Quiz: Idé- och lärdomshistoria
Jamen visst fan är det den varroniska eran. Det är den som räknades "ab urbe condita," alltså "från stadens grundande," dvs. Roms (fattalani). I vilken utsträckning folk i allmänhet verkligen räknade från när-det-nu-var vet jag inte, det var nog betydligt vanligare att man angav aktuell kejsare + dennes aktuella regeringsår.
I dag lever vi alltså i den dinoysiska eran, det har inte med den grekiske vinguden att göra (..?) utan till yttermera visso med Dionysius Exiguus, dvs. "Lille Dionysius". Antar att han hade hedniska föräldrar, annars hade de väl aldrig gett grabben det namnet, så munk han var.
...Vad var det mer... Jo, just det; Probstners fråga.
I dag lever vi alltså i den dinoysiska eran, det har inte med den grekiske vinguden att göra (..?) utan till yttermera visso med Dionysius Exiguus, dvs. "Lille Dionysius". Antar att han hade hedniska föräldrar, annars hade de väl aldrig gett grabben det namnet, så munk han var.
...Vad var det mer... Jo, just det; Probstners fråga.
[stolt]...och gissa vem det var som skrev det inlägget...Hexmaster skrev:Förkristen var den allt, men godtagbart svar, nix.
(En googling på ordet jag söker gav två (2) träffar; trodde först att det var ett stavfel, men så såg jag att den ena länken gick till... Gissa... Skalman! "Kräm e la kräm" som vi säger i Gbg...)
viewtopic.php?t=5954&start=0
Prisis, det är bara att acceptera - Skalman rular. Förresten Örjan, bra att du dök upp... Vad fadren betyder "varroniska"? Är det efter nån som hette Varro eller hvad?
För (div. eder) Örjan, det var ju exakt det jag letade efter - det var ju Dionysius Exiguus som beklagade sig över att den där Diocletianus, som dödade kristna och allt vad det var, syntes i hans tidtabeller. Jag har utgått ifrån att det var i just Dionysius påsktabeller som Dio-unt-zo-weiter syntes, men enligt ditt inlägg så användes hans regeringstid som kronologisk utgångspunkt även i andra sammanhang. Vilka? Var det en allmän kalender eller nånting ditåt?Örjan skrev: Den så kallade varroniska tidsräkningen som började med Roms grundläggande 753 f.kr. fick aldrig något större genomslag. Däremot infördes en ny tideräkning i slutet av 200-talet e.kr. , Det var Kejsare Diocletianus som avslutade en period av anarki som ansåg att hans tronbestigning borde räknas som år 1.
Varro levde på Augustus tid och ansågs vara Roms lärdaste man. Hen skrev böcker i en mängd discipliner, däribland historia. Som historiker skapade han den kronologi som används än idag trots att den i synnerhet under monarkin är väldigt godtyckligt och under republiken innehåller minst tre år som är påhittade. Med andra ord, den romerska republiken grundades inte 509 f.kr. utan senare. Men eftersom man inte är helt säker på när det skedde och de gamla årtalen är så etablerade väljer man i historisk litteratur att fortsätta att använda den traditionella tideräkningen.Hexmaster skrev:Prisis, det är bara att acceptera - Skalman rular. Förresten Örjan, bra att du dök upp... Vad fadren betyder "varroniska"? Är det efter nån som hette Varro eller hvad?
Jag har inga detaljerade kunskaper om tideräkningen men det var den julianska kalendern som användes hela tiden. Så som jag förstår det hittade Diocletianus på ett sätt att numrera de år som har gått vilket då blev norm i Romarriket tills kyrkan fick andra idéer. Varros tideräkning fick aldrig den praktiska användningen utan var mer ett hjälpmedel för historiker. Allmänheten fortsatte att benämna åren efter konsulerna och i de olika delarna av Romarriket fanns det flera andra sätt att räkna tiden, den mest kända var den olympiska tideräkningen.För (div. eder) Örjan, det var ju exakt det jag letade efter - det var ju Dionysius Exiguus som beklagade sig över att den där Diocletianus, som dödade kristna och allt vad det var, syntes i hans tidtabeller. Jag har utgått ifrån att det var i just Dionysius påsktabeller som Dio-unt-zo-weiter syntes, men enligt ditt inlägg så användes hans regeringstid som kronologisk utgångspunkt även i andra sammanhang. Vilka? Var det en allmän kalender eller nånting ditåt?Örjan skrev: Den så kallade varroniska tidsräkningen som började med Roms grundläggande 753 f.kr. fick aldrig något större genomslag. Däremot infördes en ny tideräkning i slutet av 200-talet e.kr. , Det var Kejsare Diocletianus som avslutade en period av anarki som ansåg att hans tronbestigning borde räknas som år 1.
Under fuskgooglingen hann jag dessutom bli påmind om att man långt in i medeltiden som regel gav fanken i både Dionysius Exiguus och Varro och alla andra skapare av eror och istället oftast skrev typ "två år efter den och den kejsarens kröning".
När bestämdes det att gudstjänsten i sin helhet skulle firas på svenska?
/ Probstner
När bestämdes det att gudstjänsten i sin helhet skulle firas på svenska?
/ Probstner
William av Occam? I så fall menas Occams rakkniv, dvs principen att av flera tänkbara och i övrigt lika goda förklaringar till ett fenomen bör man i första hand välja den minst komplexa.Probstner skrev:Och jag envisas tydligen. Vilken engelsk medeltidsteolog är känd för sin rakkniv? Vad menas?
Henrik