods.

Tråkigt nog har nationalism undantagslöst slutat med mord, övergrepp och andra hemskheter. Både mellan människor men också mellan stater.

Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Kaos i USA

Inlägg av Davian » 29 juli 2020, 22:30

Blixten skrev:
29 juli 2020, 21:06
Davian skrev:
29 juli 2020, 20:10
Jag tycker mig flera gånger ha sett sonderling ge uttryck för att hen inte stödjer idéer om kollektiv skuld.
Ja. Jag tycker mig veta detsamma. Därför vore det intressant med en kommentar om de aktuella händelserna på temat.

Davian, Mycket av vänstern har ju däremot varit mindre förtjusta i att alla skall få ha ett vapen. Är det fler som tycker sig märka att vänstern börjar ta till sig fördelarna med 2A?
Det här är en växande fråga inom vänstern i allmänhet. Den amerikanska vänstern gillar vapen generellt sett. Om vi med vänster menar de som faktiskt vill förändra hela systemet. Allmäntyckare är ofta mer restriktiva.

Enda sen USA:s statskupp i Chile har det debatterats rätt flitigt. Fidel uppmanade allende flera gånger att han skulle beväpna folket så det fanns förmåga att göra motstånd.
Allende vägrade och vi vet hur det slutade.

Här i Sverige har vänstern, och är fortfarande, starkt emot vapen i samhället (Själv är jag kluven) och den ideologiska kompromissen är att man stödjer värnpliktsförsvar och alliansfrihet och vill skrota NATO och yrkesmilitärer.

Själv tycker jag att vi antingen ska lägga ner försvaret eller rusta upp det som fan. Det finns ingen poäng i att ha något som kostar 50 miljarder utan att vi har nytta av det.

Jag tror att oberoende på vad som sker i USA kommer vapenförespråkarna vinna mer mark, för det sker en massa övergrepp I strid mot konstitutionen från federal sida. Och konstitutionen är ju hela usa:s grund.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Kaos i USA

Inlägg av Blixten » 30 juli 2020, 09:12

sonderling skrev:
30 juli 2020, 06:58
... Obama skulle vara Islamist som bara är blå rök och mer ett tecken på det förra.
Oj. Det var jag som skrev om Obama som islamist. Det var förstås bara som ett exemepel på tokstolleargument som inget vettig människa kan ta på allvar. Hoppas att ingen missförstod det.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7165
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Kaos i USA

Inlägg av sonderling » 30 juli 2020, 11:38

Blixten skrev:
30 juli 2020, 09:12
sonderling skrev:
30 juli 2020, 06:58
... Obama skulle vara Islamist som bara är blå rök och mer ett tecken på det förra.
Oj. Det var jag som skrev om Obama som islamist. Det var förstås bara som ett exemepel på tokstolleargument som inget vettig människa kan ta på allvar. Hoppas att ingen missförstod det.
Nej jag fattade. :)
Däremot grunnar jag fortfarande på det där med "kollektiv skuld" och vad som menades? :?

Sonderling

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Kaos i USA

Inlägg av mrsund » 30 juli 2020, 12:48

Kollektiv skuld har jag för att en polis har dödat någon i nutid, ärftlig kollektiv skuld har jag för att det fanns slaveri i USA för några generationer sen.
Jag har lite svårt själv att känna någon skuld för ovan, men det beror förmodligen på min privilegierade uppväxt.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7165
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Kaos i USA

Inlägg av sonderling » 30 juli 2020, 13:33

mrsund skrev:
30 juli 2020, 12:48
Kollektiv skuld har jag för att en polis har dödat någon i nutid, ärftlig kollektiv skuld har jag för att det fanns slaveri i USA för några generationer sen.
Jag har lite svårt själv att känna någon skuld för ovan, men det beror förmodligen på min privilegierade uppväxt.
Jasså, nej det känner jag som en problematisk del också. Speciellt när olika skadestånds krav kommer upp.

Sonderling

Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Kaos i USA

Inlägg av Davian » 30 juli 2020, 15:53

mrsund skrev:
30 juli 2020, 12:48
Kollektiv skuld har jag för att en polis har dödat någon i nutid, ärftlig kollektiv skuld har jag för att det fanns slaveri i USA för några generationer sen.
Jag har lite svårt själv att känna någon skuld för ovan, men det beror förmodligen på min privilegierade uppväxt.

Varför har du det? Vem påstår det?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Kaos i USA

Inlägg av mrsund » 30 juli 2020, 19:01

Davian skrev:
30 juli 2020, 15:53
mrsund skrev:
30 juli 2020, 12:48
Kollektiv skuld har jag för att en polis har dödat någon i nutid, ärftlig kollektiv skuld har jag för att det fanns slaveri i USA för några generationer sen.
Jag har lite svårt själv att känna någon skuld för ovan, men det beror förmodligen på min privilegierade uppväxt.

Varför har du det? Vem påstår det?
Nu menar jag mer allmänt, behöver inte vara just jag.
Kollektiv skuld är ju inget ovanligt begrepp, det kan ju gälla tyskarna och förintelsen eller män och kvinnoförtryck.
Sen finns det sådana som känner skuld bara för att de tex har fötts vita eller rika utan att någon har beskyllt dem för något.
Det är inget ovanligt att beskylla en grupp får något en enskild har gjort.

Hoppas du förstår vad jag vill ha fram :)

Davian
Medlem
Inlägg: 3618
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Kaos i USA

Inlägg av Davian » 30 juli 2020, 20:16

Jag tror jag är på tåget men ”kollektiv skuld” låter och verkar vara den största halmgubben någonsin.

Jag hör talas om den på massa ställen där folk kritiserar det. Men ingen har någonsin lyckats visa någon form av politisk eller social rörelse som driver det.

Jag skulle säga att den som pratar om ”kollektiv skuld” har lurat sig själv, för ingen tycker så. :)

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13687
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Kaos i USA

Inlägg av Markus Holst » 30 juli 2020, 20:22

Davian skrev:
30 juli 2020, 20:16
Jag tror jag är på tåget men ”kollektiv skuld” låter och verkar vara den största halmgubben någonsin.

Jag hör talas om den på massa ställen där folk kritiserar det. Men ingen har någonsin lyckats visa någon form av politisk eller social rörelse som driver det.

Jag skulle säga att den som pratar om ”kollektiv skuld” har lurat sig själv, för ingen tycker så. :)
Som tysk-ättling har jag ofta fått höra om att alla tyskar anses skyldiga till nazismens förskräckligheter, så nog finns det anklagelser om kollektiv skuld, fast de kommer från gatans parlament. Som kommunist har du säkert emellanåt fått ta emot liknande anklagelser om vad "ni kommunister" gjort.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Kaos i USA

Inlägg av pandersson2 » 30 juli 2020, 20:48

Davian,
vill du läsa på om kollektiv skuld så studera kommunismen. Man deporterade och avrättade grupper för att de var skyldiga pga etnicitet, yrke, familjeförhållande.

Det var ingen slump att det skedde stora etniska utrensningar i gränstrakterna strax före 2VK, inte heller att man deporterade familjer istället för personer (som separerades till olika läger), avrättade etniciteter från länder man senare ockuperade, deporterade vissa yrkesgrupper etc.

Skriv svar