Typiskt svenskt?

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9764
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av Amund » 28 oktober 2023, 09:46

Kan man säga att svenskar har en vurm för enkelhet och naturlighet? Jag menar att ingen annanstans i världen anses det som lika självklart att rationalisera bort allt som kan upplevas hierarkiskt eller opraktiskt, exempelvis DU-reformen. En annan iakttagelse är att svenskarna gärna reser i shorts bara för att de är på väg till ett varmt land - har aldrig förstått varför man i december åker från Hudiksvall till Arlanda i kortbyxor om man inte är framme på Kanarieöarna förrän mitt i natten nästa dygn? Svenska flygplats lounger är nog även de enda i världen där män får sitta med sina håriga ben. Lounger i andra länder har ofta förbud mot kortbyxor. Även på storstadssemestrar går svenskar ofta i shorts, det är väl ok i Rom men inte i Singapore eller Hong Kong.

En inte ovanlig klädkod i en svensk matvaruaffär är idag ofta foppa-tofflor med vida mysbyxor där skinkorna guppar oblygt, åtminstone på mindre orter men aldrig i städer. Fast det kanske inte är något svenskt fenomen.

Jag försöker inte mästra eller kritisera personliga val men är det inte lite typiskt svenskt med ledig klädsel?

OBS: Fast allt jag skrev ovan gäller nog i ännu högre grad brittisk underklass.
Senast redigerad av 1 Amund, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av a81 » 28 oktober 2023, 10:28

Är det inte så att både Sverige och Storbritannien har förhållandevis välavlönad arbetarklass och hög andel som äger sin bostad (liberala regler avseende bolån). En svensk eller brittisk industriarbetare eller liknande, som köpte huset för 30 år sedan, har nog bättre råd med utlandsresor än en tysk kollega som bor i hyresrätt och lägger halva lönen på hyra? Demografin hos charterturisterna ser kanske olika ut.

Dessutom är min bild att svenskar var mer formellt klädda och mer titelfixerade än genomsnittet i Europa fram till 1960-talet. Det var full kostym eller dräkt som gällde och det dög liksom inte med "ni", utan det var "professorskan", "kandidaten", etc. Behovet av slappare klädkod och dureform var större här. Sedan är det väl så att Sverige som alltid är landet som har svårt att vara lagom, så det blev mysbyxor och foppatofflor när folk diskuterar bolån med banken, går och röstar, etc.

Samtidigt exotifierar vi omvärlden en del. Jag tänker på det där med medelhavskost till exempel. Jag läste en artikel där det stod att i Medelhavsområdet äter man minsann surdegsbröd, massor av grönsaker och dricker svagare vin. Jag har som de flesta svenskar varit flertalet gånger i Sydeuropa. Det vin jag har sett har haft samma styrka som i Sverige, brödet är oftast kritvita baguetter (jfr "butiksbakat") och kosten verkar snarare vara kött och pommes frites utan sås än mängder av grönsaker. Dessutom dricker vi svenskar mer vin per capita än sydeuropéer idag. De dricker snarare öl än vi i Sydeuropa numera. Jag gissar att hälsoskillnaden snarare handlar om att vi stressar mer, bemöter äldre med mindre respekt och kanske äter mer ultraprocessad mat som falukorv och fabriksgjorda köttbullar.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13701
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av Markus Holst » 28 oktober 2023, 18:10

Ang ledig klädsel så är ju mången amerikan imponerad över hur välklädda svenskarna är. De vackra svenska flickorna kan alltså beskrivas som de vackert klädda svenska flickorna. Som motvikt nämns hur kändisarna går i mjukisbyxor.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28621
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av Hans » 28 oktober 2023, 19:34

Vinpimplande per capita:

https://worldpopulationreview.com/count ... by-country

Har inte grävt djupare än kartan som visas.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av a81 » 29 oktober 2023, 13:21

Var den här kartan jag tänkte på, med vinlandet Sverige och öllandet Spanien:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Alcohol ... _2016).svg

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av a81 » 29 oktober 2023, 13:24

Markus Holst skrev:
28 oktober 2023, 18:10
Ang ledig klädsel så är ju mången amerikan imponerad över hur välklädda svenskarna är. De vackra svenska flickorna kan alltså beskrivas som de vackert klädda svenska flickorna. Som motvikt nämns hur kändisarna går i mjukisbyxor.
Ja, jag tror att det är lite dubbelt. Min känsla är att många äldre européer är mer välklädda på jobbet än svenskar, men att yngre kontorsanställda nästan har mer avslappnad klädsel än svenskar. På svenska kontorsarbetsplatser har liksom 50-talister och 90-talister ungefär likadana kläder. I Europa är min bild att de äldre går i kostym på jobbet, medan de yngre har jeans och t-shirt. I Sverige (Norden) har liksom alla en "mittemellan-klädsel" på kontoret.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av masase » 29 oktober 2023, 13:58

a81 skrev:
28 oktober 2023, 10:28
Är det inte så att både Sverige och Storbritannien har förhållandevis välavlönad arbetarklass och hög andel som äger sin bostad (liberala regler avseende bolån). En svensk eller brittisk industriarbetare eller liknande, som köpte huset för 30 år sedan, har nog bättre råd med utlandsresor än en tysk kollega som bor i hyresrätt och lägger halva lönen på hyra? Demografin hos charterturisterna ser kanske olika ut.
Väldigt få tyska industriarbetare lägger halva lönen på hyran. Den tyska regeln är om du spenderar mer än 25% av din lön så är du "entarmt"/ utfattig.

I stora delar av Tyskland så har befolkningen stått stilla eller till och med fallit de senaste tjugo åren och Tyska hyreshus är byggda för evigheten så finns det gott om hyfsade lägenheter till hyfsade priser. En Tysk industriarbetare tjänar kring 30 kEUR per år (1) så 25% brutto blir 7.5 k EUR. Om du tar Essen som exempel på industristad så kostar en hyrestrea runt 450-800 euro (min två i Duesseldorf kostade 350 2003 så priserna har gått upp lite men inte jättemycket) (2)

Totalt alltså 20-30% av en inkomst och som regel så jobbar frun även i Tyskland iaf deltid om det inte finns småbarn i familjen.

Det svenska och brittiska systemet med att alla köper (rad)hus eller lägenheter var jättefördelaktigt under den långa lågränteperioden från 2008 men i dagsläget så har nog Helmut mer slantar över än Kalle och James. Även om det inte är så mycket inköpspris kvar på huset så behövs det efter 30 år nytt tak, nytt uppvärmningssystem, kanske nytt kök och badrum, etc, etc.

(1) https://www.erieri.com/salary/job/facto ... er/germany
(2) https://www.immowelt.de/suche/essen/woh ... MOUNT&sp=1

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3784
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av a81 » 29 oktober 2023, 22:14

Håller med till stor del, men samtidigt är det många medelålders och äldre svenskar och britter som är mycket förmögna genom bostadskarriär, trots att de aldrig haft någon särskilt hög lön. Jag vet inte mycket om Tyskland, men likt grannländerna Österrike och Schweiz är bostadsägandet mycket lågt, 40-50 % av befolkningen äger sin bostad. I Sverige och Storbritannien är det ungefär två tredjedelar som äger sin bostad. Även det är ganska lågt. I Norge äger t.ex. ca 80 % sin bostad.

Sedan får man ju tänka på att vi har en enorm bostadssegregration i Sverige. Ungefär 25 % bor i hyresrätt i Sverige. I den gruppen har en stor andel utländsk bakgrund. Jag gissar att det handlar om minst hälften (troligen 60-70 %) av de 25 %. Sedan är det ytterligare några procent som bor på äldreboenden, i studentlägenheter, etc. Jag vet inte hur det ser ut i Tyskland, men min gissning är att "vanliga" tyskar mycket oftare bor i hyresrätt än "vanliga" svenskar (eller britter).

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av loop » 30 oktober 2023, 02:31

I Norge så har dom det utmärkta systemet med boplikt, samt nåt skumt förfarande vid arv av bostäder. Det förklara bla den höga andelen bostadsägande.

Tyska arbetare har väl i regel lägre löner än nordiska? Jag känner bara till att lokförare och de som bygger tåg har lägre än i Sverige.
På 90-talet så berättades det i anarkistkretsar att vissa tyska städer(Dresden bla har jag för mig), hade så stora och billiga lägenheter att det inte ockuperades hus där. Vilket det verkligen gjordes i bla Berlin, där det fanns hela kvarter av ockuperade hus. Då mitt intresse för att bo i Tyskland var noll, så kollade jag aldrig upp det.

hilbert
Medlem
Inlägg: 2229
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Typiskt svenskt?

Inlägg av hilbert » 30 oktober 2023, 15:34

I Norge så har dom det utmärkta systemet med boplikt, samt nåt skumt förfarande vid arv av bostäder.

Ja två norska bridgeproffs fick faktiskt sitta av fängelsestraff när de skrev sig i Monaco och bodde kvar i Norge.

Skriv svar