Vilka historiska rötter har skåneseperatismen?

Om idéer, föreställningar och tankegods genom historien.
Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 januari 2007, 16:28

Djinghis Khan skrev:Vasas danska förföljare med sitt armborst under det han utbrister "Väälkommen till Daalarna!" :wink:
Det kan jag göra! Ge mig lite bonniga kläder bara så lovar jag att jag kan få det att både se ut och låta grymmare än Xenas version.
Ibsen skrev:Väälkommen te Dáálarna. Danskjäävel...!
:lol:

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 3 januari 2007, 01:30

Jag tror faktiskt att skånenationalismen i dagens form har flera rötter.

Någonstans under sena 1800-talet-början av 1900-talet skapades den klassiska skånenationalismen då bröderna Weibull hittade på den hittade på uttryck som "skåneland" efter latinets "terra scaniae", samtidigt som skånska flaggan hittades på, Även skånes krig och konflikten mellan svenskar och danskar fick stort intresse vilket under nationalismens tidevarv kunde användas som argument.
Innan dess var nog många skåningar rätt subversiva mot regeringsmakten.

Sen tror jag att det länge i Skåne funnits en utanförskapsmentalitet som mest kan beskrivas med Linnés beskrivning att Skåne är "ett inhemskt men utländskt land". Mycket tack vare att skånes landskap, dialekt,seder, kokonst och klimat skiljer sig.
Denna "utländskhet" har sen de nationalistiska glansdagarna i Sverige resulterats "provinsförtryck" där skånskhet samtidigt utmålats som pitoresk men även som en fult för skåningarna själva. Många gillar t.ex inte överdriven skånsk dialekt, men det här tror jag ändrar sig idag då många i sveriges kulturliv är skåningar, även om dialekten t.ex har noll respekt i vissa kretsar.
Men den historiska revisionismen, danskälskandet och hänvisande till gamla fältslag, snapphanar och skåneflaggor är något helt annorlunda.

Jag vet många som är för någon slags skånsk separatism i stil med t.ex Katalonien, men det här verkar vara rätt oorganiserade privata opinioner som inte realiserats i något seriöst partiprogram. Dethar helt enkelt aldrig presenterats förnuftigt, utan resulterar i knasbollar som t.ex Skånepartiet (ett parti som förövrigt har väldigt litet med klassisk skånenationalism att göra, dvs de anknyter inte till historiska oförrätter, har en egen 'skånsk' flagga, etcetra)
Skåningar diffrentierar sig själva nog för mycket från danskarna, dessutom är skåne idag ett samhälle där skåningarna sköter sig själva och det upplevs inte som toppstyrt av någon "uppsvensk" utsugare.
Utan skåningarna känner sig tvärtom rätt välbärgade, även om t.ex skåningar är mer vänliga till EU och samarbete med kontinenten än vissa andra delar av landet, så hör det här samman med en idé att skåningarna tjänar mer på att hänga med danskarna i den närliggande huvudstaden Köpenhamn, än tråkiga Stockholmare långt uppe i "Skogen". Vilket kan stämma på ett visst sätt eftersom Köpenhamn (och även Tyskland) ligger mycket mer nära. Detta leder till en slags utbrytarsugen euro-regionalism som man kan t.ex känna igen i regioner av Italien, Frankrike, Belgien eller Spanien. Partiet Skånefederalisterna försökte slå mynt av detta men nådde inte ut riktigt.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 3 gånger.

Giancarlo
Medlem

Inlägg av Giancarlo » 3 januari 2007, 01:32

Föresten så har jag bla läst flera skåneseparatistiska skrifter där man påstår följande:

Att det skrevs litteratur på skånska på 1800-talet,
att det var två eller tre uppror i skåne mot "svensken" på 1700-1800-talet.
Finns det någon verklighet i detta?

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 3 januari 2007, 11:35

Det "uppror" som skåneseparatister oftast talar om är den sk Klågerupsmassakern, när ett stort antal bönder och drängar protesterade mot lantvärnsutskrivningarna 1811. Protesterna slogs ned brutalt vid Klågerup och ett trettiotal personer dödades. I efterspelet dömdes ett tjugotal till döden vilket mildrades av HD till tre personer varav två verkligen avrättades. Andra dömdes till spö- eller fästningsstraff.

Detta tolkas ofta som ett skånskt separatistiskt uppror, men av vad jag kan förstå så finns det ingen grund för detta. Mot den tolkningen talar framförallt att liknande uppror förekom även i andra delar av landet. Bl.a. så kväste en grupp ur Upplands regemente under överstelöjtnant Hård af Segerstad ett liknande uppror i trakterna kring Norrtälje vid samma tid. Man måste komma ihåg att Sverige kring sekelskiftet 1800 och under 1800-talets första decennier var mycket oroliga politiskt. Flera statskupper, mord på en kung och på rikets högsta tjänsteman (v. Fersen) m.m. Det är ju heller ingen slump att riksdagarna under perioden hölls i landsortsstäder och inte i Stockholm (utan i Gävle, Norrköping och Örebro).

Förövrigt tror jag liksom föregående inlägg att den skånska patriotismen är en skapelse av det sena 1800-talet och att det knappast finns någon historisk kontinuitet i den skånska separatismen. Hade det gjort det hade vi förmodligen sett separatiströrelser i Skåne under 1800-talet, inspirerade av Italien, Polen, Grekland etc.

/P
Senast redigerad av 1 Pewi, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Kimsan
Ny medlem

Inlägg av Kimsan » 3 januari 2007, 13:01

Angående historieundervisningen så kan jag tala om att min lillasyster som går på mellanstadiet i Kristianstad har läst om Gustav Vasa nyligen. Jag tror att lokalhistoria kan vara ett bra sätt att få barn (och vuxna) intresserade av historia, men i skolorna verkar det vara väldigt mycket upp till enskilda lärare. Jag läste bara om svenska kungar i grundskolan för femton år sen.

Jag har en kursare i Lund som kommer från Uppsala, som märker stor skillnad mellan hur man förhåller sig till det skånska respektive till exempel det uppländska. Hon har förvånats av hur ofta det står "Skåne", "skåningar" etc i till exempel dagstidningar här nere.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 3 januari 2007, 13:37

Det finns ju onekligen lansdskap eller provinser i Sverige som är mer lokalpatriotiska än andra, även om denna lokalpatriotism inte skall förväxlas med separatism. Komme rman på besök i Skåne, sträcks näven fram med orden "Välkommen till Skåne". Som resandes i Dalarna hälsas man på liknande sätt "Välkommen till Dalarna". Jag gör vad jag kan för att, på skämt, införa denna stolthet i Västergötland och hälsar ibland förvånade besökare med orden "Välkommen till Västergötland".

Jag skulle föreställa mig att upplänningar är lika ointressrerade av sin lokalpatriotism, som västgötarna är.

Kan man på något begripligt sätt förklara hur dessa olikheter i lokalmedvetenhet har fötts? Finns det paralleller till skåningarns och dalfolks stolthet över sitt landskap på andra håll i landet? Jag gissar på Jämtland och Gotland.

Att Kimsans lillasyster i kristiandstad läser om Gustav Vasa, får nog anses rätt och riktigt ur ett allmänbildande perspektiv, men intressant vore att se hur hela hennes historiska utbildning/läroplan ser ut, ifall den är mer skånsk än svensk.

Nu hamnar detta förvisso utanför ämnet om skåneseparatismen, och jag ber moderatorerna flytta det om inlägget hamnar allt för fel.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 3 januari 2007, 16:45

Jag är också intresserad av just det du skriver Marcus, varför vissa regioner, ibland hela landskap, odlar en lokalpatrioptism som helt saknas i andra. Skåne, Jämtland och Gotland verkar hysa en landskapsbetingad lokalpatriotism - dvs man lyfter fram hela landskapet som en helhet och inte bara en ort som säkert är rätt vanligt på andra håll. I Dalarna t.ex. upplever jag att lokalpatriotismen är knuten till de gamla socknarna snarare än landskapet. Orsafolket är stolta över Orsa, Malungsborna är stolta över Malung osv. En annan paralell är den samiska patriotismen, som är nationalistisk snarare än lokalpatriotisk eftersom det rör sig om en etnisk grupp, som dessutopm är spridd över stora områden. Detsamma kanske gäller för tornedalingarna. En annan slags lokalpatriotism skulle man kunna se i Norrland, där motståndet mot centralmakten verkar frodas.

Jag skulle säga att lokalpatriotism har en grogrund på platser där man historiskt sett antingen har tillhört ett annat land eller har haft ett stort själbestämmande, har en lokal särprägel som skiljer dem från majoriteten eller på bågot sätt känner sig förfördelade.

I Skånes och i Jämtlands fall har vi områden som tidigare tillhört andra riken, Jämtland har dessutom varit relativt själbestämmande. I dessa landskap finns också en lokal särprägel. På Gotland har man av tradition haft ett visst själbestämmandem, landskapet har dessutom tillhört Danmark och har en lokal särprägel i form av dialekt m.m. Dalarna har också haft en tradition av oberoende samt har en lokal särprägel. Den historiska bakgrunden med flera uppror och framgångar har skapat en stolt självmedvetenhet.

En mycket viktig del i lokalpatriotismen har blivit offermentaliteten, och den försöker praktiskt taget alla intressegrupper i samhället utnyttja. Det anses fint att vara en underdog, som förtryckt och utsatt vinner man sympati och opinion. Har ens förfäder utsatts för oförätter kan man därför dra det kortet. Skånepatrioter kan därför plocka fram snapphanarna och andra upproriska, medan norrlänningarna hakar på samernas klagomål och vill också se sig som förtryckta "koloniala" offer för en avlägsen, utsugande statsmakt.

Kan du inte lyfta fram en tradition av självständighet, lokal särprägel eller offerstatus blir det svårt att bygga upp och underhålla en lokalpatriotism. Därför finns det ingen stark lokalpatriotism i Mälardalen, delar av södra Sverige utanför Skåne samt i mellansverige. De stackars närkingarna kan då inte, för att ta ett exempel, lyfta fram några historiska eller samtida oförätter, ingen tradition av självbestämmande eller tillhörighet till annan stat, ingen stolt historia där landskapet utmärkt sig, de kan inte heller plocka fram och skylta med obegripliga dialekter, spettekakor eller gamla folkdräkter.

Men det är särskilt intressant varför landskap som delar samma förhållanden som Skåne - alltså Halland, Blekinge, Härjedalen - inte hyser någon stark lokalpatriotism trots att grogrunden finns där.

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 6 januari 2007, 01:49

En sak som inte nämnts är att Skåne varit ett rikt och bördigt land. Detta har gjort att skåningarna har lätt att se sig som från en bättre del än svenskarna som finns i skogarna i norr. Skåningar bor ju på kultiverad åkermark.

Skåne har väl därtill varit ett självständigt rike innan det kom under dansk kontroll.

Vill lägga in en kommentar från en bekant från Malmö. Vi diskuterade stora städer i Sverige varpå han konstaterade att det finns ju Stockholm, Köpenhamn och i viss mån Göteborg som tillhör storstäderna.

Min erfarenhet, från egen släkt, är att skåneseparatismen mest är ett uttryck för en känsla av att vara förmer och att komma från ett område med äldre och större kulturella anor än svenskarna. Seriös seperatism har inte än funnits, men grogrund finns för att den skall kunna utvecklas.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 6 januari 2007, 14:54

pandersson2 skrev:Skåne har väl därtill varit ett självständigt rike innan det kom under dansk kontroll.
Motivering av dagens "separatism" eller vad man ska kalla det saknas inte, men frågan gällde dess historia. Fanns det uttalad Skåne-chauvinism under dansk tid?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 7 januari 2007, 13:30

pandersson2 skrev:Skåne har väl därtill varit ett självständigt rike innan det kom under dansk kontroll.
Det är ju en sanning som gäller varje provins i såväl Danmark som Sverige, förutom då de små kärnländer varifrån "erövringen" tagt sin början

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 14 januari 2007, 02:33

Hexmaster,

jag uppfattade diskussionen som i första hand gällande skånenationalism i förhållande till Sverige, inte till Danmark. Om du inte anser att kultivering av landskap och Universitetet har påverkat det så har vi skilda uppfattningar. Varför skulle denna uppfattning varit annorlunda tidigare? Med tanke på att det är svenskar traditionellt sett som plundrat och härjat landskapet och att detta bör funnits mer i minnet under tidigare tid än nu så tror jag att det snarare bör varit än tydligare tidigare. Stora delar gjorde ju faktiskt uppror mot svenskarna under Karl XIs tid, något jag inte tror varit så vanligt i andra landskap. Från denna grogrund har senare dagens nationalism utvecklats, främst under utveckling från de nationalistiska strämningar som fanns på 1800-talet.

Att Skåne varit självständigt finns fortfarande i minnet och nämns, det gäller väl inte för så många andra landskap? Ingenting brukar vara unikt i sig, det är kombinationen som är intressant.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 14 januari 2007, 11:28

pandersson2 skrev:Varför skulle denna uppfattning varit annorlunda tidigare?
Ingen aning, men har den varit annorlunda tidigare?
pandersson2 skrev:Stora delar gjorde ju faktiskt uppror mot svenskarna under Karl XIs tid, något jag inte tror varit så vanligt i andra landskap. Från denna grogrund har senare dagens nationalism utvecklats, främst under utveckling från de nationalistiska strämningar som fanns på 1800-talet.
...Vilket skulle bevisas. :) Det är ju skillnad på att hänvisa till något i efterhand och att hålla det i levande minne.

Användarvisningsbild
Pewi
Medlem

Inlägg av Pewi » 14 januari 2007, 20:28

Jag har aldrig i någon källa eller litteratur sett någon hänvisning till en skånsk nationalism/separatism under 1800-talet. Om någon sitter på en sådan så är jag hemskt intresserad av referensen. Allra helst om det finns några bra källor.

Min uppfattning är (hittills i alla fall) att detta är en, förmodligen ganska sen, nittonhundratalsföreteelse, snarare än något som har en historisk kontinuitet. Men som sagt, det vore intressant att se en bra referens.

/P

Skriv svar