Varför har judar förföljts?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
Användarvisningsbild
Anckarström
Medlem

Varför har judar förföljts?

Inlägg av Anckarström » 27 juni 2003, 00:32

Har alltid undrat varför denna religiösa grupp varit så utsatt genom århundradena, vilken annan grupp människor har ett eget ord (pogrom) som beskriver illdåd de utsatts för?
Så nu undrar jag om herrarna (och damerna) här kan ge mig en viss bild av motiven (reella eller påhittade) bakom judeförföljelser genom tiderna (Nazi-Tyskland, Spanien efter re-conquistan etc)?
Varför s.a.s 'hackade' man på judarna? Varför inte någon annan minoritetsgrupp?

Patrick A
Medlem

Inlägg av Patrick A » 27 juni 2003, 00:36

Nog finns det ju andra grupper som också fått ta skit genom tiderna. Bl.a. zigenarna har ju inte haft det så lätt, som exempel. Jag är ingen expert på det här området dock, så jag kan inte ge något svar på frågan kring judarna.

/Patrik

Användarvisningsbild
ToyMan
Medlem

Inlägg av ToyMan » 27 juni 2003, 01:40

En enkel förklaring är att dom kristna under medeltiden ansåg att Jesus död berodde på dom !

Sen under senmedeltiden fram till 1800-talets mitt så var Judarna i många länder hänvisade till mindre "bra" yrken bla Pantbankier, Procentare (dvs utlånare av pengar) Dom fick stor makt och sågs av "gemene" man som utpressare m.m !

Jag läste att vissa Procentare började med guldsmide och diamantsslipning under 1700-talet, det är förmodligen där deras yrkesskicklighet härstammar ! Dom bästa diamantsliparna idag finns i New York (en stor Judisk firma som bla De Boers använder sig av)

Känsligt ämne, men jag läste en bra bok av en Judisk författare som handlade om den förföljelse dom haft de senaste 2000 åren !Där avhandlade han bla ovan punkter som grunden till antisemitismen !

Användarvisningsbild
Dietrich
Medlem

Inlägg av Dietrich » 27 juni 2003, 10:37

känsligt som sagt.

Jag tror att det är så med alla slags folkgrupper som har starka traditioner, som romer,judar,samer.
traditioner som skiljer sig från det vanliga i den kultur som man själv vistas i. Är lätta att skylla på å peka ut.
Å är det dålig ekonomi i landet så är dett lätt att peka på en grupp som sticker ut.
Vilket vi kan se även i Svergie idag där många beskyller invandrare för all möjligt.
så jag tror inte det har ändrats så mycket i folks mentalitet från 1930 till 2003.
Ofta är det ju så att det man inte förstår är man ju rädd för, där tror jag du har en stark anledning till utrotningar av olika folkgrupper.

Hlidsjalf
Medlem

Inlägg av Hlidsjalf » 27 juni 2003, 18:46

Nu tycker jag iofs att det är en rätt stor överdrift att jämföra samernas utsatthet med romernas... :roll:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 27 juni 2003, 20:04

Nu tycker jag iofs att det är en rätt stor överdrift att jämföra samernas utsatthet med romernas...
Exakt, det har ju aldrig förekomit utrensingar mot oss samer (nåja riktig same är jag inte direkt) På tal om samer glöm inte samespecialkvällen imorgon lördag på SVT2, bl.a visas filmen "Vägvisaren".

Angående Judarna så är det ofta så att folk i deras närhet har varit enormt provocerade av deras anspråk på att vara utvalda av den ende Guden, och stå i förbund med honom. Ren avundsjuka kanske man ska säga?

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 27 juni 2003, 20:20

Långtgående hypotes; kan det ha nåt med att göra att den förådande lärjungen kallas Judas?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 27 juni 2003, 20:22

Reinhardt skrev:Långtgående hypotes; kan det ha nåt med att göra att den förådande lärjungen kallas Judas?
En del moderna forskare tror att de som skrev evangelierna uppfann Judas som en symbol för det Judiska folket, som enligt dom skulle ha förrådit Jesus.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 27 juni 2003, 20:31

Djinghis Khan skrev:En del moderna forskare tror att de som skrev evangelierna uppfann Judas som en symbol för det Judiska folket, som enligt dom skulle ha förrådit Jesus.
Intressant, kan du berätta mer om de teorierna?

/Marcus

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 27 juni 2003, 20:41

Marcus Wendel skrev:
Djinghis Khan skrev:En del moderna forskare tror att de som skrev evangelierna uppfann Judas som en symbol för det Judiska folket, som enligt dom skulle ha förrådit Jesus.
Intressant, kan du berätta mer om de teorierna?

/Marcus
Jag fick först höra talas om det i en dokumentär på Discovery, och den är en detalj i en serie teorier som har uppkommit om Jesus riktiga, historiska liv - till skillnad från de rosiga religiösa evangelierna som skrevs decennier efter hans död. Enligt deras teorier (kommer tyvärr inte ihåg namnet på historikerna) var antalet lärjungar - 12 - endast en traditionell symbolisk siffra - egentligen kan lärjungarnas antal ha varit obegränsat hävdar dom. Judas efternamn Iskariot kan ocksa vara en förvanskning av en hebreisk rörelse (komme rinte ihåg namnet), alltså är han då en symbol för den Judiska fraktionen som skulle ha förråt Jesus. Jag ska försöka ta reda på mer - intressant är det onekligen!

/DK M

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 27 juni 2003, 20:52

Jag såg också den dokumentären. Poängen med deras resonemang var att Paulus förändrade kristendomen i grund pga hans strävan att rekrytera ickejudar till kristendomen. Traditionalister som ville att kristendomen skulle förbli en judisk sekt motarbetade Paulus.

Den ursprungliga kristendomen skulle ha varit en revolutionär rörelse som motsatte sig romarnas ockupation av Palestina. Pontius Pilatus svarade genom att korsfästa deras ledare. Rörelsen levde dock vidare efter Jesus död.

Senare bröt Paulus med traditionalisterna och i sin iver att ställa sig in hos de romerska myndigheterna utvecklades kristendomen i antijudisk riktning. Bland annat fick Judarna skulden för att Jesus avrättades. Detta trots att korsfästning var ett romerskt straff medan judarna använde stening som avrättningsmetod.

Dilbert
Medlem

Inlägg av Dilbert » 27 juni 2003, 20:58

Djinghis Khan skrev: Jag fick först höra talas om det i en dokumentär på Discovery, och den är en detalj i en serie teorier som har uppkommit om Jesus riktiga, historiska liv - till skillnad från de rosiga religiösa evangelierna som skrevs decennier efter hans död. Enligt deras teorier (kommer tyvärr inte ihåg namnet på historikerna) var antalet lärjungar - 12 - endast en traditionell symbolisk siffra - egentligen kan lärjungarnas antal ha varit obegränsat hävdar dom. Judas efternamn Iskariot kan ocksa vara en förvanskning av en hebreisk rörelse (komme rinte ihåg namnet), alltså är han då en symbol för den Judiska fraktionen som skulle ha förråt Jesus.
Ja, t.ex. i konsten har Judas Iskariot ofta porträtterats som en "typisk" jude, som redan i sitt lömska utseende avslöjar sin förrädiska falskhet. Men om man skall göra några analogier utifrån namnet bör man också komma ihåg att det också finns en "god" Judas i lärjungaskaran, han som kallas bror till Jesus i Markus 6:3 och som tillskrivs författarskapet till "Judas' brev" i Nya Testamentet. Så kanske är det ändå så att det är antisemitismen som färgat bilden av Judas Iskariot, snarare än omvänt?

Angående evangelierna kan man tro och tycka vad man vill om deras historiska källvärde, men jag tycker att det är att ta i att kalla deras skildring för "rosig". T.ex. litteraturforskaren Erich Auerbach har framhävt dem som de första texter där man får en någotsånär realistisk bild av vardagsliv och vanliga människor, till skillnad både från äldre guda- och hjältesagor och senare helgonlegender.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 27 juni 2003, 22:02

Just det faktum att de kunde ta ut ränta bör ha varit ganska uppretande i de äldre medeltida städerna. Likaså att man säger att man är ett av gud utvalt folk, det är ju att "sticka ut hakan"

Tror dock att det är mycket tradition, dvs att förfäderna hatade judar, alltså gör nästa generation det med.

Kropotkin

Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem

Jesus=Jude?

Inlägg av Kretschmer » 29 juni 2003, 00:52

Rätta mig om jag har fel men var inte Jesus israel (dvs jude) ?

/Kretschmer

Ingmar
Medlem

Re: Jesus=Jude?

Inlägg av Ingmar » 29 juni 2003, 01:37

Kretschmer skrev:Rätta mig om jag har fel men var inte Jesus israel (dvs jude) ?
Jo, han var etnisk jude.

Förutom nämnda religiösa och ekonomiska fördomar finns ju den lite modernare ZOG-teorin. Den som föddes när falsariumet "Sion vises protokoll" vandrade från Tsarryssland till Europa och som går ut på att judarna gemensamt strävar efter världsherravälde.

Skriv svar