1923

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5061
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: 1923

Inlägg av koroshiya » 9 januari 2024, 20:29

För mig känns det uppenbart att vissa bilder är retuscherade. Det påminner mig om "Världskriget i Bild" som började ges ut redan innan Hitler sköt sig, tror jag.

Förmodligen var det allmänt accepterat, och att folk förstod att vissa detaljer var förstärkta.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11175
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: 1923

Inlägg av sveahk » 10 januari 2024, 19:15

Vad som väckte mitt intresse i de här bildreportagen: Bildsidorna i den schweiziska veckotidningen presenterar mig veterligen väl första gången ett flertal bilder på Hitler - utanför Tyskland. Statskuppen i München var ju en big story, och så gjordes han nu också bekant för utlandet. Även om han i tidningen än så länge fick ta plats mellan prinsessor och drottningar, senaste parismodet och en bilåkande elefantbaby...!

Här syns han f.ö. första gången i samma tidskrift i september 1923, man markerar honom på bilden med ett kryss...så att alla vet vem det är...!
IMG_0739.jpeg

Hitler var första och enda gången i Schweiz i slutet av augusti 1923, "Studienzwecke" (pga studier) stod det i hans visum - men det var naturligtvis i den galopperande tyska inflationen mer för att tigga pengar till partiet hos rättänkande schweiziska industriella...!

Hitler nämnde sällan sitt Schweizbesök 1923, men en gång dök det upp, 1942, vid middagsbordet i hans ukrainska högkvarter:
"1923 var jag en gång i Schweiz, åt i Zürich och var fullständigt perplex över överflödet av maträtter. Vad har ett så litet land för livsideologi?"
(«Ich bin 1923 einmal in die Schweiz gekommen, habe in Zürich gegessen und war vollständig perplex über die Fülle der Gerichte. Was hat so ein kleiner Staat für eine Ideologie des Lebens?»"

----------------------------
Nja, två bilder med Hitler och Ludendorff är ihopklippta, det är tydligt, annars ser jag inga viktiga retuscher. De stora bildförändringarna hittar vi vid denna tiden och senare framför allt i de politiskt färgade propagandabladen, mer sällan där underhållningen, som här stod i första rummet!

Hans K

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 102
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: 1923

Inlägg av CHJIMS » 27 april 2024, 13:36

hilbert skrev:
30 juli 2023, 12:38
Ett sekel senare blev även vaccinet mot covid-19 ett spektakulärt resultat av internationellt samarbete.
Ja, verkligen. Under Coronaåren 2020 och 2021 var hela världen tillsammans mot pandemin, ändå så mycket roligare än dagens världsläge.


Skriv svar