Tyrrunan

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Tyrrunan

Inlägg av Lasse O » 6 juli 2018, 19:34

Läser i svensk press att flera svenska politiker önskar förbjuda nazistiska symboler. Förmodligen är det NMR Tyrruna som avses men kommer nazisterna inte bara att byta till en ny runa? Eller tänker man så småningom förbjuda hela futharken?

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Tyrrunan

Inlägg av erep » 7 juli 2018, 08:55

Snart blir väl svenska flaggan förbjuden eftersom nazisterna använder den.

Personligen anser jag det att det är bedrövligt att det fria samhället lider s.k. domänförluster till extremiströrelser för att de adopterar någon historisk symbol.

Alla får ha sina egna åsikter, och jag har diskuterat det finska flygvapnets flottiljers hakkors med en professor i världspolitik.

Han anser att man skall avstå. Jag anser att traditioner är viktiga och man skall inte låta nazister kapa symboler.

Detta är flaggan för Satakunda flygflottilj. Har inget med nazism att göra
Bilagan Satakunnan_Lennoston_lippu.svg.png finns inte längre



Det var ett allmänt löje i Finland när någon galenpanna i Sverige hittade på att finska jultårtor var nazistiska

Öh, av någon orsak får jag inte jultårtorna fram, men ni vet dem.
Bilagor
Satakunnan_Lennoston_lippu.svg.png
Satakunnan_Lennoston_lippu.svg.png (16.45 KiB) Visad 2483 gånger

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Tyrrunan

Inlägg av pandersson2 » 8 juli 2018, 10:34

Tack erep,

jag hade ingen koll på de nazistiska tårtorna. Tack för baktipset.

Hur ser man på det här med utpekning av traditionella symboler för Finland somnazistiska? Jag är nyfiken eftersom det finns en liknande situation i Lettland som även de använde hakkorset. Där har man först under den postsovjetiska eran börjat importera uppfattningen om att de är fascistiska, men kontroversen är försumbar. Åtminstone bland vanligt folk, som generellt sett tolererar både kommunister och fascister med en axelryckning.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Tyrrunan

Inlägg av tyskaorden » 8 juli 2018, 13:39

erep skrev:
7 juli 2018, 08:55
Snart blir väl svenska flaggan förbjuden eftersom nazisterna använder den.

Personligen anser jag det att det är bedrövligt att det fria samhället lider s.k. domänförluster till extremiströrelser för att de adopterar någon historisk symbol.

Alla får ha sina egna åsikter, och jag har diskuterat det finska flygvapnets flottiljers hakkors med en professor i världspolitik.

Han anser att man skall avstå. Jag anser att traditioner är viktiga och man skall inte låta nazister kapa symboler.

Detta är flaggan för Satakunda flygflottilj. Har inget med nazism att göra

Satakunnan_Lennoston_lippu.svg.png




Det var ett allmänt löje i Finland när någon galenpanna i Sverige hittade på att finska jultårtor var nazistiska

Öh, av någon orsak får jag inte jultårtorna fram, men ni vet dem.
Dock har man ändrat kedjan till Finlands Vita Ros Orden, vilken ursprungligen var designad av Akseli Gallen-Kallela med just hakkors. Den nya designen skapad på 1960-talet av heraldikern Gustaf von Numers har grankvistkors i stället för hakkorsen. Bl.a. lär det ha uppstått en kontrovers när Charles de Gaulle tilldelades orden, och han inte var så lycklig åt hakkorsen som han försökte dölja med sin kavaj. På det finska flygvapnets flygplan ändrade man också det blå hakkorset på vit rundel 1944 till den nuvarande blåvita rundeln.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Tyrrunan

Inlägg av tyskaorden » 8 juli 2018, 13:45

Nya kedjan på Republiken Finlands Presidents hemsida

Bild

Ironisk nog visar man på Svenska Wikipedia den gamla ordenskedjan med hakkorsen.

Bild

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Tyrrunan

Inlägg av erep » 8 juli 2018, 16:14

tyskaorden skrev:
8 juli 2018, 13:39

Dock har man ändrat kedjan till Finlands Vita Ros Orden, vilken ursprungligen var designad av Akseli Gallen-Kallela med just hakkors. Den nya designen skapad på 1960-talet av heraldikern Gustaf von Numers har grankvistkors i stället för hakkorsen. Bl.a. lär det ha uppstått en kontrovers när Charles de Gaulle tilldelades orden, och han inte var så lycklig åt hakkorsen som han försökte dölja med sin kavaj. På det finska flygvapnets flygplan ändrade man också det blå hakkorset på vit rundel 1944 till den nuvarande blåvita rundeln.
Stämmer. De har även bytt kedjor till kors som är tilldelade tidigare, om innehavaren av orden har önskat det.

Att byta flygvapnets rundel var gjort på krav av den allierade kontrollkommissionen, som ju mest var ryssar med några engelmän som inte blandade sig i vad ryssarna gjord. Dessa flygflottiljers flaggor lika som luftvärnets stabs flagga som också har hakkorset är instiftade långt efter krigen.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Tyrrunan

Inlägg av tyskaorden » 8 juli 2018, 18:40

Undrar hur vanligt det var att man bytte kedja?

Ja det var orsaken till att man ändrade nationalitetsbeteckningen på flygplanen 1944.

Angående fanorna så har jag för mig att de skapades på 1960-talet. Och att just Gustaf von Numers låg bakom designen. Intressant är att de i stort bygger på samma idé som det svenska flygvapnets fanor. Det vill säga på en blå duk flygvapnets symbol i mitten och i övre inte hörnet en förbandssymbol.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Tyrrunan

Inlägg av erep » 8 juli 2018, 19:08

tyskaorden skrev:
8 juli 2018, 18:40
Undrar hur vanligt det var att man bytte kedja?

Ja det var orsaken till att man ändrade nationalitetsbeteckningen på flygplanen 1944.

Angående fanorna så har jag för mig att de skapades på 1960-talet. Och att just Gustaf von Numers låg bakom designen. Intressant är att de i stort bygger på samma idé som det svenska flygvapnets fanor. Det vill säga på en blå duk flygvapnets symbol i mitten och i övre inte hörnet en förbandssymbol.
Hm..

Enligt detta (en reservistorganisations media)
http://reservinsanomat.fi/hukkaan-heite ... hakaristi/
var beslutet att byta rundel finskt, men efter kommentarer från kontrollkommisionen.

Jarl Lundqvist har ansetts vara en verkligt dålig kommendör av flygvapnet, och jag vet att min farfar var förbannad över honom tidigt i förra seklet, före Finlands självständighet, och ansåg att hans karaktär var 0 värd.

Artikeln nämner även att Kliment Voroshilov fick orden 1955 och bar hakkorskedjan utan anmärkningar.
----
De Gaulle med hakkors
Bild

Voroshilov 1956 med hakkors i Finland
Bild
Kung Baudouin och kejsare Hirohito har bett om att få byta kedjan. Den nya gransrisdesignen är utformad av Gustav von Numers
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_Va ... itarikunta


Enligt denna sida var de nya flaggorna i flygvapnet utformade av major Olavi Seeve och högtidligt invigda av president Urho Kekkonen på Senatstorget i Helsingfors 1958
http://www.karjalanilmailumuseo.fi/arti ... _historia/
Senast redigerad av 2 erep, redigerad totalt 9 gång.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7645
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Tyrrunan

Inlägg av tyskaorden » 8 juli 2018, 19:23

Så det var inte von Numers som låg bakom dessa fanor. Han designade en rad andra militära fanor så jag gissade att han kunde ligga bakom. 1958 var tjugo år efter det att Gustaf V hade överlämnat de första fanorna till det svenska flygvapnet på Gärdet i Stockholm 16 juni 1938.

Skriv svar