Första maj

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien. Värd: LasseMaja
hilbert
Medlem
Inlägg: 2232
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Första maj

Inlägg av hilbert » 10 maj 2023, 16:32

En annan sak jag noterade på första maj var att V:s tåg innehöll nästan lika många regnbågsflaggor som röda flaggor.
Så Söder får lite moteld i kulturkriget :wink: .

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5064
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Första maj

Inlägg av koroshiya » 10 maj 2023, 20:23

Lite så är det väl med sossarna också kanske. Vad ska en rörelse göra när de väl har infört det som de utgick ifrån?

De måste förnya sig eller riskera att tappa kampglöd och kanske också orsak till att existera.

I min fattiga analys tror jag att V fortsatt kommer att kunna fånga upp vänstersossar och vara större än de brukade vara.

Där hade det varit intressant att höra Davians uppfattning om hur det ser ut för det parti han är med i, om de tycker de har medvind, eller inte.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Första maj

Inlägg av erep » 13 maj 2023, 16:59

Första maj är mycket mera än en sossefest, och vårfesten har gamla anor.

En inblick från Finland
https://svenska.yle.fi/a/7-786787

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Första maj

Inlägg av erep » 13 maj 2023, 17:02

Intessant att Nordiska museet inte nämner den studentikosa aspekten. Bara gamla rötterna och sossefest.
https://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/forsta-maj

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13714
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Första maj

Inlägg av Markus Holst » 13 maj 2023, 23:51

Men folkfesten är väl dagen före, på valborgsmässoafton då Mariana har namnsdag?

Davian
Medlem
Inlägg: 3620
Blev medlem: 7 februari 2005, 16:48
Ort: Praha

Re: Första maj

Inlägg av Davian » 14 maj 2023, 13:06

koroshiya skrev:
10 maj 2023, 20:23


Där hade det varit intressant att höra Davians uppfattning om hur det ser ut för det parti han är med i, om de tycker de har medvind, eller inte.
Nej, det har vi inte. Kommunistiska partier lider fortfarande av att folk ogillar kommunism utan att kunna någonting om det. Men framförallt lider den generella vänstern av att högern dominerar samhället ekonomiskt, politiskt och kulturellt.

Vänsterpartiet går lite framåt här coh var i Sverige för de börjar fokusera på "traditionella" frågor som är viktiga, som tex bostäder, skolgång mm. Tyvärr har V en partiledning som är mer intresserade av att få ha en minister i regering än att syssla med offensiv opposition.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Första maj

Inlägg av Psilander » 15 maj 2023, 09:39

Blixten skrev:
5 maj 2023, 10:44

Min favorit är från sent sjutti-tidigt åtti. För forumets allra yngsta läsare så kan jag berätta att på den tiden hette Svenska Arbetsgivareföreningens chef Curt Nicolin. Uttalas Nikoläng. När VPKs tåg passererade SAFs högkvarter på Blasieholmen (längesedan man hörde om SAFs högkvarter på Blasieholmen!?) så klämde man i extra i ramsan:
Nicolin och hans gäng ska ha jävligt med däng!
Dock uttalade de högljudda kommunisterna namnet som Nikoliiin. Då rimmar det ju inte!

Kan bero på att fd SAF huset, Burmanska huset som det egentligen heter, idag är en del av Grand Hôtel och SAF idag heter Svenskt näringsliv och har sitt säte på Storgatan på Östermalm.

Hur blir det den dag HKH Kronprinsessan förfångar tronen, flyttas den lediga dagen till 15 juli då?

Själv försöker jag att vara högborgerligt bakfull på 31 april.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3787
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Första maj

Inlägg av a81 » 15 maj 2023, 15:45

Davian skrev:
14 maj 2023, 13:06
koroshiya skrev:
10 maj 2023, 20:23


Där hade det varit intressant att höra Davians uppfattning om hur det ser ut för det parti han är med i, om de tycker de har medvind, eller inte.
Nej, det har vi inte. Kommunistiska partier lider fortfarande av att folk ogillar kommunism utan att kunna någonting om det. Men framförallt lider den generella vänstern av att högern dominerar samhället ekonomiskt, politiskt och kulturellt.

Vänsterpartiet går lite framåt här coh var i Sverige för de börjar fokusera på "traditionella" frågor som är viktiga, som tex bostäder, skolgång mm. Tyvärr har V en partiledning som är mer intresserade av att få ha en minister i regering än att syssla med offensiv opposition.
Ett problem för V är väl att bostadsmarknaden är ålderssegregerad snarare än klassegregerad. Jag tänker att en 25-åring som har svårt att hitta bostad kanske samtidigt vill att farmor och farfar i 80-årsåldern ska kunna bo kvar i villan och inte få chockhöjd fastighetsskatt.

Vi hade kunnat tömma Sveriges villaområden på 30-, 40- och 50-talister och skapa flyttkedjor som gör det lättare för yngre att få bättre/större bostad, men det skulle vara politiskt självmord för det parti som föreslår det.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1874
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Första maj

Inlägg av loop » 15 maj 2023, 17:01

a81 skrev:
15 maj 2023, 15:45
Ett problem för V är väl att bostadsmarknaden är ålderssegregerad snarare än klassegregerad. Jag tänker att en 25-åring som har svårt att hitta bostad kanske samtidigt vill att farmor och farfar i 80-årsåldern ska kunna bo kvar i villan och inte få chockhöjd fastighetsskatt.

Vi hade kunnat tömma Sveriges villaområden på 30-, 40- och 50-talister och skapa flyttkedjor som gör det lättare för yngre att få bättre/större bostad, men det skulle vara politiskt självmord för det parti som föreslår det.
Extremt mycket lättare. Boplikt och bort med RUT och ROT. Så kommer det frigöras bostäder.
https://no.wikipedia.org/wiki/Boplikt

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2084
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Första maj

Inlägg av Blixten » 15 maj 2023, 20:28

Psilander skrev:
15 maj 2023, 09:39
Blixten skrev:
5 maj 2023, 10:44

Min favorit är från sent sjutti-tidigt åtti. För forumets allra yngsta läsare så kan jag berätta att på den tiden hette Svenska Arbetsgivareföreningens chef Curt Nicolin. Uttalas Nikoläng. När VPKs tåg passererade SAFs högkvarter på Blasieholmen (längesedan man hörde om SAFs högkvarter på Blasieholmen!?) så klämde man i extra i ramsan:
Nicolin och hans gäng ska ha jävligt med däng!
Dock uttalade de högljudda kommunisterna namnet som Nikoliiin. Då rimmar det ju inte!

Kan bero på att fd SAF huset, Burmanska huset som det egentligen heter, idag är en del av Grand Hôtel och SAF idag heter Svenskt näringsliv och har sitt säte på Storgatan på Östermalm.
Ja du, det kan det absolut bero på! "Svenskt Näringsliv" har inte alls samma Krösus Sork-image som SAF en gång hade, strejk och sådant har inte varit en grej riktigt på tretti år eller så.

Men det låter som en bra förklaring som jag köper!
Psilander skrev:
15 maj 2023, 09:39
Hur blir det den dag HKH Kronprinsessan förfångar tronen, flyttas den lediga dagen till 15 juli då?

Flytta lediga dagen dagen till 15 juli är ett grymt förslag! Jag är på!
Psilander skrev:
15 maj 2023, 09:39
Själv försöker jag att vara högborgerligt bakfull på 31 april.

Förstår inte. Bakfull är man på första maj när man firat Valborg dagen innan. Eller siste april om man är lundensare.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3787
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Första maj

Inlägg av a81 » 17 maj 2023, 21:01

loop skrev:
15 maj 2023, 17:01
a81 skrev:
15 maj 2023, 15:45
Ett problem för V är väl att bostadsmarknaden är ålderssegregerad snarare än klassegregerad. Jag tänker att en 25-åring som har svårt att hitta bostad kanske samtidigt vill att farmor och farfar i 80-årsåldern ska kunna bo kvar i villan och inte få chockhöjd fastighetsskatt.

Vi hade kunnat tömma Sveriges villaområden på 30-, 40- och 50-talister och skapa flyttkedjor som gör det lättare för yngre att få bättre/större bostad, men det skulle vara politiskt självmord för det parti som föreslår det.
Extremt mycket lättare. Boplikt och bort med RUT och ROT. Så kommer det frigöras bostäder.
https://no.wikipedia.org/wiki/Boplikt
Men boplikt skulle väl främst lätta på trycket i områden med rika sommargäster som Stockholms skärgård, Västkusten, Gotland, etc.

Jag tänker att huvudproblemet på svensk bostadsmarknad är att det finns för få relativt billiga villor. Vi skulle behöva bygga mer "lågbudget-villamattor" som på 1970-talet, alltså typ: https://digitaltmuseum.se/021019262039/ ... ember-1972

Problemet är väl att lågbudgetvillor för vänstern är för mycket för "rika" människor som kör för mycket bil, etc., samtidigt som lågbudgetvillor för högern är för Svensson-aktigt. Men jag tror att vi måste ge fler människor chansen att förverkliga villadrömmen och göra det i rimligt låg ålder, så att våra födelsetal inte sjunker ännu mer och för att de relativt få barn som föds ska få chansen att bo i hus medan de än barn. Dessutom skulle lägre trösklar in i villalivet troligen gynna integrationen i Sverige.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5064
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Första maj

Inlägg av koroshiya » 18 maj 2023, 00:27

Villamattor tror jag inte på. Vad jag ser är förtätning överallt. Det smälls upp lägenheter för tusentals där jag bor.

Men de nya lägenheterna är inte billiga. De kan nog vara nästan dubbelt så dyra per meter.

Hur som helst, här i Göteborg har det sedan länge handlat om förtätning. Man smäller opp nya hus lite varstans. Där jag bodde under tonåren har ett helt kvarter byggts, och där jag bor nu finns nya lägenheter för tusentals.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2044
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Första maj

Inlägg av masase » 18 maj 2023, 20:22

Det grundläggande problemet är att även en liten villa i en villamatta kräver en ganska rejäl tomt (svårt under 600 kvadrat om det skall finnas lite trädgård). Om man skall bygga nya områden så behöver någon betala för vägar, vatten, avlopp och elutbyggnad och det kostar helt enkelt en hel del. Med en villamatta så blir det inte speciellt många tomter som behöver dela på rejäla infrastrukturkostnader.

I Göteborg så finns det oerhört goda möjligheter till förtätningar men då pratar vi fortfarande som regel om lägenhetshus för att kunna få ekonomi i satsningen.

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3787
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Första maj

Inlägg av a81 » 18 maj 2023, 23:31

koroshiya skrev:
18 maj 2023, 00:27
Villamattor tror jag inte på. Vad jag ser är förtätning överallt. Det smälls upp lägenheter för tusentals där jag bor.

Men de nya lägenheterna är inte billiga. De kan nog vara nästan dubbelt så dyra per meter.

Hur som helst, här i Göteborg har det sedan länge handlat om förtätning. Man smäller opp nya hus lite varstans. Där jag bodde under tonåren har ett helt kvarter byggts, och där jag bor nu finns nya lägenheter för tusentals.
Jo, men det är väl det som är lite av problemet. De flesta svenskar vill bo i villa (eller åtminstone något villaliknande). De senaste 20-30 årens lägenhetsvurm bland våra politiker börjar verkligen skapa problem nu, exempelvis i form av sjunkande födelsetal när villaköp blir alltmer ouppnåligt för yngre par.

Sedan kan det vara ett delvis annat läge i riktigt stora städer som Göteborg, att det finns en stadskärna som verkligen lockar. Viss förtätning tror jag också har varit bra i våra storstäder, men jag tror att få barnfamiljer vill bo i en trea på fjärde våningen i något intetsägande 2000-talshus i någon medelstor svensk stad. Det är liksom miljonprogrammet 2.0...

Användarvisningsbild
a81
Medlem
Inlägg: 3787
Blev medlem: 14 juni 2005, 16:31
Ort: Uppsala

Re: Första maj

Inlägg av a81 » 18 maj 2023, 23:38

masase skrev:
18 maj 2023, 20:22
Det grundläggande problemet är att även en liten villa i en villamatta kräver en ganska rejäl tomt (svårt under 600 kvadrat om det skall finnas lite trädgård). Om man skall bygga nya områden så behöver någon betala för vägar, vatten, avlopp och elutbyggnad och det kostar helt enkelt en hel del. Med en villamatta så blir det inte speciellt många tomter som behöver dela på rejäla infrastrukturkostnader.

I Göteborg så finns det oerhört goda möjligheter till förtätningar men då pratar vi fortfarande som regel om lägenhetshus för att kunna få ekonomi i satsningen.
Problemet är som sagt att svenskar i allmänhet inte tycker om att bo i lägenhet. I riktigt exklusiva lägen (tänk Östermalm) fungerar det, men det beror mycket på att familjerna där också har sommarhus med permanentbostadsstandard. Det fungerar också bland personer med utländsk bakgrund som i generationer bott i stadsmiljö.

Det går bra att bygga villa-/radhusområden i extremt tätbefolkade länder som Storbritannien och Nederländerna. Att vi inte lyckas med det i glesbefolkade Sverige handlar om ideologi. Före år 2000 gick det alldeles utmärkt att bygga massor av villor även i Sverige. Det skulle också gå att bygga yteffektivare "villamattor" om man vill. Inte så att tomterna behöver vara så mycket mindre än på 1970-talet, men grönområden, asfalterade ytor, etc. behöver inte vara så extremt väl tilltagna som för 50 år sedan.

I grunden är det kanske också så att vi har haft två politiska läger i Sverige som antingen haft sina kärnväljare i gruppen låginkomsttagare eller i gruppen övre medelklass. Mera välbeställd arbetarklass samt lägre medelklass har haft svårt att komma till tals, trots att de utgör en majoritet av väljarna.
Senast redigerad av 1 a81, redigerad totalt 19 gånger.

Skriv svar