Fika: En urgammal svensk tradition, eller?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Fika: En urgammal svensk tradition, eller?

Inlägg av a81 » 31 januari 2024, 13:25

Tänkte på Ulf Kristerssons fikavideo inför Macrons Sverigebesök. Är verkligen fika så djupt rotat i Sverige?

Om man går tillbaka till exempelvis 1980-talet, så är min bild att nästan bara äldre och (övre) medelålders fikade, eller snarare hade "förmiddagskaffe" eller "eftermiddagskaffe" och åt "kaffebröd". Ordet "fika", i den mån det användes, betydde väl "kaffe" snarare än "kaffe och kaffebröd". Dessutom var väl "fika" då ett ganska slangbetonat och hårt ord, ungefär som "käk", "cigg" eller "stålar".

Jag tänker att hela den här fikavurmen kom med millenials-generationen (de som är mellan ca 30 och 40 idag), som liksom inspirerats av äldre generationer att safta, sylta, sticka, etc. Man har tagit över farmors och mormors kaffe- och umgängesvanor, men klistrat på begreppet "fika", som nog inte farmor och mormor använde, utan som då snarare betydde en kopp kaffe på rasten på jobbet.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13692
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fika: En urgammal svensk tradition, eller?

Inlägg av Markus Holst » 31 januari 2024, 13:49

Jag läser i SAOB. Där nämns inte ordet fika i sin nutida betydelse. Däremot finns det med i betydelsen "brådska, hast, skyndsamhet". Kan ordet komma från att man tar en snabb kopp kaffe?
Wikipedia skrev:Ordet fika i betydelsen att dricka kaffe finns belagt i svenskan sedan 1910.[21] Enligt Herman Palms bok Hemliga språk i Sverige[22] (1910) användes ordet fika på fängelset Långholmen, samt av Stockholms sotare där ordet fikhäck används för kafé; häck betyder hus på knallarnas hemliga språk månsing.
Men kan det månne vara så att baklängesslangen hänger ihop med att man tar en skyndsam kopp? Jag tror det inte men det vore kul om det så vore.

Fika är emellertid ett ord min konservativa mamma, född 1931, aldrig skulle ta i sin mun just för att det för henne är ett ovårdat ord.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Fika: En urgammal svensk tradition, eller?

Inlägg av a81 » 31 januari 2024, 17:01

Undrar liksom när "fika" började betyda "kaffe och kaffebröd" och inte bara "kaffe". Jag har försökt kolla i KB:s tidningssök på nätet, men bara lite ostrukturerat. Jag tänker att det är lite senare än man tror, minns själv ett missförstånd på 1990-talet någon gång när en medelålders person missförstod en tonåring avseende vad som menades med "fika".

Söker man i äldre tidningsartiklar verkar "fika" alltid betyda bara "kaffe", står t.ex. "fika och smörgås". Dessutom verkar "fika" mest stå annonser för olika tillställningar i föreningar, kyrkor, etc., inget som står ofta i vanlig tidningstext.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1167
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Fika: En urgammal svensk tradition, eller?

Inlägg av Gerrgul » 2 februari 2024, 19:16

Ett ords extension eller betydelseomfång är sällan skarpt avgränsat och förändras typiskt över tid.

Knoparmojets fika var ett kodord för kaffe. Om husfrun inte var snål utan bjöd på kaffe plus ev något annat. Förklarar också kopplingen till rast.

Sågs länge som ovårdat språk i finare kretsar. Liksom ordet "tjej" som är lånat från resandefolkets romani. Nu börjar det bli allmänt accepterat.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Fika: En urgammal svensk tradition, eller?

Inlägg av a81 » 5 februari 2024, 00:08

Jo, det är väl två olika saker som liksom blivit det "ursvenska" fika. Dagens fika har ju mera att göra med det som förr i tiden kallades kafferep, medan ordet fika på 1900-talet mer var ett slags arbetarslang för en kopp kaffe i fikarummet, möjligen tillsammans med mariekex eller liknande.

Dessutom är min känsla att fika- eller snarare kafferepskulturen var på utdöende under slutet av 1900-talet. Det var mest äldre damer som umgicks genom att dricka kaffe och äta bullar och kakor. Unga vuxna umgicks väl mer genom att äta middag, typ parmiddagar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13692
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Fika: En urgammal svensk tradition, eller?

Inlägg av Markus Holst » 5 februari 2024, 00:30

Fikakulturen har väl också utarmats med alla konstiga kaffe man kan välja på idag på fikaställen. Ibland är det en konst att lyckas beställa hederligt bryggkaffe.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2228
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Fika: En urgammal svensk tradition, eller?

Inlägg av hilbert » 5 februari 2024, 11:39

Fikakulturen har väl också utarmats med alla konstiga kaffe man kan välja på idag på fikaställen. Ibland är det en konst att lyckas beställa hederligt bryggkaffe.
Riktiga karlar dricker inte kaffe latte :milwink: .

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Fika: En urgammal svensk tradition, eller?

Inlägg av Hans » 5 februari 2024, 12:07

Eller bryggkaffe.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1318
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Fika: En urgammal svensk tradition, eller?

Inlägg av adlercreutz » 5 februari 2024, 13:57

Det kanske är en sammanblandning av att

-ordet fika är hyfsat gammalt (tidigt 1900-tal), fikarast på jobbet också etablerat under lång tid
-företeelsen kaffe+bröd/kafferep är ännu äldre (1700-tal?), konditorier dito

De två beståndsdelarna, ordet och "grejen", är båda rätt gamla. Att slå ihop dem är en yngre grej. Man kanske även får skilja på

-kafferep
-kondisbesök
-fikapaus på jobbet
-fikapaus med familjen
osv.

Alla kallas väl "fika" idag, men de ser rätt olika ut och har fått epitetet vid olika tidpunkter i historien. Det som marknadsförs till turister är kanske främst konditorierna, men de andra används gissningsvis för att skapa en liten myt kring fenomenet.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Fika: En urgammal svensk tradition, eller?

Inlägg av a81 » 5 februari 2024, 21:29

Håller helt med, det var ungefär det som var min poäng. De som fikade mest för 30 år sedan, damer i 70-/80-årsåldern, använde inte ordet fika i någon större utsträckning.

Skriv svar