Vad media inte säger

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2284
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Vad media inte säger

Inlägg av cats » 20 maj 2024, 10:40

Irans president Ebrahim Raisi dog i en helikopterkrasch idag. Att också utrikesministern var med, hör hemma i en parentes och noteras knappt, ännu mindre guvenören och de andra som dog.
Det är intressant att se vad nyhetsmedia inte skriver om händelsen. I vanligt skrivs det om vem som skickat kondoleanser för att beklaga sorgen. Men i det här fallet är det knäpp tyst.
Den enda stat som skickat kondoleanser och beklagande ord var tydligen Libanon. Där ska man sörja i tre dagar.
Sen hade HAMAS, Huthis och Hizbollah beklagat förlusten.

Vad säger det sätt man skriver om nyheten om presidentens förhållande till omvärlden? Eller närmare bestämt de uteblivna orden i nyheterna?

Sen undrar jag om det verkligen var en olycka. Men ingen verkar spekulera i den frågan, så det är kanske jag som börjar bli konspirationsinriktad. Men inte ens i det egna landet verkar han ha varit riktigt populär. En analytiker i Iran vågar t.o.m säga att han blir lätt att ersätta.

Davian
Medlem
Inlägg: 3746
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vad media inte säger

Inlägg av Davian » 20 maj 2024, 10:46

Inga politiker i Iran är populära mer än Ahmadinejad som fick sparken tack vare trump.
Presidenten var i stort sett okänd för omvärlden. Den enda politikern i Iran som omvärlden känner till är Khameini. Resten är anonyma nobodies, vilket är dels hur Iran vill ha det men också en del av den iranska kulturen. För Iran är precis som Sverige ett jante-land.

Sen tror jag att det är för tidigt att analysera vilka som skickat kondoleanser ännu då diverse länder behöver resonera om lämplig diplomatisk respons.

Jag hoppas det här betyder en mjukare variant av diktatur, och jag trooor det också. Raise tillhörde det gamla gardet, de som var stenhårda i skapandet av diktaturen. Politiker som inte var födda då eller en del av den inre kärnan kommer troligen inte vara lika rigida. De är modernare och har modern utbildning på högsta nivå.

Alla hittils som varit inblandade i analys av helikoptern säger det var en olycka. Men det visar sig nog så småningom, men bortsett att ett annat land typ skjuter ner den så finns det ingen som har reell möjlighet att sabotera och mörda Irans toppskiskt.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13860
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad media inte säger

Inlägg av Markus Holst » 20 maj 2024, 11:01

Jag tror någonstans att media skriver det de tror att vi vill läsa. Vem som kondolerar känns viktigt när det är någon vi känner till som dött, typ engelska drottningen. I fallet med Irans president måste de ju börja med att upplysa oss om att Iran har en president varför steget till en kondoleanslista är rätt stort.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11257
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad media inte säger

Inlägg av sveahk » 20 maj 2024, 16:15

Davian skrev:
20 maj 2024, 10:46
Inga politiker i Iran är populära mer än Ahmadinejad som fick sparken tack vare trump.
Presidenten var i stort sett okänd för omvärlden. Den enda politikern i Iran som omvärlden känner till är Khameini. Resten är anonyma nobodies, vilket är dels hur Iran vill ha det men också en del av den iranska kulturen. För Iran är precis som Sverige ett jante-land.

Sen tror jag att det är för tidigt att analysera vilka som skickat kondoleanser ännu då diverse länder behöver resonera om lämplig diplomatisk respons.

Jag hoppas det här betyder en mjukare variant av diktatur, och jag trooor det också. Raise tillhörde det gamla gardet, de som var stenhårda i skapandet av diktaturen. Politiker som inte var födda då eller en del av den inre kärnan kommer troligen inte vara lika rigida. De är modernare och har modern utbildning på högsta nivå.

Alla hittils som varit inblandade i analys av helikoptern säger det var en olycka. Men det visar sig nog så småningom, men bortsett att ett annat land typ skjuter ner den så finns det ingen som har reell möjlighet att sabotera och mörda Irans toppskiskt.
"Inga politiker i Iran är populära mer än Ahmadinejad som fick sparken tack vare trump."
2013, när Ahmadinejad slutade på presidentposten, då och tidigare, var han ytterst impopulär bland den iranska befolkningen. Åtminstone var det det som kom ut när vi försökte prata politik med bekanta och obekanta under våra veckor i Iran det året. Inget positivt kom. viewtopic.php?f=37&t=43392&p=666719&hil ... ad#p666719
Hur det är i dag vet jag inte...

Dessutom, det där att han "fick sparken tack var Trump", får du gärna utveckla!

Till slut: "...så finns det ingen som har reell möjlighet att sabotera och mörda Irans toppskiskt." Jodå, den möjligheten finns alltid!

Hans K

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2284
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vad media inte säger

Inlägg av cats » 20 maj 2024, 16:27

Någon fråga finns tydligen kvar om kraschen. BBC skrev så här: The cause of the helicopter crash remains unclear, but Russia (Tehran's close ally) has offered its help with the investigation

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2284
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vad media inte säger

Inlägg av cats » 20 maj 2024, 16:33

BBC skrev nu också om länder som beklagar förlusten: Pakistan's Prime Minister Shehbaz Sharif announced a national day of mourning and described Mr Raisi and Mr Amir-Abdollahian as "good friends of Iran".

Writing on social media, India's Prime Minister Narendra Modi said he was "deeply saddened and shocked" by the deaths.

Turkey's President Recep Tayyip Erdogan said his government was "in full contact and co-ordination with the Iranian authorities" and was ready to "provide any necessary support".

Russia's Foreign Minister Sergei Lavrov expressed his condolences and said the president and foreign minister were "true, reliable friends of our country", while China's President Xi Jinping said Mr Raisi had contributed to Iran's security and stability.

The EU on Monday expressed its "sincere condolences" and European Council President Charles Michel said "our thoughts go to the families".

Hamas praised Mr Raisi's support of the Palestinian group, while the Tehran-backed Hezbollah movement in Lebanon said it was mourning the death of its protector.

EU tänker på familjerna, medan Hamas och Hisbollat prisar den döda presidenten. Säger en del om vad länder/organisationer tycker om Iran.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2280
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad media inte säger

Inlägg av hilbert » 20 maj 2024, 16:39

På andra håll jublar man:
I olika delar av världen finns det dem som firar den iranske presidenten Ebrahim Raisis död. Sötsaker delades ut på gatorna i Iran, Gaza och Idlib, oppositionella dansade utanför Irans ambassad i London och flera har publicerat skadeglada klipp på sociala medier.
https://www.dn.se/varlden/raisis-dod-fi ... i-varlden/

Davian
Medlem
Inlägg: 3746
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vad media inte säger

Inlägg av Davian » 20 maj 2024, 19:01

sveahk skrev:
20 maj 2024, 16:15
Davian skrev:
20 maj 2024, 10:46
Inga politiker i Iran är populära mer än Ahmadinejad som fick sparken tack vare trump.
Presidenten var i stort sett okänd för omvärlden. Den enda politikern i Iran som omvärlden känner till är Khameini. Resten är anonyma nobodies, vilket är dels hur Iran vill ha det men också en del av den iranska kulturen. För Iran är precis som Sverige ett jante-land.

Sen tror jag att det är för tidigt att analysera vilka som skickat kondoleanser ännu då diverse länder behöver resonera om lämplig diplomatisk respons.

Jag hoppas det här betyder en mjukare variant av diktatur, och jag trooor det också. Raise tillhörde det gamla gardet, de som var stenhårda i skapandet av diktaturen. Politiker som inte var födda då eller en del av den inre kärnan kommer troligen inte vara lika rigida. De är modernare och har modern utbildning på högsta nivå.

Alla hittils som varit inblandade i analys av helikoptern säger det var en olycka. Men det visar sig nog så småningom, men bortsett att ett annat land typ skjuter ner den så finns det ingen som har reell möjlighet att sabotera och mörda Irans toppskiskt.
"Inga politiker i Iran är populära mer än Ahmadinejad som fick sparken tack vare trump."
2013, när Ahmadinejad slutade på presidentposten, då och tidigare, var han ytterst impopulär bland den iranska befolkningen. Åtminstone var det det som kom ut när vi försökte prata politik med bekanta och obekanta under våra veckor i Iran det året. Inget positivt kom. viewtopic.php?f=37&t=43392&p=666719&hil ... ad#p666719
Hur det är i dag vet jag inte...

Dessutom, det där att han "fick sparken tack var Trump", får du gärna utveckla!

Till slut: "...så finns det ingen som har reell möjlighet att sabotera och mörda Irans toppskiskt." Jodå, den möjligheten finns alltid!

Hans K
Jag blandade ihop Ahmadinejad och Rouhaini. Att den sistnämnda fick sluta pga trump är väl mer ett indirekt resultat av att trump ändrade USA:s politik mot Iran. När Iran gick med på att inte utveckla kärnvapen under hans presidentskap deklarerade Khameine ungefär "ja vi kan testa att göra så nu. men våra fiender kommer se det som svaghet och attackera oss igen." (parafras) sen några år efter ändrade trump politiken mot Iran och blev mer hard stance och det var en bidragande orsak att Rouhaini fick sparken som president. Sen började Iran utveckla kärnvapen igen.

Ahmadinejad var inte en del av den gamla nomenklaturan vilket handikappade honom ganska mycket och han var mer en "kul figur" än politiker med handlingskraft.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11257
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad media inte säger

Inlägg av sveahk » 20 maj 2024, 19:20

Davian skrev:
20 maj 2024, 19:01
Jag blandade ihop Ahmadinejad och Rouhaini.
Ok, det låter bättre...!

Hans K

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3864
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vad media inte säger

Inlägg av a81 » 20 maj 2024, 22:37

Sedan är säkert de flesta iranier någonstans mittemellan, varken gråter eller jublar. Man brukar väl säga att en diktatur/auktoritär stat behöver 20-30 procents stöd för att inte kollapsa. Sedan är det säkert ungefär lika många till som är likgiltiga.

Davian
Medlem
Inlägg: 3746
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vad media inte säger

Inlägg av Davian » 20 maj 2024, 22:37

sveahk skrev:
20 maj 2024, 16:15

Till slut: "...så finns det ingen som har reell möjlighet att sabotera och mörda Irans toppskiskt." Jodå, den möjligheten finns alltid!

Hans K

Den här experten delar min grundanalys av konspirationstankarna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pp ... -hander-nu

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11257
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad media inte säger

Inlägg av sveahk » 21 maj 2024, 09:28

Davian skrev:
20 maj 2024, 22:37
sveahk skrev:
20 maj 2024, 16:15

Till slut: "...så finns det ingen som har reell möjlighet att sabotera och mörda Irans toppskiskt." Jodå, den möjligheten finns alltid!

Hans K

Den här experten delar min grundanalys av konspirationstankarna

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Pp ... -hander-nu
...en låst artikel.

Hans K

Davian
Medlem
Inlägg: 3746
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vad media inte säger

Inlägg av Davian » 21 maj 2024, 09:41

Sedär. Ja artiklar är bara upplåsta i drygt 3-4 timmar innan de låses.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5944
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Vad media inte säger

Inlägg av Sarvi » 21 maj 2024, 11:16

En 50 år gammal helikopter i ett land som varit så gott som avskuret från de officiella reservdels- och underhållskanalerna i mer än 40 år kraschar i dimmiga förhållanden i otillgängliga bergstrakter. Även om man inte per automatik ska utesluta yttre påverkan så är det inte direkt så att det helt saknas mer plausiabla orsaker i just det här fallet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7208
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad media inte säger

Inlägg av sonderling » 24 maj 2024, 14:32

Missade trådstarten men kan bara hålla med om att det var lite sketchy i början. Har också för mig att jag hörde att det skulle varit dignitärer från andra länder ombord. För det var på väg från Azerbadjan eller?*
Och som Sarvi påpekade det var en gammal Amerikansk byggd helikopter som pga sanktioner lever på att kannibalisera andra helikoptrar eller pirat delar. Olycka var min första tanke när jag hörde detta.

Sedan har jag för mig att jag läste nånstans att det kraschade i en djungel och tänkte har de djungel i Iran?
Men av bilderna av döma verkar det vara nån typ av tempererad regnskog eller?

Sonderling

* https://www.bbc.com/news/articles/c4nnd23d505o
Kolla lite:
They included Iran’s Foreign Minister, Hossein Amir-Abdollahian, as well as the governor of East Azerbaijan province, Malek Rahmati, and Tabriz’s Friday prayer leader, Ayatollah Mohammad Ali Al-e Hashem, a senior Shia cleric who was also Supreme Leader Ali Khamenei’s official representative in East Azerbaijan.

Skriv svar