Gårdsförsäljning

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5063
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Gårdsförsäljning

Inlägg av koroshiya » 10 maj 2023, 20:30

Diskussion nu på tv. En del menar att fylleriet kommer att öka, men jag undrar...

De flesta tillverkarna som vill ha det här har väl ändå inte priser som får stordrickare att gå dit.

Liksom, Wättle har en lager som säkert är god, men kostar 25 spänn för 33 cl. Även med gårdsförsäljning kommer det inte stå en kö av folk som vill bli fulla utanför, men för bryggeriet kan det ändå göra en stor skillnad.

Jag tror att man kan kombinera det här med monopolet, men riktigt hur vet jag inte. Man vill ju inte se att det skulle betyda att Carlsberg öppnar egna butiker med rätt att sälja.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3786
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av a81 » 10 maj 2023, 21:27

Problemet är väl om man inte kan/får behålla Systembolagets monopol. Gårdsförsäljningen i sig är nog ingen fara alls, möjligen lite ökad risk för rattfylleri efter provsmakning.

Jag tänker att problemet med alkoholkonsumtionen i Sverige är att yngre pensionärer drycker för mycket, samtidigt som det finns ett slags alkoholskam bland yngre vuxna. 70-åringar skulle behöva dra ner på sitt drickande, samtidigt som jag tror att vissa grupper av yngre vuxna skulle må bättre av en lite mer avspänd livsstil, där måttlig alkoholkonsumtion är accepterad och att man kan dricka ett glas vin även om barnen ser.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13705
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av Markus Holst » 10 maj 2023, 21:40

Varför skulle 70-åringar behöva dricka mindre?

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3786
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av a81 » 10 maj 2023, 21:45

Nej, kanske lite slarvigt skrivet. På många sätt är det väl bra äldre att dricka som de vill, så länge det är någorlunda måttligt. Någon har sagt att ett glas vin har ungefär samma hälsopåverkan som en promenad, förutom att man får en lite ökad cancerrisk på köpet. Är man äldre och inte vill eller kan motionera särskilt mycket, så tror jag att måttigt (eller rent av ganska stor) alkoholkonsumtion har hälsofördelar.

Det jag tänkte på med att dricka mindre var framför allt risken att storkonsumerande 70-åringar t.ex. åker fast för rattfylleri, att kontakten med barn och barnbarn blir lidande, etc.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5063
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av koroshiya » 10 maj 2023, 21:51

Hm, kanske är det så, att det finns juridik som säger att gårdsförsäljning innebär att andra skall få sälja.

En bekant bor i Mittelfranken och där har de en oherrans massa bryggerier. Vissa småstäder kan ha flera stycken. De har ofta en krog och en festlokal vid bryggeriet centralt i städerna.

Dessa ställen utgör inte ett hot mot stora bryggerier, utan är en del av en kultur.

Jag har skrivit det förut, men vad vi får hit från Franken och Bayern kallar han turistöl.

Produktionen är ofta så liten att byborna och besökare dricker upp allt.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 10 gånger.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5063
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av koroshiya » 10 maj 2023, 21:57

a81 skrev:
10 maj 2023, 21:45
Nej, kanske lite slarvigt skrivet. På många sätt är det väl bra äldre att dricka som de vill, så länge det är någorlunda måttligt. Någon har sagt att ett glas vin har ungefär samma hälsopåverkan som en promenad, förutom att man får en lite ökad cancerrisk på köpet. Är man äldre och inte vill eller kan motionera särskilt mycket, så tror jag att måttigt (eller rent av ganska stor) alkoholkonsumtion har hälsofördelar.

Det jag tänkte på med att dricka mindre var framför allt risken att storkonsumerande 70-åringar t.ex. åker fast för rattfylleri, att kontakten med barn och barnbarn blir lidande, etc.
Jag tror att många åker fast för rattfylla dagen efter.

De vaknar på lördagen och familjen åker iväg på något, och den som kör fattar inte att hen fortfarande är full enligt lagen.

Nu vet jag förstås inte att det är så, men det är min gissning.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3786
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av a81 » 10 maj 2023, 22:02

Ja, skulle också gissa för få timmar snarare än för stor konsumtion är vanligaste orsaken. Jag tänker parkering utanför köpcentrum kl. 10 en lördag eller söndag, eller kl. 7 en fredagsmorgon på väg till jobbet efter afterwork torsdag kväll...

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av loop » 11 maj 2023, 00:49

Problemet är att det skulle bli exakt som med friskolereformen. Inte små gulliga pedagogiska skolor, utan stora multinationella koncerner letar sig in och exploaterar marknaden totalt. Med alla problem som det medför.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5063
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av koroshiya » 11 maj 2023, 01:55

loop skrev:
11 maj 2023, 00:49
Problemet är att det skulle bli exakt som med friskolereformen. Inte små gulliga pedagogiska skolor, utan stora multinationella koncerner letar sig in och exploaterar marknaden totalt. Med alla problem som det medför.
Risken finns.

Skolan är ju inte direkt något för oss att hänga i julgranen.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3529
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av von Adler » 25 maj 2023, 12:01

Problemet med gårdsförsäljning att så fort vi tillåter den lär Frankrike, Spanien och Italien stämma oss i EU-domstolen för att vi ger konkurrensfördelar för öl över vin. Så då måste man också tillåta vinförsäljning på samma ställen, vilket i praktiken innebär att vanliga affärer får sälja öl och vin, och monopolets dagar är räknade.

Tyvärr är det ju en stark korreleation mellan ökad tillgång till alkohol och ökade alkoholskador och ökad alkoholism. Så även om vi inte får se utslagna alkisar på gatan som i Finland när de sänkte spritskatten så lär det bli konsekvenser.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28633
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av Hans » 25 maj 2023, 12:38

1. Skulle gårdsförsäljningen inte innefatta vin? Jag har inte följt debatten i Sverige så noga. Vi gör ju faktiskt lite: https://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_viner
Sedan vet jag inte vad EU skulle tycka om ett tak på % alkohol men gissar att att det skulle gå om man sätter till typ 20%. Vin/öl skulle då inte hamna i samma kategori som sprit. Men jag gissar.

2. Korrelationen mellan tillgänglighet och alkoholism/alkoholskador kan nog diskuteras: https://www.abbeycarefoundation.com/alc ... tatistics/
T.ex. så ligger Norge före Ukraina (före kriget) i 'Highest alcoholism consumption rate by country'

MVH

Hans

hilbert
Medlem
Inlägg: 2231
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av hilbert » 25 maj 2023, 17:15

Skulle gårdsförsäljningen inte innefatta vin?
Som jag har uppfattat det handlar det om vin i första hand.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5063
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av koroshiya » 25 maj 2023, 19:07

Bryggerier kommer absolut vara med om det blir gårdsförsäljning. Vad jag vet finns det också redan, fast med folköl då.

Ett förslag är väl att sätta en gräns vid en produktion på 500 000 liter. Brygger man mer skall man inte få sälja själv.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1871
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av loop » 25 maj 2023, 23:43

koroshiya skrev:
25 maj 2023, 19:07
Bryggerier kommer absolut vara med om det blir gårdsförsäljning. Vad jag vet finns det också redan, fast med folköl då.

Ett förslag är väl att sätta en gräns vid en produktion på 500 000 liter. Brygger man mer skall man inte få sälja själv.
Carlsbergs jurister har nog redan en plan.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5063
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Gårdsförsäljning

Inlägg av koroshiya » 26 maj 2023, 17:56

Vissa stora bolag skapar nya "småbryggerier". Nya Carnegie ägs av Carlsberg, och Brutal Brewing som gör ship full of IPA ägs av Spendrups. De är nog ändå för stora för att få ha någon gårdsförsäljning.

Det finns många saker att fundera över. Inte så få bryggare tror jag gör som en del mjölkbönder. De använder samma byggnader för mjölkandet och annat, men de är nog fortfarande separata jordbruk. En del sådana ställen har nu över 1000 djur och det gör produktionen effektivare. Inget hindrar väl att några bryggare gör detsamma, och kanske skulle de också kunna brygga samma öl och sälja under olika namn? Det påminner mig om att vissa mejerier kan sälja samma ost under olika namn. De producerar både till affärskedjor och till sig själva.
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 26 gånger.

Skriv svar