Konsumism

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5062
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Konsumism

Inlägg av koroshiya » 8 augusti 2022, 16:16

Markus Holst skrev:
8 augusti 2022, 15:08
Hans skrev:
8 augusti 2022, 12:02
Markus Holst skrev:
8 augusti 2022, 09:29
Intressant är ju också hur flera orter idag gör vad de kan för att undvika turister eftersom de stora turisthorderna, nota bene, förstör den lokala ekonomin.
Hade jag inte hört talas om, har du mer?

Relaterat: viewtopic.php?f=40&t=48219&hilit=religionen

MVH

Hans
Främst tänker jag på Barcelona. Turister köper lägenheter som semesterbostad varför priserna blir så höga att ortsborna inte har råd att bo i staden.

Vi har ju haft liknande situation i Bohuslän: husen blir populära för rika turister varpå fastighetsskatten höjdes så mycket att, främst, äldre lokalt inte hade råd att bo kvar och yngre dito inte hade råd att köpa.

På någon medelhavs-ö, jag minns inte vilken, håller dricksvattnet på att ta slut till följd av stora horder vattenkonsumerande turister.
Befolkningen på Gullholmen är mer än halverad på 40 år, och senaste priset jag såg på ett grannhus till där farfar bodde hade ett utropspris på 19 miljoner.

Ändå finns det nog fler än en som har kvar föräldrahem, eller som är "badgäster" sedan mycket länge. Bernhard Karlgren köpte ett annat grannhus för länge sedan, och den familjen har vad jag vet kvar det.

Vissa som har ärvt hus hyr förstås ut dem. Farmors brolla hade hus tillsammans med en trevlig dam i nordost på ön. De har en väldigt bra hamn där man kan lägga till med större båtar, och de hyr ut där.

Visst är det konstigt att folk kan slänga ut så mycket pengar för vad som kanske i mycket bara är ett sommarnöje.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Konsumism

Inlägg av a81 » 10 augusti 2022, 02:26

Amund skrev:
6 augusti 2022, 18:24
En obesvarad tråd! :)

Jag menar att konsumtion numera är skambelagd med mycket god draghjälp av klimatfrågan. Denna skuldbeläggning är dock inte särskilt konsekvent och skiljer inte på materiell konsumtion och tjänstekonsumtion. Ska man vara ärlig har väl den fria marknadsekonomin alltid motarbetats av egalitära och korporativa krafter?
LasseMaja skrev:
9 maj 2013, 09:55
De senaste generationernas konsumtionsökning bygger på ständig otillfredsställelse.
Eller att man helt enkelt fått råd att köpa sådant som man inte hade innan? Kan man kritisera människor i Asien som växt upp under slumliknande förhållanden och som nu vill ha kylskåp, bil och AC ?

Huvudtesen är alltid att rikedom och materiellt begär är bländverk som bara gör dig olycklig - ändå vill alla ha mer och mer- och gärna mer än andra.
Är det inte så att komsumtionshetsen delvis hänger samman med att det är (eller i alla fall var) fult/pinsamt att få pengar över i Sverige. Man byter kök för att "slippa" ha för mycket pengar på banken och liksom fortsätta känna sig som arbetarklass.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1169
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Konsumism

Inlägg av Gerrgul » 10 augusti 2022, 17:27

a81 skrev:
10 augusti 2022, 02:26
Amund skrev:
6 augusti 2022, 18:24
En obesvarad tråd! :)

Jag menar att konsumtion numera är skambelagd med mycket god draghjälp av klimatfrågan. Denna skuldbeläggning är dock inte särskilt konsekvent och skiljer inte på materiell konsumtion och tjänstekonsumtion. Ska man vara ärlig har väl den fria marknadsekonomin alltid motarbetats av egalitära och korporativa krafter?
LasseMaja skrev:
9 maj 2013, 09:55
De senaste generationernas konsumtionsökning bygger på ständig otillfredsställelse.
Eller att man helt enkelt fått råd att köpa sådant som man inte hade innan? Kan man kritisera människor i Asien som växt upp under slumliknande förhållanden och som nu vill ha kylskåp, bil och AC ?

Huvudtesen är alltid att rikedom och materiellt begär är bländverk som bara gör dig olycklig - ändå vill alla ha mer och mer- och gärna mer än andra.
Är det inte så att komsumtionshetsen delvis hänger samman med att det är (eller i alla fall var) fult/pinsamt att få pengar över i Sverige. Man byter kök för att "slippa" ha för mycket pengar på banken och liksom fortsätta känna sig som arbetarklass.
Tveksamt! Bankkontot är osynligt, så icke trädgården och husfasader.
Det har länge funnits en slags underström av moralism i samband med konsumismen. Religiös, politisk eller kanske framför allt miljöideologisk.
Det som hänt under senare år är att den också omfattar resande. Fram till nu har det inte existerat någon konsumtion med så hög status som resande.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Konsumism

Inlägg av Markus Holst » 10 augusti 2022, 18:38

Som introvert har resglädjen alltid förundrat mig. När folk vinner på triss hör man alltid att de skall unna sig en resa. Om jag vunne på Triss skulle jag göra vad jag kunde för att slippa lämna hemmet.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Konsumism

Inlägg av Amund » 10 augusti 2022, 18:53

Markus Holst skrev:
10 augusti 2022, 18:38
Som introvert har resglädjen alltid förundrat mig.
Det är jag också men just därför älskar jag att resa.
Markus Holst skrev:
10 augusti 2022, 18:38
När folk vinner på triss hör man alltid att de skall unna sig en resa.
Ja och det styrker det Gerrgul nyss skrev:
Gerrgul skrev:
10 augusti 2022, 17:27
Fram till nu har det inte existerat någon konsumtion med så hög status som resande.
Jag har alltid funnit det löjligt att folk pratar om att de plötsligt skulle resa om de vann pengar. För det första så är det nästan alltid personer som redan har pengar som säger på det sättet - lite som att det vore förmätet att resa istället för att som hittills köpa mer prylar. Egentligen handlar väl deras vilja om att de helst vill (som du säger):
Markus Holst skrev:
10 augusti 2022, 18:38
slippa lämna hemmet.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2081
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Konsumism

Inlägg av Blixten » 10 augusti 2022, 20:06

Gerrgul skrev:
10 augusti 2022, 17:27
Det har länge funnits en slags underström av moralism i samband med konsumismen. Religiös, politisk eller kanske framför allt miljöideologisk.
Ja lite ojande om överkonsumtion brukar fungera som en botgörande tagelskjorta för många.

"Ju större klimatpratare desto finare bil" är en regel som sällan slår fel.

/hlsn En som kör femton år gammal Toyota och cyklar i transportsyfte mer än vad du som läser detta gör :-)

edit: skrattgubbe

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Konsumism

Inlägg av a81 » 13 augusti 2022, 23:51

Gerrgul skrev:
10 augusti 2022, 17:27
a81 skrev:
10 augusti 2022, 02:26
Amund skrev:
6 augusti 2022, 18:24
En obesvarad tråd! :)

Jag menar att konsumtion numera är skambelagd med mycket god draghjälp av klimatfrågan. Denna skuldbeläggning är dock inte särskilt konsekvent och skiljer inte på materiell konsumtion och tjänstekonsumtion. Ska man vara ärlig har väl den fria marknadsekonomin alltid motarbetats av egalitära och korporativa krafter?


Eller att man helt enkelt fått råd att köpa sådant som man inte hade innan? Kan man kritisera människor i Asien som växt upp under slumliknande förhållanden och som nu vill ha kylskåp, bil och AC ?

Huvudtesen är alltid att rikedom och materiellt begär är bländverk som bara gör dig olycklig - ändå vill alla ha mer och mer- och gärna mer än andra.
Är det inte så att komsumtionshetsen delvis hänger samman med att det är (eller i alla fall var) fult/pinsamt att få pengar över i Sverige. Man byter kök för att "slippa" ha för mycket pengar på banken och liksom fortsätta känna sig som arbetarklass.
Tveksamt! Bankkontot är osynligt, så icke trädgården och husfasader.
Det har länge funnits en slags underström av moralism i samband med konsumismen. Religiös, politisk eller kanske framför allt miljöideologisk.
Det som hänt under senare år är att den också omfattar resande. Fram till nu har det inte existerat någon konsumtion med så hög status som resande.
Det jag menar är att normen fram till 1990-talet ungefär var att man som vanlig "Svensson" bara hade ett buffertsparande, samtidigt som det var viktigt att hänga med i utvecklingen. Den enda betydande tillgången man hade var mellanskillnaden mellan bostadens värde och ens bolån, alltså att inflationen "åt upp" bolånen.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13694
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Konsumism

Inlägg av Markus Holst » 14 augusti 2022, 08:56

Menar ni att sparande är vanligare idag?

unmo300
Medlem
Inlägg: 2865
Blev medlem: 6 november 2006, 07:45
Ort: ------

Re: Konsumism

Inlägg av unmo300 » 15 augusti 2022, 09:59

LasseMaja skrev:
9 maj 2013, 09:55
"Konsumism är ett ord som myntades på 1970-talet för att beteckna västvärldens inställning till att konsumera, att konsumtionen menades göra människan lycklig." (wiki)

Intressant artikel i Forskning & Framsteg (Tema: Konsumism) om konsumtionen och människorna.

"De senaste generationernas konsumtionsökning bygger på ständig otillfredsställelse."

http://fof.se/tidning/2006/8/mycket-vill-ha-mer

"Of the top 10 container ports in our list, 7 are situated in China, 1 each in Singapore, South Korea, and the UAE."
https://www.marineinsight.com/know-more ... operators/

"This is a list of container ships with a capacity larger than 20,000 twenty-foot equivalent units"
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_l ... iner_ships

För 50 år sedan när Broströms (ASOK) hade linjetrafik på Fjärran Östern med några gamla trötta styckegodsare så seglade man inte ens på Kina. Konsumtionsökningen kan mätas med astronomiska siffror.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Konsumism

Inlägg av a81 » 22 september 2022, 00:02

Markus Holst skrev:
14 augusti 2022, 08:56
Menar ni att sparande är vanligare idag?
Ja, genomsnittssvensken måste ha betydligt större sparkapital idag jämfört med för 30-40 år sedan (även om man räknar bort inflationen), men jag har inga siffror på det. Vi har lägre skatter idag, reallönerna har ökat (inte just nu dock), vi har större andel av sparandet i aktiefonder, etc.

Skriv svar