Suck. Bara suck.loop skrev:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Statskapitalism
Endera finns det kapitalism eller inte. Det är faktiskt så enkelt.
Privata aktörer som äger produktionsmedlen = kapitalism.
Staten som äger produktionsmedlen = statskapitalism.
Båda två = kapitalism.
Du ser inte ett begreppsligt problem här? Kapitalism får betyda privata aktörer samtidigt som det är en samlingsbeteckning? Dessa båda "kapitalismen" tenderar dessutom att fungera på helt olika sätt. Det är inte nödvändigtvis större likheter mellan kapitalism och statskapitalism än mellan kapitalism och socialism, eller statskapitalism och socialism. Din begreppsbildning är helt enkelt djäkligt undermålig.
Vidare finns det stora problem med att definiera samhällssystem efter ägande, och inte hur de fungerar. I det förra fallet är ett land som Sverige statskapitalistiskt/socialistiskt. Den svenska staten är den enda entitet i det här landet som har rätt att förbjuda vilken annan entitet som helst att bruka ett visst föremål. Betyder det att Sverige inte har en marknadsekonomi/blandekonomi? Nej.
Det blir bara fånigt att du inte använder nationalencyklopedins definition, som är mer exakt och mindre ideologiskt belastad: "kapitalism (av kapital), gängse benämning på ett ekonomiskt system där produktionsmedlen företrädesvis befinner sig i privat ägo och där produktionens inriktning och omfång regleras av marknadsmekanismer. Det är således varken stat eller kooperativ som i ett sådant system är de främsta ägarna av jord eller industrier, och produktionen inriktas på det som visar sig finna köpare. Samhällen och tidsåldrar i vilka kapitalism dominerar kallas kapitalistiska."