Vänsterliberal

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13814
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vänsterliberal

Inlägg av Markus Holst » 16 maj 2024, 03:14

Jag tänker på att folk som hävdar sig säga vad de tycker verkar ha omöjligt att tycka positiva saker.

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Vänsterliberal

Inlägg av Mackan L » 16 maj 2024, 03:22

När det gäller de apatiska flyktingbarnen får man nog skilja på när man tittar på hur debatten gick. Om vi går tillbaka 20 år när fenomenet först behandlades var det ett drev i media mot de som ifrågasatte fenomenet. Det var mycket känsloargument mot de som ifrågasatte diagnosen. Jag minns det hela som väldigt absurt.

Jag citerar nedan en av uppsatserna Davian länkade till som behandlar den första vändan.

Det är senare som det blev mer ok att ha en annan åsikt i frågan och debatten blev mer saklig.


De apatiska flyktingbarnen
– en medialiserad saga om gott och ont
Undersökning av rapportering i svensk dagspress 2003-2007 (2009)
https://lup.lub.lu.se/luur/download?fun ... Id=1529321

5. Slutdiskussion
[...]
Vi har i uppsatsarbetet sett exempel på de tekniker som medierna använder sig av för att
spetsa till en nyhet och som även avgör om den ska få utrymme eller inte. Tidningarna har
valt ut en ”ond” och en ”god” sida samt placerat flyktingbarnen i mitten som ”offer”. Vi har
också sett tendenser på att rapporteringen kring detta fenomen kanske inte alltid låter båda
sidor komma till tals på samma villkor. Uppsatsen har även diskuterat detta ämne ur ett större
perspektiv och funnit att mediernas makt, och det faktum att vi i många fall är utelämnade till
mediernas rapportering kring en viss händelse, kan påverka vår bild av verkligheten.

Davian
Medlem
Inlägg: 3710
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vänsterliberal

Inlägg av Davian » 16 maj 2024, 08:43

Ja men det var fortfarande inte så att ingen sa emot eller liknande pga pk-samhälle.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2094
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Vänsterliberal

Inlägg av Blixten » 16 maj 2024, 19:00

Davian skrev:
15 maj 2024, 23:53
...Kul fakta på tal om signalord:...
men för att citera Davian ur en annan tråd:
Davian skrev:
16 januari 2024, 16:23
När jag säger from the river to the sea tänker jag att de judar som finns i det geografiska området kan bo kvar om de vill så länge de inte har ockuperat eller koloniserat.
...medan andra med samma slagord menar ungefär att alla judar bör avlägsnas, med fördel gm folkmord.

Då är det helt plötsligt inte dog whistle och signalord inte :-)

Davian
Medlem
Inlägg: 3710
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Vänsterliberal

Inlägg av Davian » 16 maj 2024, 20:30

Det är olika för olika grupper. Men ja, slagord är en variant av dogwhistle.

Man kommer aldrig vinna över en pro-Israel genom att ropa river to the sea. Men man kommer visa för Palestina-vänner och palestinier att man är på deras sida.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1888
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Vänsterliberal

Inlägg av loop » 16 maj 2024, 22:01

Markus Holst skrev:
15 maj 2024, 20:46
I en tv-intervju skyller Åkesson på vänsterliberalerna. För mig låter vänster och liberal som motsatser så vad menar Åkesson med begreppet eller är det bara ett pejorativ menandes "alla som har fel"?

Högerliberal har jag lättare att förstå eftersom det väl är de konservativa och liberalerna som har betraktats som höger?

Berätta allt ni vet om vänsterliberalitet! Finns det någon politiker som kallar sig vänsterliberal? När myntades uttrycket osv?
I Sverige har vi en riksdag med ett socialdemokratiskt parti(V), sen socialliberalerna röda, socialliberalerna miljö, liberalerna grön, liberalliberalerna, liberalerna blå, moralistliberalerna och de rasistiska marknadsliberalerna. Alla pysslar dom med nån form av liberal ekonomisk politik. Och förutom V, så vill samtliga det också. Detta vet rasisten, men han vill kalla sig konservativ eller nåt annat som han knappt vet vad det är. Men han vill för allt i världen inte erkänna att han och hans parti är (marknads)liberaler.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3838
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Vänsterliberal

Inlägg av a81 » 16 maj 2024, 22:46

Davian skrev:
16 maj 2024, 08:43
Ja men det var fortfarande inte så att ingen sa emot eller liknande pga pk-samhälle.
Självklart kunde vissa uttrycka politiskt inkorrekta åsikter om apatiska flyktingbarn i början av 2000-talet. Frågan är vilka som vågade göra det. Ofta kan 65-plussare som inte behöver bry sig om karriären vara mer frispråkiga, men deras inflytande är mycket begränsat. Om det hade varit lite högre i tak hade även personer på maktpositioner vågat ifrågasätta.

Jämför t.ex. Agnes Wold, 69, och Margareta Winberg, 76, som protesterar mot den nya könslagen för att ta ett aktuellt exempel:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gE ... -konslagen

hilbert
Medlem
Inlägg: 2260
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vänsterliberal

Inlägg av hilbert » 17 maj 2024, 00:28

Väl att märka är att Jimmy Åkesson i sin bok "Satis polito" inte talar om vänsterliberaler utan socialliberaler.
Efter tidöavtalet var han tvungen att sortera om språkbruket, och talar numera om vänsterliberaler.

Annars tycker jag att nättidskriften dagens arena är en typisk vänsterliberal tidskrift.
Även om den lutar ganska kraftigt åt S , så har man även medarbetare som Cecilia Malmström och Jonas Sjöstedt.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2094
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Vänsterliberal

Inlägg av Blixten » 18 maj 2024, 13:49

Davian skrev:
16 maj 2024, 20:30
Det är olika för olika grupper. Men ja, slagord är en variant av dogwhistle.

Man kommer aldrig vinna över en pro-Israel genom att ropa river to the sea. Men man kommer visa för Palestina-vänner och palestinier att man är på deras sida.
Ja och då kanske man kan konstatera att vänstern (yes) överanvänder det där med att hitta dog whistles överallt så fort dom hör något dom inte gillar när de själva delar slagord med folkmordsförespråkare?

Det mesta hackandet på pk jag har tagit till mig kommer från South Park, skapat av två snubbar som totalt sammantaget har noll intakta förhudar. Jag tänker att det betyder att att klagande på pk inte har rötter i nazismen. (Känner jag vänsterlogiken rätt, "kartan gäller över verkligheten" så betyder det bara att det går utmärkt att vara både nazist och jude.)

Jag hörde en komiker som sa att något i stil med: "det är jobbigt för oss som är progressiva, vi måste låtsas att vi inte kan begripa varför kvinnliga fotbollspelare har sämra betalt!" Jag tycker att det sammanfattar problemet med pk.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1888
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Vänsterliberal

Inlägg av loop » 18 maj 2024, 20:05

Blixten skrev:
18 maj 2024, 13:49
Ja och då kanske man kan konstatera att vänstern (yes) överanvänder det där med att hitta dog whistles överallt så fort dom hör något dom inte gillar när de själva delar slagord med folkmordsförespråkare?

Det mesta hackandet på pk jag har tagit till mig kommer från South Park, skapat av två snubbar som totalt sammantaget har noll intakta förhudar. Jag tänker att det betyder att att klagande på pk inte har rötter i nazismen. (Känner jag vänsterlogiken rätt, "kartan gäller över verkligheten" så betyder det bara att det går utmärkt att vara både nazist och jude.)

Jag hörde en komiker som sa att något i stil med: "det är jobbigt för oss som är progressiva, vi måste låtsas att vi inte kan begripa varför kvinnliga fotbollspelare har sämra betalt!" Jag tycker att det sammanfattar problemet med pk.
Detta är liberal media som skapat detta trams. Dom pratar hellre om att folk inte uttrycker sig korrekt än att bry sig i vad dom säger. Sen är det vanligt jävla hyfs att inte använda begrepp som folk tar illa vid sig av. Speciellt när det handlar om saker som dom aldrig kunnat påverka.
"Svetsarn" var dock det mest använda uttrycket för arbetarförakt för ett tag sedan. Och hetsandet mot sosseministern med hårdrockspojkvän var i samma stil.

Sen vet jag inte om du alltid förstår satir? South Park är ju roligt för att dom slår åt de flesta håll. Och bara den hållningen är mer "vänster" än nåt höger om S. Konservativa och moralister avskyr sånt, även om det kanske inte syns så ofta. Men SDs eviga hackande på media bygger ju på det i grunden. Och läser man Världen idag, så förstår man att många av deras läsare, klarar nog helt enkelt inte av vanliga tidningar.

Mitt problem med det uttryck som du kallar pk är att det slår neråt. Oavsett om du tillhör en utsatt minoritet och är trött på att ta skit, eller har ett ålderdomligt/knäppt/ohyfsat språkbruk, så slår begreppet mot dig. Och det erbjuder ingen som helst utväg.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13814
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vänsterliberal

Inlägg av Markus Holst » 18 maj 2024, 20:24

Nu börjar ni glida in på politik. Jag tror vi har utrett ordet vänsteriberal.

Varför vill jag inte ha politik på forumet? Jo för att snart börjar folk bli otrevliga mot varandra. Jag tror aldrig jag sett en artig politisk diskussion.

Låst