Längst in i Samekåtan. - Samisk religion.

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien.
Giancarlo
Medlem

Längst in i Samekåtan. - Samisk religion.

Inlägg av Giancarlo » 3 april 2007, 21:56

Kom nyligen hem från en "samehelg" med allehanda tillhörande fjällstrapatser norr om Idre. Lärde mig en del om renskötsel och samisk kultur, modern och traditionell.
Bodde tillhörande då i en samisk flyttkåta som bör sig brukligt.

Men en sak jag inte riktigt förstod, mittemot ingången, bakom eldstaden fanns det en plats som skulle vara "helig för samerna", alltså fick man inte ligga där eller "gå förbi" där, men att lägga saker där var det ok tydligen. Där var en träskiva, ungefär som ett bord, övertäckt med presänning. vad har det här för signifikans för samerna fick jag inte kläm om, någon som vet?

Vore också intressant att veta mer om den förkristna samiska religionen i huvudsak. Fick inte reda på särskilt mycket. Upplys en oupplyst!

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 3 april 2007, 22:21

Området kallas Boássjo och ansågs förr vara den plats där modergudinnan Máhteráhkka bodde med sina tre döttrar. Traditionellt förvarade man vapen och andra "kraftföremål" där, liksom heliga trummor ifall man hade några

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 4 april 2007, 00:51

Väldigt intressant, hade ingen aning om att det var just detta. Intressant att företeelsen fortfarande finns kvar.
Lever den gamla religionen i andra avseenden kvar hos samer idag?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 4 april 2007, 17:31

Jo, det finns ju fortfarande en samisk folktro på samma sätt som det finns en svensk folktro. Däremot kan man knappast säga att den förkristna samiska religionen skulle vara levande idag, även om många gärna vill tro det.

Skriv svar